• Flygerfrittsomenfågel

Ensam vårdnad?

Hej!

Hoppas att jag hittar någon med samma situation som mig här på FL!

Jag är under en seperation med min man. Vi har ett barn ihop som föddes i Januari detta året.

Han och jag har skrivit på efter en överrenskommelse om att jag skall ha ensam vårdnad om vår son Elliot.

Förra veckan så kom det papper ifrån tingsrätten att jag har ensam vårdnad tills det att en dom har kommit.

Är det någon här som varit i samma situation och fått behålla den ensamma vårdnaden om barnen efter att "betänketiden" har gått och ni båda har skickat in yttligare uppgifter om att ni fortfarande vill skiljas?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Ensam vårdnad?
  • Tutirutan

Är ni överens så är det ju inga problem. Märkligt dock att det måste ske via tingsrätten. Det borde räcka med familjerätten.

• zemer
    Tutirutan skrev 2016-07-14 18:37:36 följande:

Är ni överens så är det ju inga problem. Märkligt dock att det måste ske via tingsrätten. Det borde räcka med familjerätten.

Skilsomässa går alltid igenom tingsrätten.

Och har dom på skilsomässopapperna fyllt i att hon ska ha ensamvårdnad och båda skrivit under då är det inget problem.
  • Tutirutan

Ibland oroar jag mig för hur det ska bli i framtiden. Ofta är det sammankopplat med vad man läser här. Man blir ju rädd! På riktigt.

Trodde du att jag talade om deras skilsmässa? Hur kunde du tro det?

zemer skrev 2016-07-14 18:53:28 följande:

Skilsomässa går alltid igenom tingsrätten.

Och har dom på skilsomässopapperna fyllt i att hon ska ha ensamvårdnad och båda skrivit under då är det inget problem.

• zemer
    Tutirutan skrev 2016-07-14 18:57:23 följande:

Ibland oroar jag mig för hur det ska bli i framtiden. Ofta är det sammankopplat med vad man läser här. Man blir ju rädd! På riktigt.

Trodde du att jag talade om deras skilsmässa? Hur kunde du tro det?

Du skrev att det var märkligt att det gick igenom tingsrätten. Det är ju pga skilsomässa.
  • Flygerfrittsomenfågel

Misstänkte också det. Eftersom att vi redan kommit överens om vårdnaden för vår son så kände vi att vi inte behövde gå via familjerätten. Visste inte om att man behövde gå den vägen om båda föräldrarna var med på allt?

Svar på tråden Ensam vårdnad?