• WeAreAllStoriesInTheEnd

Min hund blir aggressiv och bits när han ser andra hundar på promenader

Jag vet inte vad jag ska göra riktigt.

Jag har en hund, en tibetansk spaniel på 3 år. Han är jättetrevlig, jättego, älskar barn (han är nästan besatt av barnvagnar och att få umgås och leka med barn). Han är trevlig på alla sätt och vis, men han har ett problem, ett stort problem Rynkar på näsan

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp om att det är mitt fel som djurägare och att jag inte har tagit mitt ansvar o.s.v, men jag har gjort allt jag kan och lite till. Jag har tagit tips från en som kan det här med hundar. Jag har gjort allt och lite till, men inget fungerar. Så jag vill absolut inte veta av några sådana "påhopp".

Nu ska jag komma till hans problem.

Så fort vi är ute på promenader och ser en annan hund så börjar han skälla attackera och bita den som är närmast honom, oftast är det jag som är närmast. Jag har tagit emot många hugg från honom och har börjat blöda flera gånger Rynkar på näsan Han blir allmänt stressad och blir inte lugn förrän långt efter hundmötet Rynkar på näsan

Ibland så reagerar han inte direkt när han ser en hund, det beror på hur tydligt han ser den andra hunden. När han inte ser den andra hunden så tydligt så brukar han vända sig om och titta efter den andra hunden. Jag brukar då försöka få honom att fokusera framåt, vilket han lyssnar på efter ett tag.

Det var faktiskt under ett tag - innan han blev så som han blev - som han ville fram och hälsa på alla hundar.

Han har umgåtts med en annan hund inomhus, men så fort vi gick ut och de hamnade i koppel så blev han ("min" hund) aggressiv. Detta var för drygt ett år sedan. 

Som sagt var så har jag provat allt, till och med att kastrera (bara en kemisk kastration dock) och jag vet inte vad jag ska göra. Jag AVSKYR tanken på att behöva avliva honom (jag tror att han skulle må väldigt dåligt av att hamna i ett omplaceringshem, han blir nästan förstörd om någon annan än jag går ut med honom och jag är hemma, om jag är borta och någon annan går ut med honom så bryr han sig inte så mycket, annars vill han bara in till mig hela tiden), men jag ser ingen annan utväg. Detta gör så ont att tänka på och jag gråter i princip varje gång jag tänker på det, men jag ser tyvärr ingen annan utväg Rynkar på näsan

Han kan även reagera och stressa upp sig när han är inomhus och hör en hund ute, men då blir han inte aggressiv, han skäller inte ens då, bara reagerar och blir stressad.

Som sagt var så är han hur mysig som helst annars.

(Förlåt för långt inlägg)
  • Svar på tråden Min hund blir aggressiv och bits när han ser andra hundar på promenader
  • Dexter dot com

Kemisk kastrering kan ofta förvärra hundars beteende. Hur länge sen var det du chippade honom. Du säger att du gjort allt så vilka träningsmetoder har du jobbat efter?

• The one in Blue

Överslagshandling. Men det har du säkert räknat ut redan.

Du måste distrahera, distrahera och distrahera. Gillar han godis? Leksaker? Har du testat att t.ex kasta ut godis på gräset så fort du ser annan hund på avstånd? När det funkar kan avståndet mellan ansta hundar minska successivt och sen kanske det räcker med att du ger honom en godis i handen när ni passerar en hund. Samma kan funka med leksak om han föredrar det. Det är viktigt att du ingriper innan han hunnit reagera på andra hunden.

• WeAreAllStoriesInTheEnd

Jag kastrerade honom sista maj. Jag vet inga träningsmetoder riktigt, utan gjort vad jag har hört av andra, så som (nu kommer jag säkert låta knasig eller så) lagt honom på sidan, men det blev bara värre så jag slutade på en gång. Jag kan inte komma ihåg allt jag har gjort. Jag fick till och med "hjälp" av en som "kunde" sådant om hundar, men det hon visade vägrade jag att göra. Hon hade en lite cola-burk (den som är mindre än 33 cl) och hade något i den, något lätt och kastade mot honom, inte på honom, bara mot. Jag minns inte motivationen till varför hon gjorde så, men jag tyckte inte om den metoden. 

Jag har försökt avleda honom med godis förr, det har fungerat tills han fått syn på hund och då har han inte ens varit intresserad av godiset, men jag får nog ge det en chans till. 

Jag kände redan till att det kan bli värre med en kastration (som tur är så har det än så länge inte blivit det). Det var därför som jag bestämde mig för att inte kastrera helt och hållet. Om det blev bättre så skulle jag kastrera helt och om han skulle bli värre så skulle effekten avta.

• mjau5

Ta hjälp av en riktig hundtränare, som är utbildad och använder sig av vetenskapliga metoder. Tyvärr har de tips du fått bara förvärrat hur din hund känner. Låter som du hund är reaktiv vilket inte är ovanligt. Läs på om BAT och skvallerträning. Avstånd är det viktigaste. Finns absolut ingen anledning att tänka på avlivning, med tid och rätt hjälp kan din hund funka i vardagen.

• Speakers Corner

Hej ts. 

Ditt problem är inte ovanligt, jag har varit instruktör och med jämna mellanrum fick vi in såna här hundar, 
    Själv har jag nu en omplaceringshund som betedde sig som ett stolpskott i början, så fort hon fick se andra hundar.
    Det jag gör är att klicka, jag har alltid godis med mig och när jag ser en hund så tar jag fram en godisbit i handen, sen när min hund stelnar till så gör jag ett klickljud och när hon då fokuserar på mig får hon beröm och godis.
    I början så klickade jag utan att det fanns några störningar, bara när som under promenaden, för att lära henne att ljudet betyder mums och beröm.
    Det funkar förvånansvärt bra, det är något med klickljudet som hundar brukar reagera på.

Ett annat sätt som är effektivt är att du gör något överraskande för din hund, 
    När ni ser en hund och din hund börjar reagera, då springer du åt sidan, om du kan, 
    Ta en språngmarsch rakt ut i gräset eller skogen, säg något uppmuntrande som kom och spring eller vad du som känns bra för dig.
    Poängen är att du helt plötsligt kom på en kul lek, springleken. 
    Och det är svårt att vara arg och samtidigt springa fort. 
    När ni kommit såpass långt bort från den andra hunden så din hund inte längre känner sig hotad av den andra hunden så kan ni stanna.
    Spring gärna lite för långt hellre är för kort, 
    Nu ska ni ha en riktig mysstund när ni kommit fram.
    Jobba med din hunds alla sinnen här, meningen är att såhär trevligt har ni aldrig det annars, det ska vara riktigt speciellt. 

Använd synen, genom att sätta dig på huk, hundar tycker att människor som är långt ner är intressantare än dom som står upp. 
    Använd hörseln, använd din mjukaste snällaste röst och tala om för din hund vilken fin, frin hund hon är. 
    Använd lukten, ha alltid en påse med extra gott godis med dig korv i små, små bitar funkar bra här, eller blodpuddingsbitar, låt din hund få lukta lite och riktigt sukta efter det goda några ögonblick.
    Använd smaken, ge din hund en bit av det godaste som finns från påsen. Dra gärna ut på det här genom att bryta sönder bitarna i ännu mer bitar och ge en i taget.
    Slutligen använd känseln, smek din hund på det sätt den älskar mest av allt, gillar din hund att bli kliad under hakan eller öronen, bra, då är det så du ska smeka, eller vad din hund nu tycker allra bäst om. 
    När ni haft er gose/mys-stund så ställer du dig upp och så går ni lugnt vidare på nya äventyr.
    Troligtvis lär det inte dröja länge förrän din hund förknippar en annan hund med allt det här positiva och istället för att gå i taket av ilska och rädsla, tittar upp på dig förväntansfullt, för att få en härlig stund med lek och mys med matte.
    Poängen är att din hund ska aldrig ha det så kul och mysigt som just vid dom här stunderna med dig, det ska vara högtidsstunder för din hund.

Lycka till. 

Svar på tråden Min hund blir aggressiv och bits när han ser andra hundar på promenader