Min hund blir aggressiv och bits när han ser andra hundar på promenader
Jag vet inte vad jag ska göra riktigt.Jag har en hund, en tibetansk spaniel på 3 år. Han är jättetrevlig, jättego, älskar barn (han är nästan besatt av barnvagnar och att få umgås och leka med barn). Han är trevlig på alla sätt och vis, men han har ett problem, ett stort problem

Nu kommer jag säkert få en massa påhopp om att det är mitt fel som djurägare och att jag inte har tagit mitt ansvar o.s.v, men jag har gjort allt jag kan och lite till. Jag har tagit tips från en som kan det här med hundar. Jag har gjort allt och lite till, men inget fungerar. Så jag vill absolut inte veta av några sådana "påhopp".
Nu ska jag komma till hans problem.
Så fort vi är ute på promenader och ser en annan hund så börjar han skälla attackera och bita den som är närmast honom, oftast är det jag som är närmast. Jag har tagit emot många hugg från honom och har börjat blöda flera gånger

Ibland så reagerar han inte direkt när han ser en hund, det beror på hur tydligt han ser den andra hunden. När han inte ser den andra hunden så tydligt så brukar han vända sig om och titta efter den andra hunden. Jag brukar då försöka få honom att fokusera framåt, vilket han lyssnar på efter ett tag.
Det var faktiskt under ett tag - innan han blev så som han blev - som han ville fram och hälsa på alla hundar.
Han har umgåtts med en annan hund inomhus, men så fort vi gick ut och de hamnade i koppel så blev han ("min" hund) aggressiv. Detta var för drygt ett år sedan.
Som sagt var så har jag provat allt, till och med att kastrera (bara en kemisk kastration dock) och jag vet inte vad jag ska göra. Jag AVSKYR tanken på att behöva avliva honom (jag tror att han skulle må väldigt dåligt av att hamna i ett omplaceringshem, han blir nästan förstörd om någon annan än jag går ut med honom och jag är hemma, om jag är borta och någon annan går ut med honom så bryr han sig inte så mycket, annars vill han bara in till mig hela tiden), men jag ser ingen annan utväg. Detta gör så ont att tänka på och jag gråter i princip varje gång jag tänker på det, men jag ser tyvärr ingen annan utväg

Han kan även reagera och stressa upp sig när han är inomhus och hör en hund ute, men då blir han inte aggressiv, han skäller inte ens då, bara reagerar och blir stressad.
Som sagt var så är han hur mysig som helst annars.
(Förlåt för långt inlägg)