Hur göra med min pappaledighet?
Har kanske lagt denna i fel tråd men hittade inte riktigt det jag sökte.
Jag blev pappa för snart tre månader sedan, min dåvarande flickvän och jag märkte ganska tidigt att vi inte funkade tillsammans. Hon blev gravid väldigt tätt inpå att vi träffades, jag bor fortfarande kvar för att kunna umgås med mitt barn och hjälpa henne med allt när jag inte jobbar. Hon har tagit uppbrottet väldigt mkt hårdare än mig, och där ligger en stor del av att vi inte klarar att bo under samma tak eller ens umgås längre stunder.
Kommer att flytta till egen lägenhet om någon vecka,men endå försöka ha så mycket kontakt med barnet som möjligt. Jag har varit med på nätter och så sen dag ett, hon har inte kunnat amma så jag har varit med och delat på alla sysslor så som matning mm. Däremot har vi väldigt svårt att prata om framtiden, eller prata i allmänt, hon kan bara vara mammaledig till han är runt sju månader, och vill därefter att jag ger bort några månader av min pappaledighet för att kunna fortsätta gå hemma med barnet.
Jag undrar om det kan vara speciellt negativt om jag väljer att behålla min ledighet, som jag har rätt till ,för att få mer tid och komma närmare vårat barn. Det skulle ju innebära att barnet bor hos mig större delen eftersom hon skulle behöva jobba. Hon tror det skulle riva upp alla hans rutiner, jag tror inte det skulle göra någon större skillnad om han bara får tid att vara lite i nya lägenheten tillsammans med mig innan det är dags. Han är oerhört trygg med mig, men jag vill självklart barnets bästa.
Vad tycker ni andra? Finns det någon som varit i samma sits?