• sandri88

potträning

Hej!

Har försökt få min lilla kille på 2,5år börja gå på pottan, det går lite sådär.
    Ibland säger han till att han behöver gå på toa och då får han självklart beröm, men varje gång han fått beröm har han slutat säga till.

Hur gör ni? Vad funkar för er? Alla tips är välkomna.

Han använder kalsonger på dagen, bvc sa de till mig att då känner han att de blir blött varje gång han kissar på sig och att de skulle kunna hjälpa honom att gå på pottan. Men tyvärr har detta inte hjälpt.

• Svar på tråden potträning
  • Labonko

Ta honom till pottan regelbundet, tex efter varje måltid och när han vaknat.

• sandri88

jag har läst att man ska ta han till pottan efter maten och när han vaknat detta gör jag redan. de är där i mellan som jag har problem.

jag och sambon brukar fråga i mellan åt om han behöver gå och kissa och han säger nej, några sec senare står han och kissar ner sig.

• viseversa

Han tycker alltså inte det är obehagligt att bli blöt? Vi kör med ett stjärnsystem. Varje gång han/hon går på pottan eller kissar när man sätter barnet på pottan får hen en stjärna. Efter en vecka får barnet en belöning. Hos oss är det den sk "presentlådan" vilket barnen älskar och ser fram emot. Det är en låda(skuvlåda) med en massa fack och i varje fack ligger det en liten pryl. Kan vara någon liten studsboll slinkie såpbubblor plastråtta mm mm mm. Så får dom välja en sak ur lådan sen ställs den undan till nästa gång.

• sandri88

hon menade på att blöjorna är så bra jorda att barnen inte märker så mycket av att dom blir blöta.

får väl försöka med någon form av belöning för att se om de hjälper.

• stellie

Eller låt det komma naturligt.... Jag försökte med båda mina vid 2 och 2,5 år men det blev bara olyckor och stök. Men några v efter 3 år så gick det toppen och då blev det direkt toaletten istället. Lägg inte ner energi på något barnet inte är redo för.

• Frontline
    stellie skrev 2016-07-12 22:54:11 följande:
    Eller låt det komma naturligt.... Jag försökte med båda mina vid 2 och 2,5 år men det blev bara olyckor och stök. Men några v efter 3 år så gick det toppen och då blev det direkt toaletten istället. Lägg inte ner energi på något barnet inte är redo för.

Kan bara instämma..

Har för våran del 3 barn och dom har förvisso blivit helt torra dygnet runt skapligt tidigt 2 av dom var ca 2 år och 4 månader och den ena 3 år typ på dagen.

Men det var inget stress och försök utan dom bara bestämde sig för att sluta antar att dom var redo...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Orkide

Vi håller också på med potträning med vår 2,5åring. Vill bli av med blöjan nu på sommaren. Värdelöst sen när de har alla ytterkläder och är på förskolan. Vi försöker ta lilla fröken på pottan regelbundet men ibland blir det till "tjat". Klistermärken o belöningssystem är hon inte intresserad av. Fina trosor tycker hon är roligt. Problemet för oss är att hon har en liten kusin som får mycket uppmärksamhet och han är liten då vill hon också vara liten och kissar på sig :-/

Jag jobbar på förskola och det är så tacksamt när föräldrar har varit hemma på lov/semester och är pottränade. En del kommer bara hipp som happ och säger att i helgen skippade vi blöjan. De barnen kissar oftast på sig 4-5 gånger på dagen och föräldrarna tycker det är konstigt för det funkade bra hemma den helgen. Tänk er att ha flera barn som slutar samtidigt då Kiss-i-byxan-kalas-deluxe

Oj vad långt det blev. Men vi kanske kan peppa varandra att härda ut trots kiss i byxorna?

• sandri88

För några veckor sen tyckte han de var jättekul att springa till pottan så blev han sjuk, då ville jag inte böka med pottan efter de så var pottan inget kul att gå på längre.

Vill helst att han ska bli blöjfri innan han börjar förskolan, lättare att pottränna nu på sommaren

• Orkide

Det går upp och ner med pottan. Det svåraste för oss just nu är att vi sätter på blöja om vi åker iväg och det blir ju konstigt för henne.

• sandri88

Det är samma här han får blöja på sig när vi ska åka bort, idag har han vart duktig när vi kom hem och han fick kalsonger på sig så tala han om att han ville gå till pottan och han kissade också :)

• Orkide

Två dagar här nu oh enbart blöja när hon sover. Inga nerkissade kläder alls. Hon har sagt till varje dag och kissat på toaletten. Hur har det gått för er?

• sandri88

Idag har han sagt till två gå, idag har han inte kissat ner sig men han bajsa i kalsongerna de var på kvällen så de blev ju blöja efteråt. Är rätt nöjd ändå eftersom de har blivit mindre olyckor nu. Hoppas på att han fortsätter säga till.

• Harvester

Min 2,5-åring har börjat säga till NÄR han kissar iaf. Vill inte sitta på pottan, ffa inte vid bajs då han nästan alltid är hård i magen så det gör nog lite ont att bajsa. Vet inte hur jag ska gå vidare... Kan ju inte låta honom kissa på golvet (där ligger typ alla leksaker plus mattor) och har ingen trädgård att styra olyckorna till...

• sandri88

För de mesta är sonen i vardagsrummet där han har alla leksaker, har matta i där inne men de mesta kisset har kommit på golvet där de inte finns några grejer.

Min son är ofta lös i mage, jag vet inte om de är så att han inte hinner säga till.

Har börjat fråga om han ska kissa ibland säger han ja och då behöver han de. Annars tittar ja om han behöver kissa.

• Orkide
    sandri88 skrev 2016-07-16 23:34:09 följande:

Idag har han sagt till två gå, idag har han inte kissat ner sig men han bajsa i kalsongerna de var på kvällen så de blev ju blöja efteråt. Är rätt nöjd ändå eftersom de har blivit mindre olyckor nu. Hoppas på att han fortsätter säga till.

Ja det är ju bra.
  • Orkide
    Harvester skrev 2016-07-17 00:32:43 följande:

Min 2,5-åring har börjat säga till NÄR han kissar iaf. Vill inte sitta på pottan, ffa inte vid bajs då han nästan alltid är hård i magen så det gör nog lite ont att bajsa. Vet inte hur jag ska gå vidare... Kan ju inte låta honom kissa på golvet (där ligger typ alla leksaker plus mattor) och har ingen trädgård att styra olyckorna till...

Problematiskt. Vi har haft tur att vi är på landet nu när vi pottränar samma med första barnet. Kan du ta bort mattorna?
  • Harvester

Jo, klart det går även om lite meckigt.. Jobbigt med legot, bara :)

Orkide skrev 2016-07-17 08:55:00 följande:

Problematiskt. Vi har haft tur att vi är på landet nu när vi pottränar samma med första barnet. Kan du ta bort mattorna?

• Orkide
    Harvester skrev 2016-07-17 11:58:05 följande:

Jo, klart det går även om lite meckigt.. Jobbigt med legot, bara :)

Haha ja men förhoppningsvis blir det inte så många olyckor :-/
Svar på tråden potträning