• larlar123

Fet, OTROLIGT oljig men samtidigt SUPERTORR hud

Hej jag är en tjej i tidig 20-årsålder. Jag har haft problem med min hud sen jag var liten, jag brukade ha tvångstankar när jag var runt 7-10 år om att alltid hålla mina händer blöta för att inte riskera få dom torra. Men det gick över. Sen dess hade jag liknande knäppis-saker för mig.Jag hade bättre hud i tonåren än vad jag har nu. Fast med bättre menar jag inte bra, jag hade fruktansvärt torr hud då också men jag minns inte att jag behövde sitta varje dag och plocka bort massa hudflagor i ansiktet varje dag som jag måste göra nu. Jag har provat massa krämer men ingenting hjälper, darför känns det typ hopplöst. Som det ser ut nu så tvättar jag av ansiktet o använder en vanlig nivea-kräm, det ser bra ut i ungefär 1 timme innan huden blir super super oljig (måste bättra på med puder varje timme för att det inte ska glänsa så mycket) och samtidigt som jag får det, så kan jag dra loss en massa lös hud i ansiktet...det här är första gången jag verkligen talar om det här, men jag har verkligen ledsnat nu. Det här är ett jätte problem för mig för jag kan inte ens gnugga mig i ansiktet utan att behöva kolla mig i en spegel efter så att det inte är massa hudflagor i ansiktet. Är det någon som känner igen sig och kan tipsa några skönhets tips eller krämer till mig? Ska väl ta steget att gå till en hud läkare också men vill se om jag först kan få hjälp på egen hand. 

• Svar på tråden Fet, OTROLIGT oljig men samtidigt SUPERTORR hud
  • Aniiee

Känner igen det där. Tvätta med olja (blanda 1 msk ricinolja med 2 msk kokosolja) 1-2 gånger i veckan. Ena gången, till exempel på lördagar eller söndagar, låt det ingå i en större hemmaspabehandlig, med exempelsvis hårinpackning, kanske ansiktsmask, fotbad, mm. Skäm bort dig själv lite Och STÅ UT. Det kommer sannolikt bli värre i 4-6 veckor, sen blir det bättre.

Hud som blir oljig vill ha olja (så att huden slutar överprodecera) och hud som blir torr vill också ha olja. Och se över ditt vattenintag också. Du behöver sannolikt dricka mer.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • glutten

Jag har oljig hud i t-zonen, dvs panna, näsa och haka. För mig har olja aldrig funkat som behandling eller mjukgörare, utan det min hud vill ha är FUKT. Alltså kräm som BOMBAR med fukt. Min hud är precis som din både oljig och torr samtidigt, och det enda som hjälper en aning är att ge den så mkt fukt som möjligt. När den blir torr kompenserar den med att producera mer olja. Jag vet att detta går tvärtemot rådet du fick ovan, men detta är alltså det som funkar för mig - fukt fukt fukt, inte olja. Jag har en supermild rengöring (för torr hud). Om jag använder "vanlig" ansiktstvätt fjällar jag också.

Svar på tråden Fet, OTROLIGT oljig men samtidigt SUPERTORR hud