Psykisk sjukdom vid vårdnadstvist
Hej!
Jag närmar mig en separation och vårdnadstvist med stormsteg och vill gärna få lite tips av er.
Under hela mitt barns uppväxt har jag varit den som tagit största ansvaret för hen, jag har bytt blöjor, tagit hand om hen när han vaknat på natten, tagit konflikterna när hen varit jobbig osv osv. En stor anledning till detta är att min sambo är bipolär och har ett beteende som innebär att hen lätt kan tappa humöret och har begränsat med tålamod. Eftersom jag alltid funnits där för mitt barn har det även inneburit att hen har en mycket stark anknytning till mig.
Självklart vill jag vara den som även i fortsättningen ska ta det huvudsakliga ansvaret över barnet, och jag anser mig själv helt objektivt vara mer lämpad.
Under största delen av barnets uppväxt har hen varit sjukskriven, men under perioder, då hen inte orkat fixa en sjukskrivning, har hen varit föräldraledig. Detta inser jag så klart kommer ligga mig till last då det ur ett enkelt utdrag på antal föräldraledighetsdagar kommer se ut som att hen varit den som haft större ansvar över barnet. Under stora perioder har jag dock varit den som, trots att jag jobbat, både lämnat och hämtat sonen på förskolan, lagat maten och sedan lagt barnet.
Jag själv har ett ordnat liv med en högre utbildning, välavlönad arbete. Under hela tiden har jag stått för den absolut huvudsakliga försörjningen här hemma.
Mitt största bekymmer är inte att jag saknar argument till varför jag är bättre lämpad som boendeförälder, problemet är att jag vet inte hur mycket jag kan bevisa.
Hen har varit i mer eller mindre ständig kontakt med psykiatrin under de senaste 10 åren, så det finns såklart väldigt mycket material i journalen. Men som jag förstår inte får inte dessa tas upp vid en vanlig vårdnadsutredning. Hen förekommer också ett par gånger i socialregistret, men det handlar om ett par mindre ärenden som tyvärr inte säger i närheten hela bilden. Hur gör jag att en vårdnadsutredning får ta del av hens sjukjournaler?
Hur mer kan jag bevisa på att jag är den mer lämpade föräldern? Jag är inte ute efter påhittat bevis, jag vill bara påvisa de omständigheterna som faktiskt finns.