matvägran 1.5åring
HejJag har en 1.5åring som väger 9.5 kg. Vi föräldrar är båda ganska "små" så att hon väger så lite är nog mest genetiskt och inget de uppmärksammat på bvc. Hon är en glad harmonisk och energifull liten tjej som springer och leker hela dagarna.. Ändå äter hon så dåligt och har nästan alltid gjort. Jag har provat med allt, puréer, låtit henne äta själv, testat massa olika maträtter osv osv.. Jag vet att det är ett vanligt problem men jag börjar bli lite orolig då det aldrig vänder. Hon är glad i frukt och grönt som tur är och får hon välja själv äter hon frukt och sen pillar hon ut majs, ärtor, oliver (utan kärnor såklart), ostbitar osv ur maten. Men aldrig äter hon vanlig ordentlig mat. Hon sitter bara och petar och det mesta hamnar på golvet. Jag tänker att hon blir mer hungrig om vi skippar frukten men vill ju att hon ska få i sig vitaminerna, spec när hon matvägrar så. Hon är glad i välling och får 175 vid läggning och ibland även på dagen för att hon ska kunna somna. Även när jag tagit bort välling på dagen ratar hon maten. Bröd med smör tycker hon om men inga pålägg. Till frukost ger jag varierat men ger jag gröt vägrar hon, ger jag tex yghurt med musli försöker hon bara pilla ur muslin. Ger jag mat med grönsaker äter hon bara grönsakerna.. Jag är rädd att hon får näringsbrist om hon fortsätter såhär.. Tips någon?
Tack på förhand.