• GladSkitunge

Hur bli medlem i brf?

Hej! Jag har varit sambo i partnerns lägenhet sedan många år men han köpte den själv och står därför som ensam ägare. Jag har hjälpt till med att amortera och det har vi papper på mellan oss (som "lån" typ) men jag står alltså inte som ägare.

Nu är det massa tjafs och krångel med föreningen och jag blir bemött av ordföranden med "du är inte medlem" så jag har börjat se över möjligheterna att bli medlem i föreningen och kanske ställa upp i styrelsen till nästa årsmöte så tanterna inte kan bestämma helt själva längre.

Det verkar inte helt lätt, hur gör jag? Var måste jag stå som ägare? Banken har ju bara med lånen att göra, inte ägandefrågan? För banken hade vi nämligen kontakt med när jag amorterade och de ville inte hjälpa oss göra mig till delägare.

Egentligen behöver jag inte vara delägare för min skull, men jag antar att det krävs för att få bli medlem?

Nu är vi dessutom nygifta, om det påverkar?

Någon som kan hjälpa mig nysta ut det här?

• Svar på tråden Hur bli medlem i brf?
  • Linnis92

Skulle tro att du måste köpa in dig i lägenheten. Du kan nog bara bli medlem om du är ägare i föreningen.

• Grande Rock
    GladSkitunge skrev 2016-07-10 21:27:04 följande:

Ja men HUR? Betalat har jag ju redan gjort på mannens lån.

Prata med styrelsen. Föreningen har inget med din makes lån att göra.
    Born to lose, live to win!
  • mammatill6

Föreningen kan ändra och skriva dig som delägare. De har inget med lånen att göra. Men det gör att din make endast står som ägare för halva och således endast kan belåna halva.

• GladSkitunge

Nej jag vet att de inte har med det att göra, lika lite som banken inte har med ägandet att göra.

Jag undrar därför vad som gäller och hur en går till väga. Styrelsen går inte att vända sig till med frågor i dagsläget utan jag behöver ta reda på informationen själv.

• Grande Rock
    GladSkitunge skrev 2016-07-10 21:45:08 följande:

Nej jag vet att de inte har med det att göra, lika lite som banken inte har med ägandet att göra.

Jag undrar därför vad som gäller och hur en går till väga. Styrelsen går inte att vända sig till med frågor i dagsläget utan jag behöver ta reda på informationen själv.

Har du kontrollerat om det finns info om medlemskap i stadgarna. Det är generellt lättare att hitta information om medlemskap i föreningen, vi andra kan bara gissa.

Annars tycker jag att du skickar in en skrivelse där du begär medlemskap då du iom giftermålet är delägare i bostadsrätten.
  • mammatill6
    GladSkitunge skrev 2016-07-10 21:45:08 följande:

Jo banken har med ägandet att göra. Om har har lån på mer än 50% måste han äga mer också.
  • Grande Rock
    mandolin76 skrev 2016-07-10 21:51:33 följande:

Fråga en mäklare hur du skall göra.

Varför då?
  • Grande Rock

Är det en HSB-ansluten förening har jag för mig att de inte får neka dig medlemskap om du köpt in dig i din makes bostad.

Svar på tråden Hur bli medlem i brf?