• Ask

Stoppa snuttandet!!

Är så fruktansvärt trött på det eviga nattsnuttandet så jag blir tokig!! Bebis, snart fem månader, somnar vid bröstet och sen vaknar han om jag rör mig en millimeter. Nätterna är en enda röra av ständiga uppvaknanden där han söker bröstet, suger några tag och somnar om. Tolkar det som trygghetsbehov mer än hunger. Jag ammar till största delen men erbjuder honom ersättning flera gånger per dag. Slutar oftast med att 90% hälls ut i slasken. Är så jäkla less på detta och behöver SOVA på nätterna. Hur får man stopp på nattsnuttandet? Tacksam för alla tips och tricks. Ska dessutom tillägga att det är en nappvägrande bebis vi pratar om.

• Svar på tråden Stoppa snuttandet!!
  • MissHelene

Min var likadan fast hon somnade om rätt fort. Totalvägrade napp, men jag trugade tills en vacker dag så tog hon emot den och nätterna blev underbara :D gav öven ersättning till henne medan hon sov så fick hon patkoma och sov tungt, när hon låg och snuttade åt hon inte direkt utan ville snutta hela tiden, ha mig som levande napp. Så fyll henne med mat, min sov på sodan när jag gav henne, hon vaknade knappt till:)

• Anonym (H)

Helt normalt och som de ska vara

Amning är mer än mat och dom behöver snutta för att öka mängden inför tillväxtökning

• Misscaswell
    Ask skrev 2016-07-10 15:47:19 följande:

Är så fruktansvärt trött på det eviga nattsnuttandet så jag blir tokig!! Bebis, snart fem månader, somnar vid bröstet och sen vaknar han om jag rör mig en millimeter. Nätterna är en enda röra av ständiga uppvaknanden där han söker bröstet, suger några tag och somnar om. Tolkar det som trygghetsbehov mer än hunger. Jag ammar till största delen men erbjuder honom ersättning flera gånger per dag. Slutar oftast med att 90% hälls ut i slasken. Är så jäkla less på detta och behöver SOVA på nätterna. Hur får man stopp på nattsnuttandet? Tacksam för alla tips och tricks. Ska dessutom tillägga att det är en nappvägrande bebis vi pratar om.

Jag har sökt tricks med ljus och lykta men jag tror det enda som kan funka är att milt men bestämt tvinga bebisen att klara sig utan på nätterna. Något i stil med Jay Gordons metod för att sluta nattamma (googla!)? Ja, det är helt normalt för en bebis att vilja snutta nätterna igenom, men också viktigt att mamman får ha sitt psyke intakt...
  • Linnis92

Använder du napp?

Nu är min lite yngre men det var ett evigt snuttande! Först ville jag inte börja med napp men insåg att om jag ska kunna vara någorlunda människa så får jag ge med mig. Som tur var accepterades nappen relativt fort.

Nu får hon snutta sig till sömns enstaka kvällar när hon är övertrött och bara skriker och då vägrar sova.

• Vinterliljan

De behöver närhet. Kärlek. Trygghet. En del mer än andra. Ha barnet intill dig och erbjud napp när hen visar sugbehov.

• Ask

Napp (testat en uppsjö) har ratats sen dag 1. Tyvärr.

• Vinterliljan

Min gillar inte heller napp men det brukar gå bra om man doppar nappen i lite bröstmjölk eller vatten innan man ger den.

• Myling

Man kan försöka gå över till sittande amning och lägga ned barnet innan det somnat djupt. Då vänjer det sig vid att ligga utan nåt i munnen hela tiden. Men det kan ta många timmar första kvällen!

Svar på tråden Stoppa snuttandet!!