• kebabtallrik

Stopp i flskan

Grabben är tre månader och vi använder Dr.Browns flaskor med storlek 2 på napparna. 
    Sista tiden har vi dock haft ett irriterande problem... det blir nämligen ofta stopp i flaskan när grabben suger hårt. Han ligger och suger jättefint och så märker man att man legat i fem minuter utan att det rört sig i flaskan. Då måste man ta bort flaskan ur munnen, skaka och få det att rinna igen, och han blir så klart irriterad. Och så upprepar dig sig, vilket leder till att matningen tar längre tid, och grabben hinner tröttna och därför kanske inte alltid får i sig så mycket som han skulle fått annars.

Vi använder Neocate mjölkfri ersättning och skakar ordentligt innan matningen, men antar att det ändå samlas smått pulver i hålet när han suger hårt. Eller kan det bero på felaktig sugteknik? Irriterande är det dock, kom från ena dagen till den andra. Vi testade med större napp (6+ månader) men det rann alldeles för snabbt.

Tips?

• Svar på tråden Stopp i flskan
  • viseversa

Jag brukade alltid "rulla" flaskan mellan händerna i snabb takt så ersättningen sjönk innan jag skakade den. Funkade bra för att minska stopp. Testa det om ni inte gjort det innan.

• kebabtallrik
    viseversa skrev 2016-07-10 07:40:57 följande:

Jag brukade alltid "rulla" flaskan mellan händerna i snabb takt så ersättningen sjönk innan jag skakade den. Funkade bra för att minska stopp. Testa det om ni inte gjort det innan.

Tack för tipset ska prova det till nästa måltid!
  • viseversa
    kebabtallrik skrev 2016-07-10 08:03:01 följande:
    Tack för tipset ska prova det till nästa måltid!
    Gör det. Känns som pulvret liksom "särar" på sig då innan man skakar.
  • kebabtallrik
    viseversa skrev 2016-07-10 08:42:07 följande:
    Gör det. Känns som pulvret liksom "särar" på sig då innan man skakar.
    Vet inte om jag hade tur men det blev inget stopp nu när han åt. Jag "rullade" flaskan innan skakning sedan så drog jag inte åt locket lika hårt som jag brukar. Kanske dessa "tricks" gör susen!
  • viseversa
    kebabtallrik skrev 2016-07-10 09:56:27 följande:
    Vet inte om jag hade tur men det blev inget stopp nu när han åt. Jag "rullade" flaskan innan skakning sedan så drog jag inte åt locket lika hårt som jag brukar. Kanske dessa "tricks" gör susen!
    Antagligen.  Att rulla flaskan har alltid funkat bättre för mig. Man skakar inte in ersättningen i nappen och det löser sig bättre. Bara min upplevelse.
Svar på tråden Stopp i flskan