• Anonym (Hemsk)

Orkar inte gå med hundarna

Börjar med att be om ursäkt för en lång och osammanhängande text..

För två månader sedan gick min mamma oväntat bort. Jag valde då att ta hand om hennes två hundar, båda på 6 år. Älskar dessa två underbara över allt på denna planet och de har hjälp mig så otroligt mycket att få ha dom här. Jag har gått upp ur sängen, ut och gått och tvingats att fortsätta leva.

Jag har ett fast deltidsjobb på coop och är sjukskriven andra halvan sedan 1 år tillbaka, orelaterat till mammas bortgång. Är 21 år gammal och det känns verkligen att min mamma försvunnit så tidigt. Och jag orkar inte just nu längre. Jag struntar i att gå ut med hundarna, har tagit ut semester tidigt från jobbet, 20 dagars semester, har en otroligt snäll och förstående chef. Går ut 2 gånger om dagen med dom, i bara ca 30 min. (Någon till kort kisspromenad på 5 min kanske..) Aktiverar dom ingenting, jag har slutat lekt med dom, mentalt stimulera m.m. Detta har pågått i snart en vecka.

Problemet är att tjejen skadade klon och behövde operation för 3 veckor sedan och jag kunde inte ta henne på längre promenader och hon har blivit så jobbig efter detta, drar något så otroligt mycket, har fått träningsvärk i armarna ha-ha.. kan inte bete sig för fem öre. Att ta ut henne på promenad är ett helvete. Hon är av pitbull stuk och behöver väldigt mycket motion och stimulans för att fungera. Den andra hunden är lugn och snäll som vanligt.

Hon kan nu gå ut på längre promenader, gick ut iförrgår kväll i över en timme men hon blir nästan bara mer och mer taggad ju längre vi går, hon blir aldrig "trött". Det kommer gå över såklart, i 6 år har jag ju sett henne, världens snällaste och lydigaste, brukar vara killen som inte alla gånger beter sig.. men jag orkar inte. Igår blev det två stycken 5 min promenader bara.. 

Kan såklart inte behålla hundarna om dom ska ha det såhär, dom är inga accessoarer jag kan ha för att må bra själv osv. Men vet inte riktigt vad jag vill ha sagt, vill nog bara ha uppmuntrande ord och pikar på hur otroligt jävla HEMSK jag är som inte till 1000% tar hand om mina helt två fantastiska hundar!!

• Svar på tråden Orkar inte gå med hundarna
  • Anonym (Hmm, var bor du?)

Kan gå ut och gå med någon av dem om du vill.

• Anonym (sandra)

Kan du inte be någon att hjälpa dig med att aktivera dom tills du kommer på fötter igen? 

• Anonym (Hemsk)

Bor nästan så långt upp norr man kan komma i vårt land, och sen långt ifrån "staden".. folk försöker hjälpa till så gott de kan, men de flesta har ju heltidsjobb. Den långa promenaden förrgår blev tack vare en vän som "kom ut hit" efter sitt jobb.. En annan försöker ta ut semester tidigt han med så han kan komma och hjälpa till att få mig att gå ut.. men jag lägger mig bara i sängen och orkar inte när jag tänker på att promenera tjejen.. känner mig hemsk.

• viseversa

Ring hundstallet eller någon liknande organisation och förklara situationen.

• Anonym (Lina)

Beklagar verkligen ts!

Ett tips kan vara att du annonserar efter någon som har tid att rasta och aktivera hundarna, som annars riskerar att bli mer svåra för dig.

• Anonym (Känner samma)

känns som att jag skulle ha kunnat skrivit texten

6 månader har det gått sen för mig, fick en liten rottis kille med mig. Har gått väldigt bra.. men för en månad sedan kom det som en blixt från klar himmel försök ha vänner som kan hjälpa dig. hela juli är och kommer 4 olika vänner vara här 1 vecka var under deras semesterar hjälper väldigt mycket många kramar ge inte upp än, ut på en promenad nu om du inte gjort det än, hundar skänker mycket glädje

• LFF

Beklagar verkligen sorgen och förlusten av din mamma.

Vad gäller hunden så behöver hon inte bara fysisk stimulans i form av promenader utan även psysik. Mår man dåligt själv kan den psykiska stimulansen vara jobbig att tillgodose men mycket kan du göra även hemma. Gömma godis, gömma leksaker, komma på något trick som hon kan lära sig. 

Vad gäller dig själv, snälla, ta kontakt med sjukvården och psykiatrin så du får komma och prata med någon om det som hänt och du får hjälp att bearbeta det hela.

Lycka till nu!

• Anonym (Tips)

Jag förstår dig med gör det enklare för dig och hundarna. Ta med godis, en boll eller liknande. Gå till ett grönområde. Knyt fast ena hunden. Öva inkallning med den andra. Öva kontakt genom att den ska titta dig i lgonen och ni kan gå runt den bundna hunden och den ska fortsätta titta på dig. Enkla saker som tar 10 minuter per hund men som hundarna kommer att må bra av.

Svar på tråden Orkar inte gå med hundarna