• momiaan

Åka buss utan bilbarnstol

Hej!

Hur gör ni? Måste åka buss med en 1,5 åring och har ingen bilstol (bussens bälte är dessutom för kort för stolen). Tycker ni man ska ha barnet i famnen eller på eget säte framåtvänd fast barnet är så litet? 

Läste följande på transportstyrelsen:
    ....."Alla busspassagerare som är äldre än tre år ska sitta på en plats med bilbälte, om det finns sådan plats, och använda bältet. Transportstyrelsen rekommenderar att även yngre barn använder bilbältet eller särskild skyddsanordning."

• Svar på tråden Åka buss utan bilbarnstol
  • Guldbarb

Finns det bakåtvända säten har jag hört att många rekommenderar att man sätter barnet där. Eventuellt om det skulle finnas bilkudde att låta på bussen så kanske det är bättre än inget?

• Panda88

Kan inte sitta i vagn?
    Annars hade jag satt barnet jämte mig på eget säte med bälte och hållt om barnet med armen. Alternativt haft i famnen och du är fastspänd.

Vi åker utomlands ofta och i bussarna till och från hotellen brukar vi få göra så.

• Sisisisi

Jag skulle köpa en (ev begagnad) britax twoway som kan monteras framåtvänt och spänna fast barnet med selen. Eller bäst av allt montera den på en bakåtvänt säte förstås.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • Guldbarb
    Sisisisi skrev 2016-07-07 21:35:30 följande:

Jag skulle köpa en (ev begagnad) britax twoway som kan monteras framåtvänt och spänna fast barnet med selen. Eller bäst av allt montera den på en bakåtvänt säte förstås.

Framåtvänd i kombi eller frammåt i buss med bälte är nog lite pest eller kollera men jag vill ändå trycka på att kombi stolar bör man inte vända framåt. Det är livsfarligt för barnet att sitta i internsele framåt. (Däremot är jag osäker på om det är säkrare i buss än alternativet att vara helt utan, men i bil bör man inte vända kombi stolar)
  • Sisisisi
    Guldbarb skrev 2016-07-07 21:39:00 följande:

Framåtvänd i kombi eller frammåt i buss med bälte är nog lite pest eller kollera men jag vill ändå trycka på att kombi stolar bör man inte vända framåt. Det är livsfarligt för barnet att sitta i internsele framåt. (Däremot är jag osäker på om det är säkrare i buss än alternativet att vara helt utan, men i bil bör man inte vända kombi stolar)

För en 1-åring är det säkrare att åka framåt fastspänd med sele än med bilbältet.
  • sportpappa

Vi åker helt enkelt inte långfärdsbuss med våra barn. Vi väljer i stället tåg eller bil för längre sträckor. Nu har precis sonen gått över till bälteskudde och en sån funkar att ta med om vi skulle åka buss med honom, men för 1-åringen går det inte.

Hör med bussbolaget om det går att ordna med bilbarnsstol.

Andra alternativ:
    -Fråga vän om han/hon kan skjutsa eller om ni kan låna bilen. Bra om de redan har en stol monterad i bilen. Annars får du köpa en.
    -Hyr bil och köp bilbarnsstol eller hyr en.
    -Taxi och boka med bilbarnsstol.
    -Åk tåg.

• Guldbarb
    Sisisisi skrev 2016-07-07 21:40:41 följande:
    För en 1-åring är det säkrare att åka framåt fastspänd med sele än med bilbältet.
    Det kan leda till att nacken bryts när de sitter i internsele, i vanligt bilbäte skulle jag tippa på att den stora risken är att barnet åker under/över bältet. Inget av alternativen är så sätt direkt säkra...
  • Sisisisi
    Guldbarb skrev 2016-07-07 21:46:30 följande:

Det kan leda till att nacken bryts när de sitter i internsele, i vanligt bilbäte skulle jag tippa på att den stora risken är att barnet åker under/över bältet. Inget av alternativen är så sätt direkt säkra...

Nej, inget av alternativen är direkt säkra. Men framåtvänd med sele är ändå säkrare för småbarn än vad vuxenbälte är. Finns ju ändå lite forskning som stödjer det.
  • Guldbarb
    Sisisisi skrev 2016-07-07 21:55:37 följande:
    Nej, inget av alternativen är direkt säkra. Men framåtvänd med sele är ändå säkrare för småbarn än vad vuxenbälte är. Finns ju ändå lite forskning som stödjer det.
    Jag tar gärna del av den forskningen då jag enbart fått höra att internsele framåt är livsfarligt :)
  • driver28

Vad är det för buss? Det går även annars att använda bälteskudde om man vill att bältet ska sitta bättre. En del bussbolag har sådana på begäran i allafall. Sen är det ju statistiskt att det i trafiken omkommer ca 250 personer per år i Sverige och av dem är mindre än 0,5 vid färd i buss. Det är avsevärt säkrare än bil.

• Ego Lovers

Man ska använda bussens midjebälte. Det är det enda som behövs. Ha INTE barnet i knät. Skulle ni krocka så klämmer du ihjäl barnet med din tyngd.

• Sisisisi
    Guldbarb skrev 2016-07-07 22:05:52 följande:

Jag tar gärna del av den forskningen då jag enbart fått höra att internsele framåt är livsfarligt :)

Finns tillgängligt om du googlar. Jag har inga studier sparade.
  • Panda88
    Ego Lovers skrev 2016-07-08 00:47:02 följande:

Man ska använda bussens midjebälte. Det är det enda som behövs. Ha INTE barnet i knät. Skulle ni krocka så klämmer du ihjäl barnet med din tyngd.

Fast om du har bälte och har barnet i famnen så sitter ju du fast. När vi åker buss med barnen (händer bara utomlands) så har jag i famnen om barnet sover, annars på eget säte jämte mig eller pappan med bälte.
  • sportpappa
    Panda88 skrev 2016-07-08 08:56:59 följande:
    Fast om du har bälte och har barnet i famnen så sitter ju du fast. När vi åker buss med barnen (händer bara utomlands) så har jag i famnen om barnet sover, annars på eget säte jämte mig eller pappan med bälte.
    Du sitter fast, men barnet kommer flyga all världens väg vid en krock. Du orkar inte hålla fast barnet om det smäller på riktigt.
Svar på tråden Åka buss utan bilbarnstol