• Passans

Resa m. Barn utan vårdnad

Hej

Kan en förälder utan vårdnad resa utomlands med barnen eller stoppas de på flygplatsen om de inte har vårdnadshavarens skriftliga intyg?

• Svar på tråden Resa m. Barn utan vårdnad
  • BeautifulMoments

Min son åker alltid med sin mormor. Hon har ingen vårdnad varför skulle de fråga efter vårdnadshavaren? Pass behövs dock.

My life, My choice!
  • corona

Räcker med giltigt pass. Min son har flera gånger åkt utomlands med sin morfar.

• Passans

Har läst så många inlägg om att resebyråer kräver målsmans intyg osv.

• Carambolan

Ingen har någonsin frågat mig om mina barn verkligen är mina, när vi reser. Vi har dessutom inte samma efternamn så det hade kunnat vara vilka ungar som helst.

• Harmagedon

Reser ungen med ett pass så antas vårdnadshavare vara ok med resan. Passet är intyget från vårdnadshavare att barnet får resa. Det är därför det är lite små krångligt att fixa pass till barnen.

• Holma

Mina barn åkte i våras med mormor o morfar o vi var tvungna att skicka med ett intyg att dom fick åka för oss föräldrar

• Passanss

Okej och det intyget efterfrågades på plats också eller skickades det med i onödan?

Verkar som majoriteten klarade det utan intyg.

• Holma
    Passanss skrev 2016-07-07 22:58:37 följande:

Okej och det intyget efterfrågades på plats också eller skickades det med i onödan?

Visades vid incheckning
  • Harmagedon

Jag brukar resa med syskonbarn med SAS och har aldrig visat något annat än hans pass. Vi har inte samma efternamn eller ens pass från samma land. Ingen har ens frågat mig hur jag kommit över ungen.

• Holma
    Passanss skrev 2016-07-07 22:58:37 följande:

Tror det beror på vilket bolag man reser med , Fritidsresor åkte mina med o dom skickade hem en blankett som vårdnadshavare skulle skriva på för det kan bli problem framför allt på hemresan i Grekland sa dom , dom fick visa upp det både dit o hem .
Svar på tråden Resa m. Barn utan vårdnad