• Pernilla2016

Anonym eller känd donator?

Hej!

Jag och min sambo har försökt att skaffa barn men det har inte lyckats. Nu har vi fått reda på att min sambo inte har några spermier. Samtidigt har jag fått en cysta och vår läkare har rekommenderat oss att göra en IVF med donerade spermier. Så nu till min fundering...ska vi välja anonym eller känd donator? Min sambo är från Spanien, så vi har möjligheten att göra vår behandling där. På ett sätt skulle det kännas väldigt fint att göra det där eftersom han kommer därifrån och vi har fått kontakt med en väldigt bra klinik. Problemet är att i Spanien är det lag på att donatorerna ska vara anonyma. Alltså en lag som skiljer sig helt ifrån den svenska. Så jag är väldigt kluven i vad jag ska välja. Barnet kommer ju att ha en pappa men samtidigt vill jag inte välja bort möjligheten för barnet att få veta sitt ursprung. Har några andra heterosexuella par ställts inför detta? Hur har ni resonerat?

/Pernilla

• Svar på tråden Anonym eller känd donator?
  • NollÅtta

Har inte ställts inför samma dilemma men jag hade velat ha en känd donator. För barnets skull, så denna kan få veta sitt ursprung i framtiden. Om nu barnet vill, men ge det chansen att veta i alla fall.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • jonadav

Jag planerar att försöka få barn som ensamstående och med känd donator. Ingen vet hur ett potentiellt barn kommer att ställa sig till donatorn, och jag känner inte att det är jag som ska bestämma det heller. Väljer därför känd donatorn för att barnet, om han eller hon vill, ska ha möjlighet att få veta mer om sitt ursprung. Att redan från början avstå detta känns för mig fel och främmande. 

Svar på tråden Anonym eller känd donator?