• Malva2015

bebisen sparkar mindre..

Jag är i v 22 och det har varit fullt ös med sparkar varje dag men du de senaste tre dagarna har det blivit betydligt lugnare. Är det normalt att det varit så livat så länge och sedan lugnar sig helt plötsligt?

• Svar på tråden bebisen sparkar mindre..
  • syntharen

Det har oroat mig också men enligt min barnmorska så är bebisen så liten och det finns mycket plats i livmodern att den lätt kan vända sig mot ryggen med armar och ben och då känner man inte rörelserna. Men är du orolig kontakta din barnmorska eller förlossningen.

• jevana

Hade också några dagar kring de veckorna då rörelserna var färre. Hade besök hos bm då som kollade hjärtljuden. Allt var bra, bebis låg troligen bara med ryggen utåt. Så länge du känner rörelser alls så borde det vara ok. Det är först efter v.30 man ska kunna räkna rörelser regelbundet.

• Malva2015

Tack för era svar. Det kanske är så bara då att hon lagt sig längre bak på något sätt. <3

• Fröken W

Precis som de andra redan skrivit så kan det ju vara så att bebisen ligger med ryggen mot din mage och att du därför inte känner något.

Jag lyssnar på massa gravidpoddar nu och avsnittet jag lyssnade på senast (Föda barn, avsnittet med Blondinbella) så sa bm som var med att det är helt normalt att man känner rörelser och att de sedan försvinner några dagar. Från vecka 24 sa hon att man ska känna av bebisen varje dag.

• MsFry

Är du orolig så ring förlossningen, det var rådet jag fick efter v22. De sa också: hellre att du hör av dig en gång för mycket än en gång för lite. Det är dock säkert ingen fara.

• Malva2015

Tack tjejer! Och bara för att jag postade detta i morse så sparkas det massor utanpå magen just nu:) hon kanske legat bak som ni säger!<3

• Cyanea

Min dotter gjorde så jämt. Ungefär tre dagar i sträck var hon vild, sen kom några dagar som jag kände betydligt mindre. Det var så ända fram tills hon föddes. Hon var en väldigt rörlig bebis, hon vände sig väldigt länge i magen så jag misstänker att det var det som hände även senare - hon sparkade helt enkelt inåt så jag inte kände så mycket. 

Jag ser att din bebis rört sig idag - toppen! Men som de andra sagt - ring när du blir orolig. Åk hellre in och kolla femtio gånger för mycket än en för lite. Förlossningen finns till för dig. 

Lycka till! 

Svar på tråden bebisen sparkar mindre..