• Kakmonsterarg

Vår katt har kissat inomhus 18 ggr på 10 månsder hjälp!

Ska börja inlägget med att säga att jag och min sambo har varit hos veterinär o de är INGA fel på vår katt (fysiskt)

Vetinte vad man ska säga , vi behöver hjälp.,

Kortfattat: Vår hankatt är inomhus katt, vi har haft honom sen han va liten kattunge. Han är nu ca 10 månader o kastrerad.

Vi har en hund som går bra ihop med katten, dom leker o busar :) men allt började när min sambo som fick ansvar för lådan att rensa (vi delar upp hushållssysslorna) o han fick ta de med lådan och när han började slarva för ca 7-8 månader sen började katten kissa inne..

Då jag jobbar har jag inte kunnat rensa lådan så därför fick min sambo detta ansvar. Nu har de gått så långt att katten har kissat i sängen 4 ggr på en vecka!

Vi har bytt sand under dom här månaderna flera ggr, men han fortsätter kissa inne..

Vill INTE avliva!! Vad gör man? Tips!! Nej ni behöver inte klaga , vi båda är redan ledsna över detta o behöver någon som verkligen vet vad vi ska göra.. Är de redan försent???

• Svar på tråden Vår katt har kissat inomhus 18 ggr på 10 månsder hjälp!
  • Aniiee

Sätt ut fler lådor, både öppna (kan vara svårt med hunden) och övertäckta, på fler ställen. Har sambon kanske städat med något olämpligt som katten blir störd av? Byt ut lådan.

Sen gäller det ju lite att vara uppmärksam. Ser ni att katten tänker pinka/håller på att pinka så lyft upp honom i nackskinnet och bär honom till lådan, så får han avsluta där. 

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • snuset

Hade en katt som vägrade att baja i kattlådan. Varje dag efter att man kommit hem från skolan så låg det kattskit lite här och där. Jag tror att det harå göra med att hon kände sig osäker/otrygg då vi precis hade fått henne.

Iallafall så ställde vi kattlådan vid stället där hon oftast utförde sina behov och då använde hon den! Inte så trevligt kanske att ha en kattlåda utanför toaletten.. vi ställde in den igen. Sakta men säkert så började hon att använda den på rätt sätt :)

• Dexter dot com

2-3 lådor på olika ställen med olika sand i är värt att testas och naturligtvis rensa lådorna väldigt noga.

• johanna84

Våran katt kissade och bajsade på vardagsrums golvet ca 2 -3 ggr, men då kontaktade jag våran uppfödare och fick till svar att ta katten på toa några ggr per dag för att hon skulle förstå att där gör man sina behov.. Vi höll på så med henne 2-3dagar i sträck, 1 gång var 20 minut sedan gick hon självmant, fick även tips byta sand så då gjorde vi d!
    Våran katt bli 1år i november.
    Lycka till:)

• Holma

Kan du inte göra ren lådan för du jobbar ? Före jobb ? Efter jobb ?

• Holma
    Scalaren skrev 2016-07-06 09:10:11 följande:

Kastrera!

Läs ts så ser du att han är kastrerad
  • Birmafröken

1. Hur många lådor har ni? (och hur många katter?)

2. Hur stort bor ni och var är lådorna placerade?

3. Vad är det för sorts lådor? (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka?)

4. Vilken typ av sand är det i lådorna? (märke och sort?)

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur många ggr per dag rensas lådorna?

• Kakmonsterarg

Tack så mycket för dom vänliga svaren :)

Ska försöka ha en låda till ute i lägenheten absolut!

Vi bor i en etta, har en låda som står i badrummet, brukar hälla i all sand som finns i påsen så de blir väldigt tjockt lager. Har provat länge den där pussies klumpbildande och även nån slags kristallsand som min sambo gillade för då behövde man inte byta kisset utan bara nr 2.. Men han kissade inomhus på båda sanden :/ är sån vanlig billig låda bara så tänkt nu för att rädda katten, köpa sån toa med tak på :)

Svar på tråden Vår katt har kissat inomhus 18 ggr på 10 månsder hjälp!