• Shibby

Katt som kissar på skötbordet

Vi har två stycken inne katter på tre år som alltid varit väldigt sociala och älskar uppmärksamhet.

Sedan vi fick barn för snart 10 månader sedan har på sistone ena katten börjat kissa på skötbordet (inte ens en meter från lådan), vi vet vem det är och vet inte vad vi ska göra!

Vi håller lådan rensad, försöker ge dom uppmärksamhet men det är svårt i samma utsträckning som tidigare, har sprayat med någon "stop-spray" som dom ska ogilla men funkar inte.

Igår tog jag katten på bar gärning när hon kissade på PLASTEN (sådan uppblåsbar) eftersom överdraget låg i tvättmaskinen eftersom kattfan kissade på det någon dag tidigare...

Jag förstår att hon söker uppmärksamhet, men försöker ge henne det och ändå blir det bara värre!

Vad ska vi göra? Vill ju helst inte göra mig av med dom.. ????

• Svar på tråden Katt som kissar på skötbordet
  • Frankiesaysrelax

Hmm, kan vara så att katten vill doftmarkera skötbordet och blanda sin egen doft med barnets. Inget ont i katten utan faktiskt en ganska fin gest, om än lite konstigt för oss att förstå det. Alternativt föredrar katten skötbordet mer än lådan. Om det går så testa att sätta dubbelhäftande tejp på skötbordet. De gillar inte när det blir kladdigt på tassarna och håller sig borta efter några gånger av att ha hoppat upp där. Möjligen kanske man skulle kunna flytta lådan ett tag längre bort från skötbordet och även ha några extra stycken lådor om det går. Spreja med nåt de tycker om vid lådorna, feromoner eller kattmynta. Min katt var väldigt nyfiken på min dotter och ville gärna vara med henne, oavsett vad vi gjorde. De sov ofta tillsammans och har en jättesöt relation. Katter påverkas ju mycket av ett tillskott till familjen och de kan behöva lite tid att vänja sig.

• JohannaAlex

Ligger det golvet? Katter kissar gärna på saker som är på golv. Ta upp det isåfall. Om inte, ställ nåt på det t ex två hinkar eller nåt annat som katten ej kan gå på. Ha inte kattlåda o skötbord bredvid varann! Skötbordet kan se ut som en låda för kattenw

• Birmafröken

1. Hur många lådor har ni?

2. Hur stort bor ni och var är lådorna placerade?

3. Vad är det för sorts lådor? (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka?)

4. Vilken typ av sand är det i lådorna? (märke och sort?)

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur många ggr per dag rensas lådorna?

• Jill 79

Lägg på ett lager aluminium folie. Det gjorde jag när jag ledsnade på att ena katten konstant hoppade och la sig i barnvagnen. De gillar inte folien.

• Guldbarb

Går det att stänga dörren? Det är en av sakerna jag skulle gjort. Placera lådor på andra ställen (gärna 2-3 stycken) och se om det blir bättring. Kan vara så att katten av någon anledning tycker det är en bra plats men låter bli om den inte går att komma åt.

• Jemp

Tvätta med ättika för att få bort lukten. Luktar det kiss blir de uppmuntrade att fortsätta.

Hur mår katten? Kan även vara sjukdomstecken.

• Shibby
    Birmafröken skrev 2016-07-06 11:31:24 följande:

1. Hur många lådor har ni?

2. Hur stort bor ni och var är lådorna placerade?

3. Vad är det för sorts lådor? (stora, små, med eller utan huv, med eller utan svänglucka?)

4. Vilken typ av sand är det i lådorna? (märke och sort?)

5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?

6. Hur många ggr per dag rensas lådorna?

Vi har en låda som står i badrummet, den rensas varje dag och vi har ganska mycket sand i den. Märke kommer jag ej ihåg men det är den där blåa man köper på vissa djurbutiker, vi har valt en lite dyrare och vi har en för flera katter... Öppen låda :P
  • Shibby
    Jemp skrev 2016-07-06 12:55:40 följande:

Tvätta med ättika för att få bort lukten. Luktar det kiss blir de uppmuntrade att fortsätta.

Hur mår katten? Kan även vara sjukdomstecken.

Vi tog henne till vet. i vintras då hon inte åt och det visade sig vara bukspotskörtelinflammation.. Men nu mår hon nog bra, inga tecken på annat.. Mer än kissandet!
Svar på tråden Katt som kissar på skötbordet