• SweetJune

Ni som har barn födda under senhösten, när skolade ni in på förskola?

Hej!

Andra barnet kommer i november och vi har alltid tänkt att barnen ska få vara hemma under somrarna. Bättre att skola in under hösten dvs inte våren då barnet hinner gå två månader innan det sen är dags för långt sommarlov? Kommer då vara ca 1 år och 10 månader. Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Ni som har barn födda under senhösten, när skolade ni in på förskola?
  • augustibebis2016

Vår kille är född i februari och vi skolade in honom 1/3. Det var en bra tid tyckte vi, inte så stort tryck vad gäller nya barn i gruppen.

• augustibebis2016
    augustibebis2016 skrev 2016-07-05 07:48:52 följande:

Vår kille är född i februari och vi skolade in honom 1/3. Det var en bra tid tyckte vi, inte så stort tryck vad gäller nya barn i gruppen.

Och PS självklart hade han sommarlov, ca 7 veckor
  • Carambolan

Min ena är född i slutet av november och honom skolade vi in i augusti, alltså vid ett år och tio månader. Funkade bra. Vi valde det inte för sommarlovets skull utan för att det var lättare att få plats på den önskade förskolan i augusti, annars hade vi väntat några månader till.

• Anonym (ensamstående)

Min dotter är född sista oktober och skolades in i mitten av januari vid 14,5 månaders ålder. Jag var lite orolig då hon vägrade fast föda fram till nyår, men det gick galant.

• Alexi

Mina är födda i november och december och både började i augusti.

• Panda88

Sonen är född i slutet av september och ska skolas in i september iår då han är 2 år. Han skulle skolas in 1 feb egentligen för jag ville att han skulle vara hemma över jul men jag blev gravid igen och tyckte det kändes onödigt att han skulle vara på förskola när jag ändå är hemma på gravpenning.

• tulip79

Mina är födda i oktober o i januari. Båda skolades in i januari när de fyllt ett år. Funkade hur bra som helst!

• LL85
    Panda88 skrev 2016-07-05 08:28:52 följande:

Sonen är född i slutet av september och ska skolas in i september iår då han är 2 år. Han skulle skolas in 1 feb egentligen för jag ville att han skulle vara hemma över jul men jag blev gravid igen och tyckte det kändes onödigt att han skulle vara på förskola när jag ändå är hemma på gravpenning.

Får man ha hemma syskon när man får gravpeng?
  • Anonym (J)

Min son föddes i mitten av november 2014 och han ska skolas in nu i augusti.

• Panda88
    LL85 skrev 2016-07-26 23:14:14 följande:
    Får man ha hemma syskon när man får gravpeng?
    Ja jag är förbjuden av min arbetsgivare att arbeta pga farligt arbete, inte pga sjukdom eller liknande!
  • Vickan I

Född i oktober, skolades in i maj. Var lite orolig då det två månader senare skulle bli sommarledigt. Men det gick toppenbra. Han kom tillbaka efter sommaren glad och kände igen alla osv. Var lugnt för honom också att skolas in ensam. Men nu gick iofs äldre syskon (annan grupp) där också, så allt inte helt nytt.

• LL85
    Panda88 skrev 2016-07-27 07:23:41 följande:
    Ja jag är förbjuden av min arbetsgivare att arbeta pga farligt arbete, inte pga sjukdom eller liknande!
    Hmm ok, jag har godkänd gravpeng för tungt arbete och att jag inte kan placeras om.... Samt foglossning....
    Kanske inte e samma sak då?
    Ja tänker att sonen ska gå på förskolan men absolut vill jag inte ha han där heltid....
    Funderar på va de finns för "regler", om de finns nått minimum jag MÅSTE ha inne han eftersom ja fått gravpeng... Får helt enkelt ringa FK å kolla....
  • Panda88
    LL85 skrev 2016-07-27 11:25:04 följande:
    Hmm ok, jag har godkänd gravpeng för tungt arbete och att jag inte kan placeras om.... Samt foglossning....
    Kanske inte e samma sak då?
    Ja tänker att sonen ska gå på förskolan men absolut vill jag inte ha han där heltid....
    Funderar på va de finns för "regler", om de finns nått minimum jag MÅSTE ha inne han eftersom ja fått gravpeng... Får helt enkelt ringa FK å kolla....
    Jag vet faktiskt inte, här måste man inte ha på förskola, kanske om barnet redan är inskolad att man har de 15 timmar man får vid allmän förskola men min son var inte inskolad.

Ja bästa är att ringa och fråga :)
  • Jessiex

Första född i september skolades in november som 1 åring och andra december skolades in i januari. Har gått kanonbra med båda. Dom gick ca halvtid första 6 månaderna

Svar på tråden Ni som har barn födda under senhösten, när skolade ni in på förskola?