• anonym2016

Förändra livssituation, nå mål

Hej!

Jag är 21 år och har under hela livet varit överviktig, som mest vägde jag 130 kg men när jag var 16-18 lyckades jag gå ner till 90 kg. Nu ligger jag på cirka 93. Jag vill/måste gå ner till ungefär 80-85 kg.

Jag har alltid varit en stor talang inom en sport som jag verkligen känner att jag vill satsa på innan jag blir för gammal. Jag vet att (om jag går ner till rätt vikt) har goda möjligheter att lyckas. Men lik förbannat så gör jag inte det. Jag vet PRECIS hur jag ska göra för att lyckas (kosthållning, träning o.s.v eftersom jag gjorde det när jag gick ner från 130 till 93, så jag behöver ingen kostrådgivning) men det måste vara något med mitt mentala.

Jag har aldrig haft ett förhållande, jag får svettningar när jag är utomhus. Jag är dock väldigt social av mig och har lätt att lära känna nya människor, så jag har ingen diagnos. Men vikten gör DELS att jag mår psykiskt dåligt för att jag inte kan satsa på idrotten som jag vill göra, och mitt kroppsideal gör att jag mår dåligt eftersom jag inte trivs i den kropp jag har.

Jag studerar så jag har all tid i världen att sköta kost och träning - men jag gör det inte? Jag vill så gärna, men nånting i mig får mig att låta bli. Hur kan jag jobba med det mentala för att verkligen GÖRA det jag verkligen VILL innerst inne?  

Om jag tar tag i vikten och träningen så kan jag faktiskt nå dit jag vill - men vad är det som gör att jag inte gör det jobbet? Kalla mig inte lat och bekväm. Jag har trots allt gått ner väldigt mycket i vikt. Men nu är det det sista. Jag vet precis vart jag vill, men jag tar mig inte dit. I två år har jag hållt på älta samma saker, men har stått kvar på samma vikt. Det skulle troligtvis ta mig några månader att bli helt klar, och då kan jag ge mig själv möjligheten att satsa på idrotten. Några få månader för att kunna ge mig själv chansen. 

Men nånting säger stopp.

Hur fasen tar jag mig ur denna onda cirkel? Alla förslag tack..

Mvh

• Svar på tråden Förändra livssituation, nå mål
  • Carina7907

Hej!

Har själv försökt gå ner i vikt med alla olika medel. Har tränat i perioder och ätit rätt i perioder men inget fungerar. Tror att den riktiga viljan inte funnits och tack vare att det inte händer något tillräckligt fort tröttnar man.
    Jag har nu hittat ett hållbart koncept som är en ny livsstil för mig och jag har på 12 veckor tappat 16 kilo. Jag är överlycklig och bara älskar mina produkter. Jag äter herbalife produkter 2 shakes per dag och mat resten enligt ett kostschema man får om man köper produkterna. Man väger sin mat och lär sig mängden som ska ätas. kanske något för dig?

• Aniiee

KBT kanske skulle vara något? Och kanske kolla sköldkörteln.

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Carina7907

konstigt svar? Har gått hos PT och lärt mig om kost och tagit del av en hållbar livsstil. Hård kosthållning lönar sig där mat inkluderas och proteinet är det som bränner fettet i kroppen och äta var 3:e timma. Detta är inget skämt, jag kommer att försöka hjälpa så många jag kan för detta fungerar. Lycka till med din viktnedgång på annat sätt. Pulverdiet är inte en hållbar livssituation du kommer gå upp allt igen när du börjar äta mat

• Aniiee
    Carina7907 skrev 2016-07-02 00:27:21 följande:

konstigt svar? Har gått hos PT och lärt mig om kost och tagit del av en hållbar livsstil. Hård kosthållning lönar sig där mat inkluderas och proteinet är det som bränner fettet i kroppen och äta var 3:e timma. Detta är inget skämt, jag kommer att försöka hjälpa så många jag kan för detta fungerar. Lycka till med din viktnedgång på annat sätt. Pulverdiet är inte en hållbar livssituation du kommer gå upp allt igen när du börjar äta mat

Men jag svarade naturligtvis inte dig......
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
Svar på tråden Förändra livssituation, nå mål