• 85an

Hjälp! Min 4 månaders vill inte sova!

Min dotter har under sitt 4 månader korta liv sovit väldigt lite. Men nu de senaste veckorna har det bara blivit värre. Denna veckan har vi gått upp 2.30!! Sedan somnar hon kl 04.00 igen, men sover då endast 40 min. Så 4.40 har våra dagar börjat. Under dagen sover hon sedan små kortisar 20 min till 1 timma! Känner att hela jag börjar ligga på bristningsgränsen då även storebror på 3 år måste tas hand om! Hur sover era 4 månaders?! Hur ser era rutiner ut? Alla tips mottages!! ????????????

• Svar på tråden Hjälp! Min 4 månaders vill inte sova!
  • trilskas

Hm. Min lilla som nu är snart 6 månader har o princip bara ätit 1 gång per natt 1 månads ålder. (Innan det två gånger per natt). Vaknar vid 6-7 tiden på morgonen (då storasystrarna vaknar). Vaken 2-3 timmar. Sover ca 1-2 timmar. Sedan vaken till ca kl 14-15. Sover 1-2 timmar. Vaken till 19 då jag nattar de två stora tjejerna. Hon somnar oftast då med.

• myownmind

Har en 7 månaders som sovit dåligt sen start. Många vakna nätter och tidiga mognar. Det är bättre till och från. En bra natt äter hon 2-3 ggr utan att vakna till allt för mkt så jag slipper gå upp. Emellan målen vaknar hon av gaser eller att hon vill ha sin napp. Blir gissningsvis 10-20 uppvak per natt och jag avlider snart! Min andra dotter sov sin första hela natt när hon var 4.

Det är bara att bita ihop och be pappan ta nätterna han inte jobbar så du får lite sömn iaf. Man orkar det man måste orka :/

• NollÅtta

När mina varit i den åldern har de vaknat 3-4 ggr per natt för att amma o sen somnat om. De har väl velat gå upp sen runt 06-07 på morgonen. De hade också perioder då de vaknade för amning 1 gång i timmen och sen ville upp kl 5...höll på att bli kocko. Försöker du sova med henne på dagen? i alla fall på den lite längre sovstunden? För mig var det räddningen

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • sairda
    85an skrev 2016-07-01 06:36:44 följande:

Min dotter har under sitt 4 månader korta liv sovit väldigt lite. Men nu de senaste veckorna har det bara blivit värre. Denna veckan har vi gått upp 2.30!! Sedan somnar hon kl 04.00 igen, men sover då endast 40 min. Så 4.40 har våra dagar börjat. Under dagen sover hon sedan små kortisar 20 min till 1 timma! Känner att hela jag börjar ligga på bristningsgränsen då även storebror på 3 år måste tas hand om! Hur sover era 4 månaders?! Hur ser era rutiner ut? Alla tips mottages!! ????????????

Kan vara att hon är i ett utvecklingssprång som stör sömnen mer än annars, kallas också klängperiod. Ett språng kommer vid 12 veckors ålder och det kan räcka flera veckor innam perioden är över. Min son är 3månader och har blivit helt omöjlig med sömnen på dagen :/ men aover som tur är bra på natten fortfarande. Kanske du läst om sprången men om inte kan du läsa här www.familjeliv.se/foralder/1.3158074

Intressant att läsa och jag känner iallafall igen min bebis i det som står :) är ju olika för alla men det låter som att det kan vara det som händer hos er när du sa det har varat några veckor
  • MissHelene

Som sairda skriver så kan d vara en tillväxtfas, min blev "skitjobbig" en lång period där vid 3,5-4 månaders ålder ^^ började sova jätteoroligt, fick dålig aptit, började äta på natten igen, ville bli buren hela tiden osv.

• MissHelene

Nu sover hon bra på nätterna, äter bra på dagarna, äter fortfarande på natten fast hon kanske inte behöver, ger henne mer lr mindre medan hon sover när hon legat och vridit och vänt sig en stund, sover stilla och gott igen efter en flaska ersättning. Håll ut ör mitt tips, tips två är ge henne "paltkoma", kommer förhoppningsvis sova som en liten prinsessa :D

Svar på tråden Hjälp! Min 4 månaders vill inte sova!