• Anonym (86a)

hur går det till inför IVF?

Vi har nu efter drygt ett års försök med att bli gravida insett att nog kräver IVF.
    Men kontaktar man en IVF-klinik via landstinget och får komma direkt?
    Eller utreds man innan med gyn-undersökningar, läkarsamtal, kurator mm? normalt vänttid är?
    jag undrar enkelt hur det går till inför (själva stegen med IVF finns att läsa om)
    och sen undrar om ens chanser (30+40 år, han vart fertil för 19 år sen, sunda vanor och kvinnans bmi under 25)?

Vi är födda 86 (kvinnan) och 76 (mannan). Sunda livsvanor utan tobak och alkohol ytterst sällan. mannan har ett barn sen innan (myndigt och aldrig bott med oss).
    kvinnan aldrig vart gravid.

vi bor i stockholms län. tips på bra IVF-klinik då jag som kvinnan har gyn-rädsla (tyvärr men så är det). får panik där (har gått därifrån utan uträttat besök), är orolig inför mm.... jobbig situation bara med utlämnande och svårt att lugna mig/tänka på annat.

• Svar på tråden hur går det till inför IVF?
  • Anonym (14)

Det är många steg innan det blir IVF. Först och främst en infertilitetsutredning så man vet vad felet är. Långt ifrån alla behöver IVF. Oavsett om man går via landstinget eller privat måste ni göra en utredning först. Via landstinget kostar den max som högkostnadskortet och privat flera tusen. IVF man får via landstinget krävs förstås remiss, men själva IVF:en kostar inget. IVF privat kostar mellan 30-60000:-.

Chanserna beror på flera faktorer och man kan aldrig säga i förväg vem som kommer lyckas eller inte. FSH, antal äggblåsor, spermiernas kvalitet-mycket spelar in. Och till sist avgör slumpen. Man kan ju aldrig veta äggets kvalitet innan och det helt avgör om man blir gravid ifall allt annat ser bra ut. Dock är det rent statistiskt bättre chans ju yngre man är och 30 är ingen ålder alls.

Så antingen ringa nån privat fertilitetsklinik eller gå via landstinget, men utredning måste göras. Finns flera i Sthlm, men bäst har jag ingen aning om. Jag gick på CvL i Uppsala och de är toppen.

• Cyanea

Precis som ovanstående säger så är det många steg innan IVF blir aktuellt. Många fertilitetsproblem kan lösas utan att man behöver genomgå IVF. Sök först och främst hjälp med utredning. 
    Först pratar man med en läkare som lägger upp en plan för utredningen. Under utredningen tas sedan ett antal prover för att kartlägga hormoner under olika delar av cykeln, man kikar på ägglossning och hur livmodern ser ut. Man brukar även göra en kontrastspolning av äggledare för att se att där är fri passage, det i sig kan ibland hjälpa om något täpper igen. 
    Först efter alla provtagningar och undersökningar brukar man få utlåtande om det är aktuellt med IVF. 

Det är så svårt att säga något alls om chanser, det beror så mycket på vad det är som är problem. Vi hade t.ex. i princip noll chanser på egen hand då maken har mycket få och dåliga simmare, men med IVF gick det bra. Andra har inga synliga problem men lyckas ändå inte. Det brukar dock gå bra för majoriteten, så man ska inte ta ut katastrofen i förskott :) 

Lycka till :) 

• Goo
    Vi har gjort en IVF-behandling här i sthlm så jag kan berätta hur det gick till för oss:

Vi började försöka själva i juni -14. Sommaren -15 kontaktade jag gynekologen i Sundbyberg, där vi bodde då. Hon gjorde en första koll med ultraljud och sådär allmänt. Allt såg bra ut, många äggblåsor och fin slemhinna osv.

Sedan fick vi en tid då vi båda fick komma och träffa henne igen. Hon ställde frågor och jag tror hon undersökte mig igen, minns inte exakt. Sedan fick jag en tid då de kollade så det inte fanns några blockeringar i äggledarna, gjordes inne vid Odenplan. Vi fick båda lämna blod, och min sambo lämnade sperma. Det hela tog några månader.  Vi fick sedan våra provsvar: oförklarad barnlöshet. Ställdes i kö till IVF hos landstinget.

Då kontaktade jag IVF stockholm, St. Göran. De tipsade oss om att om man kontaktar vårdgarantin och säger att man vill flyttas dit så går det mycket snabbare. Till Huddinge, landstingets egna ivf-klinik var jättelång kö, minns inte nu men typ 9-12 månader har jag för mig. 

Efter att vi kontaktar vårdgarantin så var vi inne på ivf-kliniken efter typ 2-3 veckor bara. Vi var där första gången i november -15. Fick då en plan för att börja behandling direkt efter jul. 

Sedan blev jag spontangravid, men det slutade med missfall i februari. Så i april kontaktade jag kliniken igen, fick tid typ direkt och hann med en behandling nu i maj-juni innan de stängde för sommaren. Fick ut 20 ägg, 15 blev befruktade. 1 sattes in, men blev negativt gravtest nu i förra veckan. Nu har vi 4 embryon i frysen som vi ska ta oss an efter deras sommaruppehåll.
  • Anonym (39)

Hej!

Vi gjorde vår utredning på Capio Globen. Gick bra. Mannen kan va med om du vill, om det skulle kännas bättre. 

Sedan blev vi, precis som @Goo remitterade till Huddinge sjukhus. Fick efter ett par veckor reda på att det var 8-10 månaders väntelista! Så hörde av mig till vårdgarantikansliet och blev sedan kallad till St Görans IVF-klinik ett par veckor senare. Där kan betalar man upp till högskostnadskortet.

Supertrevliga och proffsiga! Informerar dig om allt och svarar på frågor och får en att känna sig trygg. Kan verkligen rekommendera. De har sommaruppehåll nu, men jag har fått en behandlingsplan och börjar förhoppningsvis behandling i augusti.

Lycka till!

Svar på tråden hur går det till inför IVF?