• Anonym (Anhörig)

Svärfar har gått bort i cancer

Min svärfar har under dagen gått bort i cancer, vi förstod att det snart var dags men ändå har de kommit som en chock och jag känner mig så handfallen till min pojkvän, han visar att han är ledsen stundvis men när jag försöker ge stöd så blir han arg så jag har backat nu och låter han istället vara ifred och han får komma till mig om han vill/behöver.

Men jag känner mig själv så ledsen och gråtfärdig då jag stod svärfar nära men vill inte visa något då de känns som han försöker sopa sorgen under mattan och jag känner att jag har inte den rätten att vara ledsen när det är hans pappa de gäller för jag vill inte göra allt värre än vad de är.

Hur hanterar man det här? vad gör jag i en sån här situation?

Vad gäller för min sambo om han behöver får han vara hemma från jobbet 1 dag för att komma ikapp? Och 2 dagar för minnesstunden och begravningen eller ska han ta ut semesterdagar?

Och för min del finns de någon man kan prata med?

Tacksam för allt <3

• Svar på tråden Svärfar har gått bort i cancer
  • Anonym (oj)

Alla sörjer olika, men kan ni inte sörja tillsammans så är det illa.....

Ang vad han ska använda för dagar är det bäst för din man att prata med sin arbetsgivare. 

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (oj) skrev 2016-06-28 20:39:31 följande:

Alla sörjer olika, men kan ni inte sörja tillsammans så är det illa.....

Ang vad han ska använda för dagar är det bäst för din man att prata med sin arbetsgivare. 

Vi kan inte sörja direkt tillsammans just nu iallafall tyvärr, håller ibland bara om han o de fungerar men ger han den tiden han behöver.

Arbetsgivaren är på semester så han vet inte riktigt vart han ska vända sig just nu
  • Schack73

Han kan vända sig till HR-avdelningen, fråga nån kollega eller chefens "sommarvikarie" eller läsa igenom personalhandboken.
    Du kanske kan vända dig till vänner, din svärmor eller din mamma el så gör att sörja och prata av dig.

• Anonym (Anonym)
    Anonym (Anhörig) skrev 2016-06-28 20:37:34 följande:

Min svärfar har under dagen gått bort i cancer, vi förstod att det snart var dags men ändå har de kommit som en chock och jag känner mig så handfallen till min pojkvän, han visar att han är ledsen stundvis men när jag försöker ge stöd så blir han arg så jag har backat nu och låter han istället vara ifred och han får komma till mig om han vill/behöver.

Men jag känner mig själv så ledsen och gråtfärdig då jag stod svärfar nära men vill inte visa något då de känns som han försöker sopa sorgen under mattan och jag känner att jag har inte den rätten att vara ledsen när det är hans pappa de gäller för jag vill inte göra allt värre än vad de är.

Hur hanterar man det här? vad gör jag i en sån här situation?

Vad gäller för min sambo om han behöver får han vara hemma från jobbet 1 dag för att komma ikapp? Och 2 dagar för minnesstunden och begravningen eller ska han ta ut semesterdagar?

Och för min del finns de någon man kan prata med?

Tacksam för allt <3

Beklagar sorgen!

Min svärmor gick hastigt bort för några år sedan. Jag och min sambo sörjde på olika sätt, och det är faktiskt okej att göra det. Han höll allt inom sig medan jag grät ofta och gärna ville prata om det. Till en början kunde jag inte förstå varför han inte sörjde på samma sätt som mig tills han förklarade det för mig. Jag tror det är betydelsefullt om ni båda är medvetna om hur den andre upplever situationen. I början pratade jag mest om MIN sorg med mina föräldrar/vänner.

Visa för din sambo att du finns där för honom när/om han behöver prata med dig. Din sambo är förmodligen i chock och befinner sig i sin största sorg. Låt det ta tid. Visa att du finns där för honom på andra sätt också. Laga mat, städa, hjälpa till med begravning osv. Samtidigt som du inte får glömma bort dig själv! Hoppas mitt svar är en liten hjälp iaf, även om alla som sagt sörjer på olika sätt.
  • Anonym (Anonym)

Ang dagar beror väl lite på hur man vill göra. Vi tog en dag efter svärmor gick bort (anhörighetsdag? Kanske det heter?), sjukskriven i 5 dagar samt 1 dag för begravning. Som någon annan redan skrivit så bör det finnas någon annan som har ansvaret när chefen är iväg :)

• Anonym (Anhörig)
    Anonym (Anonym) skrev 2016-06-28 21:18:59 följande:

Beklagar sorgen!

Min svärmor gick hastigt bort för några år sedan. Jag och min sambo sörjde på olika sätt, och det är faktiskt okej att göra det. Han höll allt inom sig medan jag grät ofta och gärna ville prata om det. Till en början kunde jag inte förstå varför han inte sörjde på samma sätt som mig tills han förklarade det för mig. Jag tror det är betydelsefullt om ni båda är medvetna om hur den andre upplever situationen. I början pratade jag mest om MIN sorg med mina föräldrar/vänner.

Visa för din sambo att du finns där för honom när/om han behöver prata med dig. Din sambo är förmodligen i chock och befinner sig i sin största sorg. Låt det ta tid. Visa att du finns där för honom på andra sätt också. Laga mat, städa, hjälpa till med begravning osv. Samtidigt som du inte får glömma bort dig själv! Hoppas mitt svar är en liten hjälp iaf, även om alla som sagt sörjer på olika sätt.

Tack för ditt svar, känns skönt att få höra de här av någon som har gått igenom något liknande ändå, beklagar även sorgen för er del.

De är så tungt men man får väl ta dag för dag, har även erbjudit min hjälp till svärmor då jag antar att allt är tungt för henne med..

Låter han få ta sin tid och så får vi se om vi möts någonstans på vägen, jag finns här för han när han behöver de och han vill hjälpa till med saker hemma så låter han göra det.

Han får kolla om han hittar någon imorgon så ser vi hur han gör.
Svar på tråden Svärfar har gått bort i cancer