Artikelserie om svartsjuka i SvD
Hej,
Jag ska skriva en artikelserie om svartsjuka till Svenska Dagbladets Idagsida. Det jag vill berätta om är dock inte svartsjuka gentemot en partner och eventuella ?kärleksrivaler?, andra killar/tjejer etc. Jag vill i stället skildra mer tabubelagd svartsjuka som kan finnas mellan vänner, inom familjen, mot svärföräldrar, bonusbarn etc.
Jag söker efter intervjupersoner som vill berätta om sina erfarenheter av svartsjuka. Det går bra med såväl någon som lever med svartsjuka nu eller någon som har varit svartsjuk tidigare, men kommit över det. Jag skulle vilja intervjua personer som ser eller har sett sin svartsjuka som ett stort problem. Det går självklart bra att vara anonym. Vi kan träffas och prata men intervjun kan också göras via telefon.
Jag söker efter intervjupersoner i alla åldrar. Det viktiga är att den intervjuade kan reflektera kring sin svartsjuka samt berätta om situationer där svartsjukan har varit ett problem.
Exempel på svartsjuka personer som jag skulle vilja intervjua:
-Någon som är svartsjuk mot vänner.
Exempel på svartsjuka mot vänner skulle kunna vara: Att vara svartsjuk för att en vän börjar umgås mycket med en annan vän, att två vänner umgås utan att man själv blir tillfrågad, att man hoppas bli ?vald?, men ens vän i stället väljer en annan vän i något sammanhang (tillfrågad för att följa med på en resa, vald som tärna eller gudförälder etc.) Är det okej att vara svartsjuk på vänner och är det något man kan prata om?
-Kvinna/man som är svartsjuk på sitt/sina bonusbarn, alternativt person som tidigare har varit svartsjuk på sitt/sina bonusbarn.
-Någon som är svartsjuk på en svärförälder eller hela partnerns familj och deras gemenskap.
Är det något som man kan ta upp med sin partner, hur förklarar man en sådan svartsjuka? Har man rätt att bli ledsen eller irriterad om ens partner ringer sin mamma eller pappa i första hand i stället för en själv för att till exempel berätta om något viktigt som har hänt eller fråga om råd?
-Svärförälder som är svartsjuk på sin svärdotter/svärson.
-Någon som känner svartsjuka inom den egna familjen.
Exempel: Svartsjuka mellan syskon gentemot en förälder/föräldrarna, svartsjuka för att ens två syskon umgås mycket med varandra och man inte känner sig som en del av gemenskapen, svartsjuka för att ens barn tyr sig mer till den andra föräldern.
Jag vore väldigt tacksam för all form av hjälp!
Med vänliga hälsningar
Matilda
matilda.shayn@svd.se
Du kan också skicka meddelande direkt här på Familjeliv.