• Maariiiaah

barn kostnader?

Hej allihopa:)

Jag har precis hittat hit och tänkte passa på att fråga när jag inte har nära vänner med barn än, hur mycket kan man räkna med att barn kommer att "kosta". Självklart skall man inte tänka på det i frågan om man vill eller inte vill skaffa barn men jag känner ändå att det är en relevant fråga:)

Hoppas att någon kan hjälpa lite

TACK:D

• Svar på tråden barn kostnader?
  • NollÅtta

Den stora kostnaden ligger väl inte i blöjor direkt som många tror utan i saker man behöver. Vagn, skötbord,babyskydd, bärsele,kläder, osv. Men allt detta man man faktiskt köpa begagnat. Sen får man ju såklart ett inkomstbortfall på flera tusen i måndaden när man är föräldraledig, och det är ju beroende på hur många dagar per vecka man tar ut.

Barnförsäkring tillkommer, vi betalar ca 200 kr/mån per barn för den.

Har man en stabil ekonomi så ska det inte vara några problem

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Anonym (Svårt att svara på)

oj det är svårt att svara på, det beror ju på vad man anser att man behöver och vill ha till barnet. 

vi la ca 10.000 på vagn, bilstol, skötbord, vagga ( innan barnet kom)
    1000 på kläder till första tiden.
    500 på blöjor, våtservetter, salvor, puder.. som vi gjorde ordning innan.

Nu är vårt barn 1 år och vi lägger ca 3-400 i månaden på blöjor.
    ca 500 på mat, gröt, välling och frukt, i övrigt äter han vanlig mat med oss. 
    Kläder köper jag för ca 300 per månad. 
    Försäkringen kostar 3000 per år. 

sen väljer man ju själv vad annat man lägger pengar på, babysim, aktiviteter, leksaker osv.. 

• Jemp

Klart att det är en relevant fråga, man måste ju ha råd. 

Min son är 5 mån och inte särskilt dyr i drift än så länge men ekonomin påverkas helt klart. Det som påverkas mest är inkomstbortfallet iom att jag (och sen pappan) är föräldraledig. Finns bra verktyg på försäkringskassans hemsida att räkna ut även utan att vara inloggad. Jag förlorar ca 6000/mån, tar ut 5 dar i veckan.

I dagsläget kostar han ca 200kr i blöjor etc och några hundra i inköp av saker (den här månaden är det barnstol och flytväst, nån annan månad kläder eller lite leksaker). Utöver det nödvändiga så sparar vi 200kr/mån till honom och babysim för 1500/termin, men det är ju inget måste.

Tror vi la drygt 6000 innan han föddes, köpte det vi ville ha men rätt mycket begagnat. Nästan 2000 kring förlossningen och sen lite saker till mig under graviditeten och inkomstbortfall redan då pga sjukskrivning.

• Carambolan

För oss var inkomstbortfallet den allra allra största "kostnaden". Vi tog inga föräldradagar första året (tappade en lön på då 20k/mån) och bara fem dagar per vecka under andra året. Men det är ju ytterst valbart att göra på det viset.

• Moutown

Bankerna räknar med att ett barn kostar 1.000.000:- från nyfödd till 18-årsdagen.
    Numera torde beräkningen, i en medelklassfamilj, ligga kring 1.500.000:-.
    Men ett barn behöver inte kosta mer än 1.000.000:-. Ett barn kan till och med kosta bra mycket mindre än så.

• Maariiiaah

Tusen tack för svar!

Vad räknar man som stabil inkomst?

Två heltidslöner lär väl räcka (mionus mammaledighet) Behöver man skatta på de pengarna btw? Säg att man får 560 om dagen ca:)

• NollÅtta

Sen kanske man vill sapra lite till barnet (kanske itne just när man är f-ledig pga dålig eko då) men vi lägger 300 kr barn som ett sparande till barnen. Har snart 3 barn så där går 900 kr/mån.

Man får ju också barnbidrag som täcker en del kostnader. 1050 för ett barn tror jag.

Son född -10 och Dotter född -13. Gravid med 3an
  • Moutown
    NollÅtta skrev 2016-06-28 15:49:22 följande:

Sen kanske man vill sapra lite till barnet (kanske itne just när man är f-ledig pga dålig eko då) men vi lägger 300 kr barn som ett sparande till barnen. Har snart 3 barn så där går 900 kr/mån.

Man får ju också barnbidrag som täcker en del kostnader. 1050 för ett barn tror jag.

Se till att spara i era egna namn. Sparar ni i barnens namn så är det lätt att de inte har förståndet vid 18-års ålder, så de bränner pengarna på skit istället.

Jag sparar 1000:- i månaden till mitt barn, men i mitt namn. Sedan kommer mitt barn att få bidrag till körkort, bostad, utlandsstudier, etc. Men aldrig att jag skulle ge allt som en klumpsumma, oavsett hur mycket jag tutat i ungen om ekonomi och budget.
  • Anonym (dina)

Swedbank gör uträkningar årligen (?) om vad ett barn kostar. 1,4 miljoner fram till 18-årsdagen har jag för mig att det var, och första året kostar mest med inkomstbortfallet medräknat hamnar det på strax över 110 000 kr. Barnets fjärde levnadsår ska tydligen vara det billigaste. 

Svar på tråden barn kostnader?