• ssa123

Skaffa en till??? Råd och tips tack

Vi har en underbar liten tik på 1 år av blandras.

Tillgiven lydig och lättlärd. En riktig knähund.

Av en händelse fick vi nu reda på att de vi köpte hunden av har ny valpkull med samma föräldrar.

Jag blev väldigt sugen på att ta en till valp. Har dock aldrig haft två hundar samtidigt så nu vill jag veta allt om hur det är att ha två hundar!

För och nackdelar!! Valparna ska strax annonseras ut så vi bör bestämma oss snart.

• Svar på tråden Skaffa en till??? Råd och tips tack
  • Aniiee

Det är precis som att ha en hund, bara dyrare, körigare och mer tidskrävande =P

Även hundar behöver egentid med matte/husse.....

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • ssa123

Jo dyrare begriper jag :) försäkringar veterinär osv. Då detta är små hundar blir matkostnaden dock inte så hög, trots att den såklart dubblas.

Men är det extra jobbet till trots ändå värt de?

• Aniiee
    ssa123 skrev 2016-06-27 23:28:44 följande:

Jo dyrare begriper jag :) försäkringar veterinär osv. Då detta är små hundar blir matkostnaden dock inte så hög, trots att den såklart dubblas.

Men är det extra jobbet till trots ändå värt de?

Jag tycker att jobbet är värt det (jag har tre...), bara man har tiden. Jag skulle dock vänta ett år till, tills den ni har är 2, dels för att den värsta slyngeltiden är förbi, dels för att en lite äldre hund kan ta sig an en valp som om det vore DERAS valp  och hjälpa till med uppfostran, om man har lite tur och hunden har ett sånt lynne. Men det är lite roulette över det, förstås, alla hundar vill ju inte ha valpar.... =)
    Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Dexter dot com

Fördelen är ju att du får en till individ att träna och ha roligt med och förhoppningsvis kommer hundarna ha utbyte av varann.

Nackdelarna är ju att det blir dyrare, svårare att hitta hundvakt, tar mer tid med separata promenader och träning, 2 hundar blir självständigare ihop och triggar varann så se till att du har full kontroll på hund nr 1.

Svar på tråden Skaffa en till??? Råd och tips tack