• Charlieochjag

Långhåriga eller korthåriga??

Hej där! :)

Idag fick vi hem våra små kattbröder på 12 v, Sylvester och Sölve.

Det jag funderar lite på är hur tidigt man kan se om dom blir långhåriga, eller iallafall lite mer lurviga än en vanlig bondkatt? Just nu ser dom inte så lurviga ut men då mamman är långhårig och pappan en viss blandning med norsk skogskatt så trodde uppfödarna att dessa små killar också kommer få lite längre päls.

För vår del spelar det naturligtvis ingen roll men det kan bara vara lite kul och veta hur sent dom kan börja få längre päls :)

• Svar på tråden Långhåriga eller korthåriga??
  • The one in Blue

Sånt syns tidigt. Min fröken syntes det på när hon var några veckor. Hon är samma mix som dina. Så här såg hon ut när hon var bebis. Men inget av hennes syskon blev långhåriga.

• Charlieochjag

Oj så fin!! :)

Nä sådär ser verkligen inte våra små grabbar ut, då blir dom nog korthåriga.

Tack för svaret! :)

The one in Blue skrev 2016-06-26 20:25:47 följande:

Sånt syns tidigt. Min fröken syntes det på när hon var några veckor. Hon är samma mix som dina. Så här såg hon ut när hon var bebis. Men inget av hennes syskon blev långhåriga.

• Bobbie765

Ibland kan man nog se, beroende på ras. Har en långhårig turkisk van men när han var liten var han rätt korthårig och den långa pälsen kom rätt sent (när han var ca ett år). Kan kanske bero på om han bara ett lager päls istället för en över- och underpäls som de flesta katter har. Alla katter är söta men det är så härligt att gräva in fingrarna i lång silkeslen päls ;)

• Zadre

Tror det kan vara svårt. Grannens katta fick tre ungar, en sköldpadd, en röd hona och en röd hane. Vi trodde alla att den röda honan (som jag paxade) skulle bli långhårig pga hur pälsen kändes och såg ut. Lite lurvigare, lite längre än de andra två. Hon blev dock korthårig medans hanen fick världens fluff och blev dessutom nästan dubbelt så stor som henne.

Svar på tråden Långhåriga eller korthåriga??