• KatCek

Operera bort polyp! Titta hit!

Den 3/6 var jag inne på KK i Malmö och skulle ta bort en stor polyp som är rätt så högt uppe i livmodern. När läkaren såg den sa hon "inte konstigt att ni inte har kunnat bli gravid".. I 45 min (utan bedövning) låg jag där o grät.. Läkaren kunde inte få ut polypen till sist fick hon bränna den på mitten. Efter många om o men o klagande till verksamhetschefen begärde jag att få sövas ner andra gången, ska dit den 19e juli, igen, sövas ner o ta bort skiten!! Jag behöver verkligen hopp i mitt liv just nu.... Är det någon som har blivit gravid efter borttagen polyp??? De kan ej påbörja insemination förrän polypen är borta.. Allt annat är bra i livmodern och äggledarna. Även min mans provsvar var de bästa så de bestämde för insemination, ska börja med hormonsprutor. Finns det någon som har genomgått insemination? Har de gått på det 1a försöket? Hur mår man när man börjar med sprutorna? Är SÅ nervös...

• Svar på tråden Operera bort polyp! Titta hit!
  • kattus

Inför IVF behandling såg läkaren polyp så det blev operation. Vi blev gravida utan hjälp efter det.

Inför syskon försök blev det en ny operation. Jag blev gravid på första ägglossningen efter operation båda gångerna.

Lycka till

• KatCek
    kattus skrev 2016-06-26 09:34:33 följande:

Inför IVF behandling såg läkaren polyp så det blev operation. Vi blev gravida utan hjälp efter det.

Inför syskon försök blev det en ny operation. Jag blev gravid på första ägglossningen efter operation båda gångerna.

Lycka till

Tusen tack för ditt svar!! Detta gav mig mer hopp Tack så mycket!
  • Regnbågsdröm

Jag har också en polyp som ska opereras bort, väntar på kallelsen till det. Men står redan på vårt första brev från KK att jag kommer att sövas. Konstigt att du inte fick det.

Jag har gjort tre misslyckade IVF-försök innan. Vid tredje såg de polypen. Så jag hoppas att det går bättre vid fjärde försöket när polypen är borta sen. Men den uppkom ju troligtvis av alla hormoner och så tänker jag. Så har ju fortfarande gjort två försök utan, så att säga.

• KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-26 12:58:01 följande:

Jag har också en polyp som ska opereras bort, väntar på kallelsen till det. Men står redan på vårt första brev från KK att jag kommer att sövas. Konstigt att du inte fick det.

Jag har gjort tre misslyckade IVF-försök innan. Vid tredje såg de polypen. Så jag hoppas att det går bättre vid fjärde försöket när polypen är borta sen. Men den uppkom ju troligtvis av alla hormoner och så tänker jag. Så har ju fortfarande gjort två försök utan, så att säga.

Det som jag fick gå igenom, utan bedövning, det var fruktansvärt!! Men nu blir det en till operation och att jag sövs ner tack o lov. Då är jag rädd om det kommer en till polyp om/när jag börjar med hormonsprutorna :-/
  • Regnbågsdröm
    KatCek skrev 2016-06-26 18:05:39 följande:
    Det som jag fick gå igenom, utan bedövning, det var fruktansvärt!! Men nu blir det en till operation och att jag sövs ner tack o lov. Då är jag rädd om det kommer en till polyp om/när jag börjar med hormonsprutorna :-/
    Varför behöver du göra en till operation förresten? Tog de inte bort polypen den gången det var hemskt..? Hoppas det går bättre när du blir sövd. Är nervös jag också för när jag ska göra det. Men de måste väl bedöva?
  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-27 01:06:13 följande:

Varför behöver du göra en till operation förresten? Tog de inte bort polypen den gången det var hemskt..? Hoppas det går bättre när du blir sövd. Är nervös jag också för när jag ska göra det. Men de måste väl bedöva?

För de fick inte bort den.. Låg där i 45 min och bara grät. Ja man kan ju tycka det men de sa nej om bedövning så jag krävde att bli sövd nästa gång. Lycka till!
  • Regnbågsdröm
    KatCek skrev 2016-06-27 07:49:48 följande:
    För de fick inte bort den.. Låg där i 45 min och bara grät. Ja man kan ju tycka det men de sa nej om bedövning så jag krävde att bli sövd nästa gång. Lycka till!
    Låter helt orimligt att du varken fick bedövning eller sövning. På min lapp står det redan nu att jag ska sövas. Extremt dåligt att du är tvungen att tvinga dem till det. Nu vet ju inte jag hur ingreppet känns. Men verkar sinnessjukt att behöva vara vaken och utan bedövning under en operation. Jaja, ska inte skrämma upp mig själv mer. Hoppas det går bättre nästa gång. När är nästa operation för dig?
  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-27 07:53:59 följande:

Låter helt orimligt att du varken fick bedövning eller sövning. På min lapp står det redan nu att jag ska sövas. Extremt dåligt att du är tvungen att tvinga dem till det. Nu vet ju inte jag hur ingreppet känns. Men verkar sinnessjukt att behöva vara vaken och utan bedövning under en operation. Jaja, ska inte skrämma upp mig själv mer. Hoppas det går bättre nästa gång. När är nästa operation för dig?

Det var därför jag kontaktade patientnämnden och dom i sin tur verksamhetschefen. Jag har läst att många har fått bedövning vid vaket tillstånd, jag fick ingenting, det är helt sjukt!! Jag fick en ny tid den 19/7, egentligen fick jag tidigare, 5/7 eftersom jag sa ifrån ordentligt att de skulle prioritera mig för de hade misslyckat! Men är utomlands då och fick den 19/7. De kan göra vad de vill när jag är sövd, så länge polypen är borta när jag vaknar :-/ Det var ett av de värsta jag har varit med om, ingen bedövning, vaket tillstånd och så bränner dom inne i livmodern!
  • Regnbågsdröm
    KatCek skrev 2016-06-27 09:30:47 följande:
    Det var därför jag kontaktade patientnämnden och dom i sin tur verksamhetschefen. Jag har läst att många har fått bedövning vid vaket tillstånd, jag fick ingenting, det är helt sjukt!! Jag fick en ny tid den 19/7, egentligen fick jag tidigare, 5/7 eftersom jag sa ifrån ordentligt att de skulle prioritera mig för de hade misslyckat! Men är utomlands då och fick den 19/7. De kan göra vad de vill när jag är sövd, så länge polypen är borta när jag vaknar :-/ Det var ett av de värsta jag har varit med om, ingen bedövning, vaket tillstånd och så bränner dom inne i livmodern!
    Låter som sagt sjukt. Hoppas det blir en helt annorlunda upplevelse nästa gång.
    Hur länge fick du vänta från remiss till att du fick komma på operation? Jag väntar på min kallelse nu och hoppas att jag snart får en tid
  • KatCek
    Regnbågsdröm skrev 2016-06-27 12:40:48 följande:

Låter som sagt sjukt. Hoppas det blir en helt annorlunda upplevelse nästa gång.

Hur länge fick du vänta från remiss till att du fick komma på operation? Jag väntar på min kallelse nu och hoppas att jag snart får en tid

Tack!! Tror det var ca 1 eller 2 månader. Men vi ringde varje vecka och var på dom! Tyvärr måste man vara det annars drar de ut på de!
  • frestelsen

Hur stora va era polyper?

Min läkare säger att jag har en polyp på 2 cm o de är ingen fara då de finns gott om plats iaf.

Jag har tagit bort en myom för ca ett år sen o blev gravid typ ett halvår efter men de sluta i ma.

Bör jag be om att ta bort polypen?

• Regnbågsdröm
    frestelsen skrev 2016-06-28 11:57:31 följande:

Min läkare säger att jag har en polyp på 2 cm o de är ingen fara då de finns gott om plats iaf.

Jag har tagit bort en myom för ca ett år sen o blev gravid typ ett halvår efter men de sluta i ma.

Jag vet inte om jag har en polyp, utan de misstänker det. Så den ska utredas och plockas bort om det visar sig att misstanken stämmer. Min är inte heller så stor vad de ser.
    Man kan bli gravid ändå, då det inte är säkert att ägget fäster exakt på polypen, men den kan göra det. Så bättre att den tas bort, så har jag förstått det.
  • KatCek
    frestelsen skrev 2016-06-28 11:57:31 följande:

Min polyp var rätt stor, som en golfboll... Läkaren sa "inte konstigt du inte har kunnat bli gravid". Min polyp sitter rätt så högt upp i livmodern. Jag har hört av en vän om hennes vän att hon blev gravid och samtidigt hittade de en polyp, graviditeten gick hela vägen men hon hade ont pga polypen, efter hon hade fött tog de bort den. De vill helst inte operera om du skulle vara gravid i samband med polyp eftersom risken är stor att man får missfall. Av allt det jag har läst så hade jag nog tagit bort den först så den är ur världen.
  • frestelsen

Okej tack för svar:)

Jag har fått letrozol och otrivelle denna månad men blir det inget ska jag prata med min läkare för en ev operation.

• Regnbågsdröm

Hej. Tycker på ett vis att det är dåligt av admin som tagit bort kommentarer här. Hittar någon den här tråden, så kan rädsla lätt uppstå. För att hålla mig saklig - läser du den här tråden. Ta TS med en nypa salt. Jag har precis gjort min operation. Självklart görs den med både sövning och bedövning.

• Tablettask

Jag har fått tid för ingrepp i början av september. Ska få lugnande och bedövning. Vi har försökt få barn i två år och man hittar ingen förklaring förutom att jag har få ägg och polypen på ca en cm. Det har även skickats remiss för IVF.

• KatCek
    Tablettask skrev 2016-07-18 20:20:29 följande:

Jag har fått tid för ingrepp i början av september. Ska få lugnande och bedövning. Vi har försökt få barn i två år och man hittar ingen förklaring förutom att jag har få ägg och polypen på ca en cm. Det har även skickats remiss för IVF.

Så bra att du får bedövning samt lugnande. Jag var på min andra operation idag och tack och lov har min polyp gått ut av sig själv sen förra gången jag gjorde de. Bara var på dom, det är vi. Nog därför vi har fått tider så snabbt, ge inte upp och det kommer gå bra ska du se
Svar på tråden Operera bort polyp! Titta hit!