• Fanny_89

Får journalist skriva ut hela namnet

Läst en artikel för någon vecka sedan som gällde en bekant. I artikeln står hela personens namn utskrivet, för- och efternamn. När jag sedan sprang på den bekanta och tog upp detta blev han väldigt förvånad att hela hans namn stod utskrivet. Journalisten frågade aldrig om tillåtelse att skriva ut hela namnet.

Enkel fråga: får de göra så?

• Svar på tråden Får journalist skriva ut hela namnet
  • Yggdrasilien

Namn brukar utelämnas om det är känsliga uppgifter och det bedöms vara oviktigt för nyhetsförmedlingen exakt vem som avses (ex omkomna i trafikolyckor). Om det som står inte är sant kan den namngivne anmäla tidningen för förtal.

Det vanligaste när det rör sig om intervjuer är att personen namnges. Om man inte vill ha sitt namn med får man nog berätta det. Hur ska journalisten annars veta hur man känner?

• Fanny_89

Tänkte er att man som journalist kanske kunde frågat frågan "är det ok om jag skriver ut ditt namn?". Men klart inte journalister frågar nåt sånt om de kan få en smaskig story....

MEn de har alltså rätt att göra det?

• Yggdrasilien

Jag är inte expert på det här på något sätt vill jag bara berätta. Är inte journalist själv. Efter lite "forskning" kommer här en revision av mitt tidigare inlägg!

Journalistförbundets publiceringsregler innehåller följande:

7. Överväg noga publicitet som kan kränka privatlivets helgd. Avstå från sådan publicitet om inte ett uppenbart allmänintresse kräver offentlig belysning."

15. Överväg noga konsekvenserna av en namnpublicering som kan skada människor. Avstå från sådan publicering om inte ett uppenbart allmänintresse kräver att namn anges.

16. Om inte namn anges undvik att publicera bild eller uppgift om yrke, titel, ålder, nationalitet, kön eller annat, som gör en identifiering möjlig.

17. Observera att hela ansvaret för namn- och bildpublicering faller på den som återger materialet.

Svar på tråden Får journalist skriva ut hela namnet