• Anonym

"Blåsor" på livmodertappen

Jag är gravid i vecka 10.
    Igår när jag skulle känna på min livmodertapp så märkte jag att jag har fått som små "knölar" eller "blåsor" på den. Vad kan det vara, en könssjukdom?
    Läste om nån annan som hade liknande men kommer inte ihåg vad det var för något, hittar inte heller tråden.

Snälla hjälp!

• Svar på tråden "Blåsor" på livmodertappen
  • Anonym

Jag har också 2 små knölar på livmodertappen och även jag skulle
    gärna vilja veta vad det är. Har tidigare läst om någon här som hade likadant och som rådfrågat sin BM och fått besked att det inte var något farligt. Även om det inte är farligt så undrar man ju vad det är för något...

• Mercy

Hej hej! Vet ej om det var mitt inlägg ni syftade på, men jag har i alla fall tidigare skrivit ett inlägg om samma ämne. Jag fick beskedet av min barnmorska att det var talgkörtlar som svällt upp, ungefär som en finne. Det kändes som små, ganska hårda och ojämna bubblor på tappen och de gjorde inte ont. Men jag tycker att ni ska kolla er för säkerhets skull.
    Kram!

• evelyn

kan det vara samma som jag har fått-....små smååå "knölar" skinbitar runt vaginan?....ner mot anus.....jag vill också veta..

• Anonym

Alltså...jag vet inte om jag är dum eller.....men hur fanken kan ni känna livmodertappen??? Den sitter ju långt in. Antingen har ni jättelånga fingrar...eller så är jag missbildad på nåt vis

• Anonym

Varför ska ni hålla på att undersöka er så?själva...ni oroar er i onödan jag lovar.Kroppen får ju försändringar och det e ju inget konstigt med det

• Mammatilltretroll

Det är väl jättebra att känna sin kropp tycker jag... och att känna på tappen gör att man lättare kan veta när ÄL är...

• Anonym

Evelyn! Små skinnbitar/knölar i de regionerna låter mer som kondylom tycker jag. Det kan bli som flikiga knottror där omkring. Vill inte skrämmas men det är nog bäst att du kollar upp det.

• Anonym

jag tror inte att den tjejen har kondylom. menar att när man är hos gyn gör de ju en undersökning (om man är gravid, eller nåt sådant) så då borde de ju se...

• Lilla ru

Hej

Jag har skrivit ett inlägg om knölar på livmoderpappen. Min BM såg att jag hade två små knölar på min livodertapp. Jag har varit hos en privat gyn och kollat upp dessa, och de är inget farliga. Det är två små knölar som är hårda och släta, överväxta med skinn. JAg kan känna dem, och de känns sätt stora - mellan 0.5 - 1 cm. Men bM sa att de ser mindre ut.

Både BM och Läkaren sa att man kan få det ibland, men att det inte är något minsta farligt. Förr kallade man det för ÄGG , men det har inget med ägglossningen att göra. En typ av ofarlig cysta, tror jag. JAg minns inte det latinska namnet. Vet inte heller varför vissa får dessa knölar. Men de är varken farligt att ha dem eller svårare att bli gravid om man har dem. Men är ni oroliga, så kolla upp det! Jag stressade upp mig helt i onödan, och det är mer än dumt.

/Kram

• Lilla ru

PS. Jag är inte gravid. Men de ska inte ha någon koppling till graviditet.

• evelyn

eftersom det numera står i min gästbok att jag tydligen har kondylom (?!) så kan jag juh säga att nej det var ingen kondylom utan det var knottror ifrån rakningen...vissa gör tydligen sin egen lilla tolkning =)

och jag hoppas verkligen att läkarna vid den vaginala undersökningen säger till och märker ifall man har kondylom eller inte...

• Zizzla

Vad gör ni därinne rotar?? Jag har aldrig känt min tapp, heller inte känt det som något nödvändigt att söka efter. Hm....

• Knytets mamma

cervixpolyper
    En blödning under graviditet kan komma från dessa, men är oftsat mindre akut.

www.9manader.nu/

• discodivan

jag var hos gyn en gång för jag hittat små hårda knölar på livmodertappen, helt ofarligt o normalt typ talgknölar.

• Kia1

Angående De Anonyma och Lizzla. Tungan ute

Varför ska man INTE känna på sin livmodertapp då och då!?
    Det är väll klart att man vill ha koll på sin kropp!.
    Dessutom så behöver det inte va att man just "känner" för  att känna.
    Man kankse gör det mysigt för sig själv så lär man känna om det är något som inte är som det ska.
    Samma ifall någon gör det åt sen så märker man ju att något fel :P
    Eller om man ska dra ut en spiral så kan det ju hända att du känner livmodertappen.
    Kan förstå att man kollar sig själv, det skadar INTE att vilja kolla sig regelbundet
    Att undersöka sig själv då och då kan vara förjävla bra, man lär känna sin kropp riktigt bra.
    Och om du kollar upp dig själv på en massa olika sätt så känner du hur din kropp är och hur den ska kännas  :)
    Och sen under en gång du kollar upp dig själv och så känner du att det är något som inte är som det ska vara,
    Ring till barnmorskan, gynekologen eller mödravårdscentralen  and so on..
    Och berätta att du alltid kollar upp dig ofta och kände nånting ovanligt denna gång
    Du förklarar hur det känns som, vars det är och om du lyckas å ha sett det så förklarar du hur detser ut som såklart.   Ber henne om råd och gör så som hon säger.
    Det är väll ändå betydligt mycket bättre att göra så.
    Och om ni som tycker att det är konstigt att kolla upp sig själv så har ni helt fel!
    Det är faktiskt mer normalt att man undersöker Sin kropp överallt än att inte göra det! :)
    och det är inte äckligt heller, Det är ju ens egen kropp förfan! :)
    OCH anonym livmodertappen kan Man känna den utan problem...
    www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar/Livmoderhalscancer/Mer-om-livmoderhalsen/
    Där kan du hitta livmoderhalstappen ^^
    Tror du får lov att läsa på dig lite mer om kvinnans kropp :)

• Anonym
    Kia1 skrev 2011-01-07 04:51:23 följande:
    Angående De Anonyma och Lizzla. Tungan ute

Varför ska man INTE känna på sin livmodertapp då och då!?
    Det är väll klart att man vill ha koll på sin kropp!.
    Dessutom så behöver det inte va att man just "känner" för  att känna.
    Man kankse gör det mysigt för sig själv så lär man känna om det är något som inte är som det ska.
    Samma ifall någon gör det åt sen så märker man ju att något fel :P
    Eller om man ska dra ut en spiral så kan det ju hända att du känner livmodertappen.
    Kan förstå att man kollar sig själv, det skadar INTE att vilja kolla sig regelbundet
    Att undersöka sig själv då och då kan vara förjävla bra, man lär känna sin kropp riktigt bra.
    Och om du kollar upp dig själv på en massa olika sätt så känner du hur din kropp är och hur den ska kännas  :)
    Och sen under en gång du kollar upp dig själv och så känner du att det är något som inte är som det ska vara,
    Ring till barnmorskan, gynekologen eller mödravårdscentralen  and so on..
    Och berätta att du alltid kollar upp dig ofta och kände nånting ovanligt denna gång
    Du förklarar hur det känns som, vars det är och om du lyckas å ha sett det så förklarar du hur detser ut som såklart.   Ber henne om råd och gör så som hon säger.
    Det är väll ändå betydligt mycket bättre att göra så.
    Och om ni som tycker att det är konstigt att kolla upp sig själv så har ni helt fel!
    Det är faktiskt mer normalt att man undersöker Sin kropp överallt än att inte göra det! :)
    och det är inte äckligt heller, Det är ju ens egen kropp förfan! :)
    OCH anonym livmodertappen kan Man känna den utan problem...
    www.cancerfonden.se/sv/cancer/Cancersjukdomar.../
    Där kan du hitta livmoderhalstappen ^^
    Tror du får lov att läsa på dig lite mer om kvinnans kropp :)
    Bra skrivet!
    Sen ts fråga, jag har också såna knottror till och från. Ofarliga talgkörtlar eller vad det nu va. Får dom oftare när det närmar sig mens. Kanske har med svullnad och göra?
Svar på tråden "Blåsor" på livmodertappen