• Oroliga själen

Hur äter era 9 månaders?

Hur äter era 9 månaders?

När vi började med mat älskade lilleman mat och äta var toppen!

För ca en månad sedan blev det värre med detta i samband med att vi såg att en tand var på g... Tanden har brutit igenom för ett tag sen men ätandet är det fortfarande värre med.... Så hur äter era små?

• Svar på tråden Hur äter era 9 månaders?
  • MyDestiny

Ingen panik, fortsätt bada erbjud barnet olika saker att smaka på. Min son var aldrig riktigt intresserad av mat förrän 1 år. Han kunde på sin höjd tugga på en kokt morot, en brödbit eller en fruktbit. Barnmat och skedar hatade han och det blev ännu värre vid tandsprickning. Nu är han 1,5 år och äter som en häst.

• Gravitation

Vid 9 månader ammade hon nästan enbart, åt några teskedar ibland och lite avokado.
    11 månader kunde vi börja byta ut enstaka mål, efter 12 månader åt hon ytterligare bättre och idag vid 22 månader äter hon massor och prövar gärna nytt.

Hon fixade inte bitar i sås innan men det har hon börjat gilla nu också.

• Mooomin

Våran åt bra från ca 7 månader fram till just 9 månader. Det kommer en härlig "krångel med sömn och/eller mat-fas" vid 9 månader ca, så härda ut.

Våran kille äter bra men man får vara envis och det tar tre ggr så lång tid som det brukade. Han äter ersättning på morgonen och kvällen och gröt och vanlig mat/burkmat där emellan.

• Misscaswell

Mest amning - det är vad han föredrar - men jag erbjuder mat flera gånger om dagen (varje gång jag äter, om han är vaken) och väntar på att det ska lossna. Igår åt han en halv rostmacka med smör till frukost och en klick köttfärsgratäng med majs och morötter till lunch. Smakade på körsbär på eftermiddagen. Det varierar lite. Frukt, yoghurt, smoothies och dylikt går nästan alltid ner, men inte så mycket åt gången.

Svar på tråden Hur äter era 9 månaders?