• mellobello

Foglossning 15 månader efter förlossning??

Hej. Lite osäker på om jag valt rätt kategori till mitt problem men vi provar.

När jag var gravid fick jag omkring v.20 foglossning, som blev ganska så illa. Fick bekräftat hos sjukgymnasten att det var foglossning.

Jag trodde att det skulle försvinna när barnet var fött då jag förstått att det ska ha med hormonerna att göra (rätta mig om jag har fel).

Men nu är min son snart 15 månader och jag har fortfarande foglossnings smärtor, det gör så ont att jag lider. Det kommer imellan leken med min son och min vardag påverkas. Jag mår helt enkelt jätte dåligt och har konstant ont, nu orkar jag inte mer.

Jag har sökt hjälp på vårdcentralen för detta och det har tagits blodprover för att testa om det handlar om sjukdomar bla reumatiska sjukdomar. Vilket det inte gör då testerna kom tillbaka fullt normala. Det ända svar dom ger mig är "vi vet inte vad det är, har du fortfarande ont om 3 månader så får du komma tillbaka".

Det är det ända jag får till svar, jag skickas inte vidare någonstans där jag möjligtvis kan få hjälp.

Vad ska jag göra? Finns det någon som känner igen sig? Vi vill så gärna bli gravida igen men jag känner att jag inte vågar, jag är rädd för att denna smärtan ska bli ännu värre :(

• Svar på tråden Foglossning 15 månader efter förlossning??
  • cosinus

Jag skulle söka hjälp hos en sjukgymnast. Har en bekant som hade stora problem med foglossning långt efteråt och hon fick bra hjälp av en sjukgymnast.

Själv har jag inga problem vid normal belastning men kan känna av det om jag springer långt (2 mil eller längre) samt vid kortare distanser om det är precis vid mensen för även de hormonerna spökar till det.

• Themis

Jag kan fortfarande känna av foglossning 12 år efteråt, om jag rör mig långsamt länge med odämpade skor eller springer på hårt underlag en mil eller mer.

Så det är inget skämt att man kan få bestående problem med lösa fogar, men jag instämmer med cosinus i att det är olika känsligt beroende på var man är i sin månadscykel.

Silence is golden. Duct tape is silver. /unknown
  • Kasperina

Min foglossning blev värre och värre efter förlossningen och efter ett år hade jag så ont att jag inte kunde sova om nätterna. Jag tog kontakt med en idrottsskadeklinik och fick först träffa en ortoped och sedan en naprapat. Äldsta barnet är nu 8 år och jag går hos naprapaten en gång/månad. Efter andra förlossningen insåg jag att det inte alls handlade om foglossningen utan att jag fått en förlossningsskada, mitt bäcken drogs snett under första förlossningen. Det går att träna upp kroppen så att man inte får lika ont. I perioder har jag lyckats följa träningsprogrammet helt (utan att bli sjuk, för trött eller annat) och då har jag kunnat halvera antalet besök hos naprapaten. Ett tips är att använda foglossningsbältet om du behöver gå längre sträckor, det hjälper mig jättemycket!

• Pkb

Du kanske har snett bäcken. Gå till en kiropraktor, jag gick till en tre ggr och flög sedan fram :). Jag gick till en som har högkostnadsskydd.

Svar på tråden Foglossning 15 månader efter förlossning??