• Anonym (Vill berätta)

Vill berätta att jag röker

Jag är en 17-årig tjej som började röka i vintras. Jag röker ungefär 10 cigg om dagen men mina föräldrar vet inget. Jag bor på internat där jag går i gymnasiet vilket gör att vi bara ses vissa helger, lov och så. Hittills har det funkat bra att inte röka så mycket eller smygröka när jag varit hemma och hälsat på men nu är det sommarlov och jag ska bo med mina föräldrar i 2 månader. Då blir det jobbigt att smygröka och jag vill ju helst kunna röka när jag är med dom hemma. Dom är alltid schysta och vi har alltid kunnat prata om allt men jag vet inte hur jag ska lägga fram det här med att jag röker eftersom jag vet att dom blir besvikna på mig. Först tänkte jag bara komma hem och typ lukta rök men det känns fel på nåt sätt. Nån som har en bättre idé? Jag fyller 18 i slutet av augusti och vill inte sluta röka just nu och tror att det skulle vara skitsvårt när jag inte vill.

• Svar på tråden Vill berätta att jag röker
  • Anonym (Ödöfld)

Perfekt läge att fimpa ! Finns inget osexigare och sunkigare än tjejer som röker :)

• Anonym (daf)
    Anonym (Ödöfld) skrev 2016-06-21 22:30:04 följande:

Perfekt läge att fimpa ! Finns inget osexigare och sunkigare än tjejer som röker :)

Detta
  • Panduro

Precis som för killar då. Men hon röker knappast för att vara sexig. Ts, ja du kan ju faktiskt se det som en chans att sluta. Men eftersom du inte vill sluta är det nog ingen idé. Kanske du kan låta de hitta ett paket på ditt rum eller något?
  • Anonym (Vill berätta)

Tack för din åsikt men för mig känns det inte som ett perfekt läge att sluta.
  • Anonym (Tjej24)

Se det som ett perfekt tillfälle att sluta, ångrar varje dag att jag började när jag var 16. Ush!

• Anonym (Feströkare)

Håller med de som säger att det kan vara ett bra tillfälle att åtminstone försöka sluta. Kanske berätta och få stöd av dina föräldrar att sluta.

Annars finns väl bara två alternativ: berätta rakt upp och ner eller se till att du blir påkommen på något sätt. Har ni en bra relation måste det första alternativet vara att föredra.

• Anonym (sluta rök!)

Jag rökte nästan i sönder mina lungor och luftvägar fick ta en massa medeciner redan i 27 års åldern. Fortsatte jag kunde det leda till kol. Slutade röka m7na lungor rögnades de var okj och fick blåsa för kol och jag klarade mig.

Suget efter cigg går aldrig bort är 35 år idag och ångrar mig. Det var det dummaste jag har gjort i hela mitt liv.

Säg till dina föräldrar att du röker kanske de kan hjälpa dig att sluta.

Nya lungor vxer inte på träd!

• Anonym (Så här gjorde jag)

Var i samma läge för nåt år sen. Trött på att smygröka men hade inte mod att berätta och hade alltid nekat när de tyckte att jag luktat rök. Jag lät ett paket med ett par cigg ligga framme på mitt rum och efter några dar kom morsan och frågade om det var mina cigg. Ja sa jag och sen blev det lite förhör om hur länge jag rökt osv men sen var det lugnt. Får ändå inte röka hemma men slipper smyga och det är skönt.

• TigerLilySwe

Som förälder har jag aldrig accepterat när mina barn var tonåringar pch började röka. Jag kastade dom, muddrade fickor och kastade även tändare. Jag betonade också varför jag gjorde det. Det var inte för att vara taskig utan det var av omsorg och kärlek.

• Anonym (Vill berätta)

Tack för era råd! Nuläget känns skitjobbigt så på nåt sätt ska jag få dom att veta imorgon, antagligen berättar jag rakt upp och ner. Wish me luck :)

Svar på tråden Vill berätta att jag röker