• CykelGnu

Olycka - Försäkring

Hej, tidigare idag blev jag som cyklist påkörd av en bil som kom bakifrån. Jag skulle svänga av vägen jag befann mig på, vägen jag skulle in på låg tvärsöver så var tvungen att köra över hela körfältet för att kunna svänga in. Strax innan jag svänger håller jag upp handen - för att visa att jag kommer svänga vänster - i 1,5-2 sekunder och gör en snabb titt bakåt för att se en bil som kanske befinner sig på 5-7meters avstånd. Jag greppar tag i styret igen och börjar sakta men säkert svänga utåt i körfältet. Bilen kör sedan upp på sidan av mig och utan att jag hinner reagera åker framhjulet in i bilen och sedan jag. Jag ramlar och skrapar upp ben/armbåge och på cykeln går framhjulet och cykeldatorn sönder och sätet+växeln får sig en skrapning. Personen i bilen stannar 40-50 meter längre fram och jag får gå fram till bilen, personen i bilen är något chockad och anser i princip att det är bägges fel. Personen frågar om jag mår bra vilket jag svarar "ja" på, och utan att lämna några kontaktuppgifter eller liknande säger vi "hej då" och hon drar vidare. Det var självklart en miss av mig att inte be om kontaktuppgifter, men jag har aldrig varit med i en krasch förut och jag tänkte inte på något sådant utan oroade mig mer över om jag var okej. 
    Min fråga är då; är denna händelse överhuvudtaget mitt fel? Och, eftersom jag inte har några kontaktuppgifter eller liknande hur gör jag gällande försäkring för att laga cykeln lär ju kosta ett par tusen?
    Tack!
  • Svar på tråden Olycka - Försäkring
  • Aikido

Ge tecken 1.5 - 2 sekunder och sedan svänga ut? Ja tänk efter själv hur kort tid det är för bakomvarande att uppmärksamma dig.
    Har du någon olycksfallsförsäkring? Var det på väg till eller från jobbet? I så fall kan nog jobbets försäkring täcka det.

• CykelGnu

@Aikido Jag tänkte på det i efterhand och håller med dig att det kan ha varit snålt med tid. Om jag ska ge mig själv någon typ av anledning till varför så var det för att man först måste svänga in i en fil som endast har som syfte att användas av de som ska svänga in - finns säkert något fränt namn på denna typ av fil men som icke-bilförare kan jag tyvärr inte det - och att detta inte är ett område där man vill köra om en cyklist. Detta då det är precis vid uppfarten till motorvägen så just där är det en del trafik, tyvärr måste jag, och alla andra cyklister, åka där för att kunna ta oss hem.

Var ute och träningscyklade så varken på väg till eller hem från jobbet - är endast 19 år.

Olycksfallsförsäkring: Är möjligt, förmodligen. Hemförsäkring och liknande täcker inte? 

• Aikido
    CykelGnu skrev 2016-06-20 19:59:44 följande:
    @Aikido Jag tänkte på det i efterhand och håller med dig att det kan ha varit snålt med tid. Om jag ska ge mig själv någon typ av anledning till varför så var det för att man först måste svänga in i en fil som endast har som syfte att användas av de som ska svänga in - finns säkert något fränt namn på denna typ av fil men som icke-bilförare kan jag tyvärr inte det - och att detta inte är ett område där man vill köra om en cyklist. Detta då det är precis vid uppfarten till motorvägen så just där är det en del trafik, tyvärr måste jag, och alla andra cyklister, åka där för att kunna ta oss hem.

Var ute och träningscyklade så varken på väg till eller hem från jobbet - är endast 19 år.

Olycksfallsförsäkring: Är möjligt, förmodligen. Hemförsäkring och liknande täcker inte? 
    Hemförsäkringen bör täcka det.
  • sportpappa
    CykelGnu skrev 2016-06-20 19:59:44 följande:

Jag förstår nog inte vad för fil du som cyklist inte får köra i. Som cyklist får du köra överallt där bilar får köra. Undantag är på motorväg och motortrafikled. I övrigt så måste du som cyklist följa precis samma regler och skyltar som övriga fordon.

Jag tycker det låter som att du har störst ansvar i olyckan eftersom du förflyttade dig utåt med en bil som precis ska passera. Även om man bara kör i 50 km/h så förflyttas man ca 15 m/s. Sen kanske inte bilföraren gav dig tillräckligt stort avstånd i sidled så då har bilföraren brustit i sitt ansvar. I slutändan blir det nog bara en olyckshändelse med ömsesidigt ansvar.

Kolla trafiken först, sen ger du tecken om en sidoförflyttning/sväng är säker att göra, kollar trafiken igen och sen förflyttar du dig. Vänstersväng är bland det farligaste man kan göra och man får inte ens göra den om man hindrar annan trafik.
Svar på tråden Olycka - Försäkring