• jossaanxd

Svårt att bli gravid!! Hur lång tid tog det för er? Hjälp!

Hej! Hur lång tid tog det för era som är rätt överviktiga att bli gravida? Är själv rätt överviktig och vi har haft oskyddat i cirka 2,5 år men har fortfarande inte blivit gravid! Gjorde en abort för cirka 8 år sedan.. Vet inte om det har med det att göra? Vi har inte sex flera gånger i veckan alltid men tänker på så lång tid borde det ju hända något?? Hjälp!

• Svar på tråden Svårt att bli gravid!! Hur lång tid tog det för er? Hjälp!
  • Dollydaffy

Vi hade jättetur och det gick fort. Har ni försökt 2,5 år borde ni be om hjälp tror jag.

Men det behöver inte vara ngt fel. Mina vänners första barn var ett "hoppsan", blev till utan att det riktigt var meningen. När de sedan önskade ett syskon tog det tre år innan hon blev gravid igen. Det är så mkt tur respektive otur inblandat.

• Anonym (Sök hjälp)

Sök hjälp. Har man försökt i ett år själva så ska man få utredning. De kanske kommer vilja att du går ner i vikt först, men då har iaf sjukvården gett sin rekommendation. Man ska inte gå och vänta så länge på att bli gravid, eftersom ni förmodligen behöver hjälp på ett eller annat sätt. Lycka till!

• Anonym (Fd överviktig)

Min rekommendation är att försök gå ner i vikt och sluta med socker.

När jag klarat av båda grejerna så fick jag plötsligt egen äl och blev gravid på en gång

• Cyanea

Vad jobbigt att det tar tid :( 

Jag tror dock inte att aborten har något alls med saken att göra. Det är extremt ovanligt att man får men efter en abort. Det händer, men nästan aldrig. Det är mer troligt att vikten kan ha en viss påverkan (precis som med diabetes kan vissa hormoner ha svårt att fungera som de ska). Den måste inte, men kan påverka. Det kan ju också vara så att det inte beror på dig att du inte blir gravid, det vet du va? 

Jag hade inga problem med vikten men ändå tog det tre år och IVF för att få dottern. Hos oss är det makens spermier som inte klarar uppgiften. 

Sök hjälp, men det kan vara bra att börja gå ner i vikt om du är över normalt BMI så du slipper höra det när ni får påbörja utredning. Och skuldbelägg inte dig själv för detta, det kan bero på precis vad som helst. 

Lycka till!

Svar på tråden Svårt att bli gravid!! Hur lång tid tog det för er? Hjälp!