• karu96

Igångsättning pga tidigare Anorexia

Hej.

Jag har tidigare i mitt liv haft Anorexia och det är väl en sjukdom som inte riktigt vill släppa helt. Jag har lärt mig att leva med det, och mår bra.

Men nu under min graviditet har det vart tufft.

Jag är nu i vecka 39 (38+5) och känner att jag börjar bli rädd för att jag ska svälta mig själv när bebisen är ute. För varje dag som går så går jag mer och mer upp i vikt och får mer och mer ångest..

Vill tillägga att jag INTE är underviktig, är till och med lite över normal!

Min sambo ser att detta tär på mig och han börjar bli orolig.. Han har funderat att ringa till förlossningen och berätta som det är, och höra om dom kan sätta igång mig tidigare.. Då varje dag blir det jobbigare och jobbigare för mig psykiskt.

Vad tror ni? Kan dom starta en för denna anledningen? Är det ens någon idé att ringa?

Vill ju helst att förlossningen startas normalt, men är också rädd för att jag blir mer och mer deprimerad och får mer ångest.

Mvh

• Svar på tråden Igångsättning pga tidigare Anorexia
  • Vanilla ice queen

Vet inte men om du mår så dåligt i din anorexi skulle jag föreslå att du kontaktar psykiatrin så får de hjälpa dig med ställning gstagande och fånga upp dina tankar.

• 10oktober

Jag tycker också att du ska kontakta psykiatrin och/eller din barnmorska och berätta om din sjukdomshistoria och dina tankar. Det låter verkligen inte bra att du tänker så här och fångar du upp det tidigt så kanske ni hinner vända det innan du blir sjuk igen.

• karu96

Jag har dock gått hos psykolog några gånger i graviditeten pga detta. Men psykolog har aldrig hjälpt mig, det blir bara värre..

• Trippelmamma76

Du, vill bara säga en sak ang att du går upp mer och ner i vikt varje dag nu på slutet; det är bara vätska! Kroppen binder vatten i vävnaderna och det kommer du att kissa ut efter förlossningen, på max en vecka eller två! Oroa dig inte för att det skulle göra någon skillnad på din kropp efter förlossningen (och jag är förstås medveten om att det är din anorexi som talar, när du vill ha igångsättning av den anledningen, men fakta är inte fel ändå.) själv kissade jag ut 13 kg i vätska efter min första förlossning. Jag var inlagd, så de hade koll på det, det är inte något jag gissat själv eller så.

• Vanilla ice queen
    karu96 skrev 2016-06-19 14:20:18 följande:

Jag har dock gått hos psykolog några gånger i graviditeten pga detta. Men psykolog har aldrig hjälpt mig, det blir bara värre..

Kontakta din psykiatriska mottagning. Vart gick du när du fick din diagnos? Du lär kunna söka dig tillsammans ställe nu. Eller bara till BM så får hon forsla dig vidare.
  • Spartacus

Jag har igångsättning pga "humana skäl" och tror du skulle passa in under det... låter dock bekymmersamt att viktökningen stör dig så och som att du är i riskzonen för att utveckla "mammorexia" efter förlossningen (det är rätt vanligt att man blir blind för viktnedgång efteråt och fixerad).

Men risk för depression är en utav anledningarna så tror din anledning skulle vara så god som någon... frågan är vad dom hinner med för utredning i ett så sent skede? ring och fråga din barnmorska! jag har gått genom Aurora som lägger upp en plan långt i förväg.

Lycka till!

Svar på tråden Igångsättning pga tidigare Anorexia