• volvo142

sockerskatt på gång

Nu ska man snart börja beskatta vanliga knegare ännu mer. sen kommer det höjas och höjas som med tobaken osv. Tycker inte om att man ska bestraffa dom som redan har det dåligt (det är ju nästan bara dom som redan är fattiga osv som påverkas av detta) Har svårt att tro att det har med sockrets skadlighet att göra. utan det är samma som med andra grejer det går till reformer osv. Min fråga är helt enkelt vad tycker ni? ska light drickorna få komma undan t.ex.?  Kan man få ner socker konsumtionen utan punktskatt? fler dör av sockret av tobak och alkohol fick jag lära mig.. Ändå är det dom ska få sönderbeskattas. på så vis tycker jag att det är bra att folk börjar förstå om hur farligt sockret är och att alla som gnäller på snusare får sin egna medicin

länk från agenda angående det här www.svtplay.se/video/8868422/agenda/agenda-partiledardebatt-29-maj-21-15

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden sockerskatt på gång
  • Aniiee

Detta (och, ka vi säga motsvarigheten, "fettskatt") har ju diskuterats otaliga gånger förr, och det faller alltid på samma sak: Det är orimligt, för var, som du själv skriver, ska man dra gränsen? Vad är det som ska beskattas? Godis? Det finns sockerfritt godis. Är nötter godis? Läsk? Lightläsken då? Också onyttig, fast på ett annat sätt. Är det rent socker som ska beskattas, dvs strösocker, bitsocker, honung, sirap? Kommer göra noll skillnad för konsumptionen. Osv, osv i all oändlighet.

Är jag för eller emot sockerskatt? Tja, personligen bryr jag mig inte så väldans mycket om jag betalar 17,90 för en chokladkaka eller 17.95......

Demand to be challenged, to be offended, to be treated like thinking, reasoning adults!
  • Gert

Emot.

Jag såg Göran Greider stå och skämma ut sig på nyheterna angående sockerskatten. Han tror att han kommer sluta äta godis om staten höjer skatten på socker. Det han inte förstår är att han fortfarande kommer köpa godis för att han har råd med sina höga lön och att sötsuget sitter i hans hjärna och kropp.

För att sluta äta godis krävs en enkel omläggning av kosten och viljestyrke, men det är mycket enklare att skylla på staten för att de har satt för låg skatt på socker.

Give ´em Hell!
  • Inteutanproblem

Jag tycker det skulle vara bra med en sockerskatt. Inklusive alla drycker/godis som innehållet sötningsmedel. Speciellt om dessa pengar blir öronmärkta till projekt som är tänkt att främja den allmänna hälsan. Gärna då inriktat mot barn och ungdomar. Då är jag mer än all for it.

Att kraftigt beskatta snus tycker jag är ett märkligt fenomen. Man har inte funnit vetenskapligt fastställda hälsofaror kopplat till snus, och jag anser att man bör göra bedömning utifrån vetenskapliga grunder när det kommer till sådant här. Jag avskyr snus själv, och tycker det är vidrigt - men det skadar ingen. Så varför försöka beskatta det kraftig då? Däremot cigaretter.... Det sattyget som dessutom går ut över en oskyldig omgivning får gärna bli totalt förbjudet.

• volvo142
    Aniiee skrev 2016-06-17 23:30:59 följande:
    Detta (och, ka vi säga motsvarigheten, "fettskatt") har ju diskuterats otaliga gånger förr, och det faller alltid på samma sak: Det är orimligt, för var, som du själv skriver, ska man dra gränsen? Vad är det som ska beskattas? Godis? Det finns sockerfritt godis. Är nötter godis? Läsk? Lightläsken då? Också onyttig, fast på ett annat sätt. Är det rent socker som ska beskattas, dvs strösocker, bitsocker, honung, sirap? Kommer göra noll skillnad för konsumptionen. Osv, osv i all oändlighet.

Är jag för eller emot sockerskatt? Tja, personligen bryr jag mig inte så väldans mycket om jag betalar 17,90 för en chokladkaka eller 17.95......
    Ja men å andra sidan så höjer dom och höjer snart kostar din kaka 50 pix ;) har också svårt att se att det hjälper mer en stjälper:/
  • volvo142
    Gert skrev 2016-06-17 23:34:44 följande:
    Emot.

Jag såg Göran Greider stå och skämma ut sig på nyheterna angående sockerskatten. Han tror att han kommer sluta äta godis om staten höjer skatten på socker. Det han inte förstår är att han fortfarande kommer köpa godis för att han har råd med sina höga lön och att sötsuget sitter i hans hjärna och kropp.

För att sluta äta godis krävs en enkel omläggning av kosten och viljestyrke, men det är mycket enklare att skylla på staten för att de har satt för låg skatt på socker.
    ja nästan humor det blir som du säger dom som verkligen inte har råd som får skära ner /sluta. Men vad ska man göra då tänker jag också.
  • volvo142
    Inteutanproblem skrev 2016-06-17 23:42:03 följande:
    Jag tycker det skulle vara bra med en sockerskatt. Inklusive alla drycker/godis som innehållet sötningsmedel. Speciellt om dessa pengar blir öronmärkta till projekt som är tänkt att främja den allmänna hälsan. Gärna då inriktat mot barn och ungdomar. Då är jag mer än all for it.

Att kraftigt beskatta snus tycker jag är ett märkligt fenomen. Man har inte funnit vetenskapligt fastställda hälsofaror kopplat till snus, och jag anser att man bör göra bedömning utifrån vetenskapliga grunder när det kommer till sådant här. Jag avskyr snus själv, och tycker det är vidrigt - men det skadar ingen. Så varför försöka beskatta det kraftig då? Däremot cigaretter.... Det sattyget som dessutom går ut över en oskyldig omgivning får gärna bli totalt förbjudet.
    Varför ska det bli totalförbjudet med rökning för( vuxna människor) som känner till allt elände det skapar. om socker är ett större problem? snuset tillverkas ju ofta av barn. för slavlöner så skadar igen, är väl att ta i. sen att man kan sabba blodtrycket men det är ju som sagt ganska "milt". Sockret är som sagt värre. Okej jag hålla med dig lite även om jag inte tror att det funkar i praktiken ;)
  • driver28

Om man skulle införa en sådan skatt så får man väl utgå från rent socker i vikt eller % som man gör med alkoholen? Där beskattas ju drycker med högre alkoholhalt högre än de med låg.

Någon påverkan skulle det ju så klart ha. Vad gäller rökning så har den ju minskat över lag även om förhållandevis många unga tjejer fortfarande röker vidare.

Förbud mot rökning på allmän plats och 300:- paketet skulle nog få ganska många att sluta. Tror inte på att det inte skulle ha någon påverkan på konsumtionen. Vem skulle betala 500:- för en colaburk till exempel?

Låginkomsttagare drabbas inte hårdare än andra om ni inte menar att låginkomsttagare äter sämre eller tränar mindre med flit eller för att de inte skulle förstå riskerna. Det tror jag att de gör i lika hög grad som andra.

Det är däremot ett problem om man nu vill äta ute, lunch på jobbet eller middag med familjen, att det är så djäkla dyrt att äta bra mat på restaurant och att det är svårt för de som inte tjänar så bra att äta på andra stället än snabbmatskedjorna. Det är synd.

• volvo142
    driver28 skrev 2016-06-17 23:59:54 följande:
    Om man skulle införa en sådan skatt så får man väl utgå från rent socker i vikt eller % som man gör med alkoholen? Där beskattas ju drycker med högre alkoholhalt högre än de med låg. Någon påverkan skulle det ju så klart ha. Vad gäller rökning så har den ju minskat över lag även om förhållandevis många unga tjejer fortfarande röker vidare. Förbud mot rökning på allmän plats och 300:- paketet skulle nog få ganska många att sluta. Tror inte på att det inte skulle ha någon påverkan på konsumtionen. Vem skulle betala 500:- för en colaburk till exempel? Låginkomsttagare drabbas inte hårdare än andra om ni inte menar att låginkomsttagare äter sämre eller tränar mindre med flit eller för att de inte skulle förstå riskerna. Det tror jag att de gör i lika hög grad som andra. Det är däremot ett problem om man nu vill äta ute, lunch på jobbet eller middag med familjen, att det är så djäkla dyrt att äta bra mat på restaurant och att det är svårt för de som inte tjänar så bra att äta på andra stället än snabbmatskedjorna. Det är synd.
    förbud på allmänna platser är ju på gång det med. plus 65% varnigsbilder på packen. plus smaksatta cigg försvinner. Visst kan du höja till 300 kronor packet men vem som helst förstår att smuggelciggen skulle storma in i ENORMA mängder. Du kan inte ens höja till 80 på grund av den anledningen smugglingen ökar för varje gång man höjer skatten ju. Där borde man lära sig av historien kring alkohol däremot att det blir olagligt att röka för minderåriga och böter till föräldrarna kan vara nått. Annars har vi ju ganska bra politik kring det nån gräns måste det ju finnas.  Sockret är ju som sagt mycket viktigare men många blundar för det.. låginkomsttagarna äter ju i regel sämre mat konsumerar mer tobak socker osv. klart att dom som är fattiga drabbats hårdare av en rejäl skattehöjning.
  • KillBill
    volvo142 skrev 2016-06-17 23:47:53 följande:
    ja nästan humor det blir som du säger dom som verkligen inte har råd som får skära ner /sluta. Men vad ska man göra då tänker jag också.
    Regeringen vill inte höja sockerskatten. Däremot vill SD höja matmomsen från 12% till. 25%. Det skulle leda till ökade kostnader för en barnfamilj på 1 500 kr per månad eller 18 000 kr per år!

www.expressen.se/kronikorer/k-g-bergstrom/det-blev-ingen-bra-dag-for-jimmie-akesson/
Svar på tråden sockerskatt på gång