• Bolla

Kränkt på jobbet

Hej!
    Det sista året har jag blivit kränkt på min arbetsplats. Kollegor har pratat väldigt illa om mig. Både med varandra och till chefen, som tillåtit detta och på så sätt skapat ett mycket dåligt arbetsklimat. 
    Jag har blivit utfryst av en majoritet. Jag har fört en "dialog" med chefen men inget har hänt.
    Nu har jag dragit in facket och möte ska till nästa vecka. Facket hävdar att vi kan gå vidare med detta enligt AFS:en 2015:4, gällande "Kränkande särbehandling".
    Det verkar inte finnas möjlighet till skadestånd eller annat, så vilka konsekvenser kan jag förvänta mig?
    Tacksam för svar!
    //Ensam

• Svar på tråden Kränkt på jobbet
  • Anonym (wow)

Wow att du vågar gå så långt! Det vågade aldrig jag.

Det gällde det sexuella trakasierr och kommentarer.

Lycka till och styrke kramar!

• Anonym (myran)

Bra och modigt gjort!

Jag önskar att dina kollegor förstår hur illa det behandlat dig och skäms.

Lycka till wow!

• Anonym (Jummie)

Facket är tyvärr dåliga när det gäller arbetsplatsmobbing eftersom de ju faktiskt företräder mobbarna också om de är medlemmar.

• Bolla
    Anonym (wow) skrev 2016-06-20 16:20:28 följande:

Ts? Hur går det?
    Vi har haft ett möte nu, jag, två fackliga representanter, HR konsult samt verksamhetschefen. Mötet gick bra och jag kände mig trygg och glad efter det. Men igår ringde HR konsulten och frågade om jag ska gå vidare och göra en anmälan om Kränkande särbehandling.. Efter mötet hade jag uppfattningen att den som varit "värst" eventuell skulle flyttas på, att samtal med berörda skulle ske. Nu ska det ske samtal med alla på arbetsplatsen och arbete kring hur det ska fungera bättre överlag. Detta är jättebra, men det var ju inte detta jag önskade.. Tack för att du frågade!!

• Bolla
    Anonym (Jummie) skrev 2016-06-30 11:09:31 följande:

Facket är tyvärr dåliga när det gäller arbetsplatsmobbing eftersom de ju faktiskt företräder mobbarna också om de är medlemmar.

De var faktiskt helt på min sida.. Men jag förstår hur du menar :)
    Det här är så pass allvarligt att de inte ser de andras sida just nu tror jag..
  • Bolla
    Anonym (myran) skrev 2016-06-20 16:14:15 följande:

Bra och modigt gjort!

Jag önskar att dina kollegor förstår hur illa det behandlat dig och skäms.

Lycka till wow!

Tusen tack, om du visste vad det värmer!! 
    Kram
  • Anonym (Jummie)
    Bolla skrev 2016-06-30 20:56:16 följande:
    De var faktiskt helt på min sida.. Men jag förstår hur du menar :)
    Det här är så pass allvarligt att de inte ser de andras sida just nu tror jag..
    Superbra!

Det finns också en organisation som jobbar mot vuxenmobbing, har glömt bort namnet. Där kan man säkert få kontakt med andra i samma sits!
Svar på tråden Kränkt på jobbet