• Anonym (sanna)

när äkta känslor kommer med i bilden

Haft ett sexuellt förhållande med min väninna i ett par månader nu. Vänskap före det ett par månader ytterligare. Världens goaste, bästa, snällaste, finns ingen mer omtänksam människa med enbart goda sidor. Tanken var ju att vi just "having fun" en tid o ....tja, fortsätter med vår vänskap. Nu börjar det kännas mer att jag vill ha mer av henne hela tiden. Räcker inte med 1 gång i veckan, vill vara med henne typ 24h. Inte enbart sex då. Verkar vara lite likadant för hennes del, hon tycker det är såååå länge sedan vi setts om vi inte umgåtts på 18h typ. Jag är "hennes käraste" o "älskade" mm....Till saken hör att hon - då hon åker till sitt hemland en helg i månaden - har en manlig vän där hon haft sex med i över tio ÅR (han är gift o haft henne som älskarinna). Detta har jag varit medveten om o varit helt ok med. MEN....nu börjar det svida ordentligt. Mår illa av enbart tanken att hon snart skall åka dit igen....vill inte han ska ta i henne osv. Kan ju dock inte säga nåt om saken, känner det skall komma från henne.....suck...nån annan som fått äkta känslor för sin älskarinna? hur blev de?

• Svar på tråden när äkta känslor kommer med i bilden
  • MrFlex

Är hon förälskad i dig så kommer hon inte vilja ha sex med mannen i sitt hemland.

Vill hon ha sex med honom så är det väl bara att gilla läget, ni har ju inget exklusivt förhållande. Förhoppningsvis behöver du inte få redan på det.

Ett annat alternativ är ju att du säger som det är - att du är svartsjuk och mår dåligt över att hon ska träffa sin älskare. Gillar hon dig så mycket som det låter så respekterar hon säkert det.

• S c h n a
    MrFlex skrev 2016-06-17 15:39:48 följande:

Är hon förälskad i dig så kommer hon inte vilja ha sex med mannen i sitt hemland.

Känner du henne?
  • MrFlex
    S c h n a skrev 2016-06-17 15:43:04 följande:
    Känner du henne?
    Nä men jag vet vad en förälskelse gör med psyket.
  • S c h n a
    MrFlex skrev 2016-06-17 17:27:08 följande:

Nä men jag vet vad en förälskelse gör med psyket.

Ok. Du har fel, folk fungerar olika.
  • MrFlex
    S c h n a skrev 2016-06-17 18:01:24 följande:
    Ok. Du har fel, folk fungerar olika.
    Möjligt men de flesta funkar lika. Googla förälskelse + serotonin om du vill fördjupa dina kunskaper om förälskelse rent kemiskt.
  • Smecker
    MrFlex skrev 2016-06-17 18:57:10 följande:

Möjligt men de flesta funkar lika. Googla förälskelse + serotonin om du vill fördjupa dina kunskaper om förälskelse rent kemiskt.

Googla polyamori, serotonin, sex, lust, åtrå, förälskelse, avstånd om du vill fördjupa dina kunskaper om att alla är olika rent praktiskt. Serotonin-nivån är dessutom som högst under påverkan av oxytocin, som i sin tur är som högst vid hudkontakt. Med andra ord, ökat avstånd ger minskade eller obefintliga oxytocin-nivåer, och även minskade serotonin-nivåer.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • S c h n a
    MrFlex skrev 2016-06-17 18:57:10 följande:

Att bara kunna vara förälskad i en i taget är ju inte alls samma som att man vill avveckla redan etablerade relationer. Och även om TS crush skulle känna starkt minskad entusiasm för denne landsman nu så är det fortfarande inte säkert att hon avstår från att ha sex med honom, hon kanske vill testa några gånger innan hon bryter en relation hon haft sen 10 år tillbaka.
  • MrFlex
    Smecker skrev 2016-06-17 19:52:08 följande:
    Googla polyamori, serotonin, sex, lust, åtrå, förälskelse, avstånd om du vill fördjupa dina kunskaper om att alla är olika rent praktiskt. Serotonin-nivån är dessutom som högst under påverkan av oxytocin, som i sin tur är som högst vid hudkontakt. Med andra ord, ökat avstånd ger minskade eller obefintliga oxytocin-nivåer, och även minskade serotonin-nivåer.
    Oxytocin skjuter också i höjden under förälskelse. Du kan sitta och käbbla bäst du vill men en människa är absolut mest känslomässigt monogam under en förälskelse och du kommer inte hitta någon vetenskap som bevisar något annat.
  • Smecker
    MrFlex skrev 2016-06-17 20:38:23 följande:

Oxytocin skjuter också i höjden under förälskelse. Du kan sitta och käbbla bäst du vill men en människa är absolut mest känslomässigt monogam under en förälskelse och du kommer inte hitta någon vetenskap som bevisar något annat.

Fast nu handlar det om sexuell monogami. Oxytocin utsöndras innan och under sex med, och det helt oavsett vem man har sex med förutsatt att man tänder på personen. Vill du försöka igen?
  • MrFlex
    Smecker skrev 2016-06-17 21:02:18 följande:
    Fast nu handlar det om sexuell monogami. Oxytocin utsöndras innan och under sex med, och det helt oavsett vem man har sex med förutsatt att man tänder på personen. Vill du försöka igen?
    Försöka med vad? Jag har sagt mitt och vet att det jag säger stämmer. Du kan fortsätta försöka om du har lust.
  • MrFlex
    S c h n a skrev 2016-06-17 20:24:44 följande:
    Att bara kunna vara förälskad i en i taget är ju inte alls samma som att man vill avveckla redan etablerade relationer. Och även om TS crush skulle känna starkt minskad entusiasm för denne landsman nu så är det fortfarande inte säkert att hon avstår från att ha sex med honom, hon kanske vill testa några gånger innan hon bryter en relation hon haft sen 10 år tillbaka.
    Den totala fokusering på en person under en förälskelse gäller även sexuell attraktion. Är hon riktigt förälskad så vill hon inte ha sex med mannen, under förutsättning att hon fungerar som det stora flertalet människor gör. Det är liksom den biologiska funktionen för förälskelse.
  • S c h n a
    MrFlex skrev 2016-06-17 21:28:44 följande:

Den totala fokusering på en person under en förälskelse gäller även sexuell attraktion. Är hon riktigt förälskad så vill hon inte ha sex med mannen, under förutsättning att hon fungerar som det stora flertalet människor gör. Det är liksom den biologiska funktionen för förälskelse.

Om vi bortser från att du har fel så återstår fortfarande det faktum att du inte har en aning om hur just denna kvinna fungerar, och du kan inte veta att just hon inte är förälskad i TS om hon har sex med någon annan.
  • MrFlex
    S c h n a skrev 2016-06-17 21:51:51 följande:
    Om vi bortser från att du har fel så återstår fortfarande det faktum att du inte har en aning om hur just denna kvinna fungerar, och du kan inte veta att just hon inte är förälskad i TS om hon har sex med någon annan.
    Nä och därför skrev jag "OM hon är förälskad i dig".
    Självklart kan ingen här på forumet veta exakt hur varje individ fungerar. Det bästa vi kan göra är att förhålla oss till "det normala".
    I annat fall är det ingen som helt mening att posta eller svara på flertalet saker här på FL.

Kan inte du och Smecker bidra med något vettigt till TS istället för att kapa tråden och hacka på mig? Det hjälper henne föga...

Dessutom finns det en hel del forskning som stödjer mitt påstående att förälskelsen är det mest monogama känslotillstånd för oss människor, fast du kanske vet mer är forskarna?
  • S c h n a
    MrFlex skrev 2016-06-18 11:57:27 följande:

//Nä och därför skrev jag "OM hon är förälskad i dig".//

Självklart kan ingen här på forumet veta exakt hur varje individ fungerar. Det bästa vi kan göra är att förhålla oss till "det normala".

I annat fall är det ingen som helt mening att posta eller svara på flertalet saker här på FL.

Kan inte du och Smecker bidra med något vettigt till TS istället för att kapa tråden och hacka på mig? Det hjälper henne föga...

Dessutom finns det en hel del forskning som stödjer mitt påstående att förälskelsen är det mest monogama känslotillstånd för oss människor, fast du kanske vet mer är forskarna?

Det är ju det jag inte håller med om, att hon skulle låta bli att ligga med mannen OM hon är förälskad. Att folk generellt är som mest monogama under en förälskelse är alldeles för generellt och vagt för att kunna användas som någon slags mall för vad just TS crush känner för TS. Relationer är komplexa.

Situationen hör inte till det "normala" heller, det finns ju en redan etablerad relation med i bilden. Det är ju inte frågan om hur troligt det är att en förälskad person drar hem ett ONS eller etablerar en ny relation här, utan om en förälskad person kommer ha sex med en man hon haft en relation med de senaste 10 åren. Om vi ska förhålla oss till det "normala" i det här fallet så är det, förutsatt att hon trivs i den andra relationen med, att den här kvinnan nu kommer ha sex med den man hon haft sex med regelbundet de senaste 10 åren. Och det är i så fall absolut inte ett kvitto på att hon inte är förälskad i TS.

Jag vet inte mer än forskare som forskat på detta men jag vet att forskare visar att det är fullt möjligt att ha flera olika relationer parallellt även om just förälskelsen riktas mot en av personerna. Människor har alla möjliga olika motiv till varför de har sex och relationer.

Och om du gör ignoranta uttalanden så blir du ju ifrågasatt, det får du ju räkna med. Nu är det visserligen vanligt att man tar kritik personligt men det är, trots det, fortfarande inte att hacka på dig. Jag finner det mycket vettigt att ta hål på mononormativa fabler.

Vad som hjälper TS vet vi fö inte förrän efteråt, och dessutom är det individuellt vad man upplever är värst, men om hennes crush nu ligger med denna man så kan det ju lika gärna vara en tröst att det inte behöver innebära att hon inte känner något för TS. För det kan hon mycket väl göra.
  • Anonym (.)

Det blir ofta tragiskt när personer går in i onaturliga relationer.
    Sex ska man ha i en relation, det är naturligt att kärlek och sex hör ihop.

• Smecker
    MrFlex skrev 2016-06-18 11:57:27 följande:

Nä och därför skrev jag "OM hon är förälskad i dig".

Såhär skrev du i ditt första inlägg:
    MrFlex skrev 2016-06-17 15:39:48 följande:

Vilket du såklart inte vet något om, då du inte känner henne. Alls. Och du förhåller dig inte till det du kallar "normala", då det helt uppenbart inte är ett abstrakt generellt fall du diskuterar utan specifikt "hon". Som du inte har någon aning om hur hon fungerar. För just specifikt hon kanske visst kan vara både förälskad och ha sex med mannen i hemlandet, och hur hjälper du TS då?

Är din forskning alltid applicerbar på alla människor?
  • Anonym (ärlig)

Det här är kanske en extrem tanke, men du kanske ska prata med henne?

Svar på tråden när äkta känslor kommer med i bilden