skrivit på faderskap men är inte pappa
Hej!
Jag var ihop med en kvinna som en månad efter vårat uppbrott blev gravid med en annan man. Hon garanterar att jag inte är/kan vara pappan när jag frågat henne och jag kan inte vara helt säker då jag inte vet exakt när vi låg med varandra sista gången och vilket exakt BF barnet hade. Jag tog också upp att vi kunde göra faderskapstest, men enligt de datum mitt ex påvisade (BF och sista ggn vi låg) så kunde jag omöjligt vara pappan. Vi hade varit tillsammans ett par år och mitt ex sa sig äta p-piller, men jag vet att hon ville ha barn. Kan inte släppa tanken på att det kanske ändå är mitt barn (som nu är sju år). Den andra mannen har skrivit på faderskapet och mitt ex och nya mannen gifte sig strax efter att barnet fötts.
Min fundering är: Vad gäller juridiskt om det av någon anledning skulle komma fram/visa sig att jag är den biologiska fadern. Kommer jag vara tvungen att "betala ikapp" med underhåll, framtida arv etc? Borde det inte vara så att om både mannen och kvinnan intygar på "heder och samvete" att de är föräldrar så har man med det tagit på sig försörjningsansvaret osv?