• Anonym (Ofrivillig pappa?)

skrivit på faderskap men är inte pappa

Hej!
    Jag var ihop med en kvinna som en månad efter vårat uppbrott blev gravid med en annan man. Hon garanterar att jag inte är/kan vara pappan när jag frågat henne och jag kan inte vara helt säker då jag inte vet exakt när vi låg med varandra sista gången och vilket exakt BF barnet hade. Jag tog också upp att vi kunde göra faderskapstest, men enligt de datum mitt ex påvisade (BF och sista ggn vi låg) så kunde jag omöjligt vara pappan. Vi hade varit tillsammans ett par år och mitt ex sa sig äta p-piller, men jag vet att hon ville ha barn. Kan inte släppa tanken på att det kanske ändå är mitt barn (som nu är sju år). Den andra mannen har skrivit på faderskapet och mitt ex och nya mannen gifte sig strax efter att barnet fötts.

Min fundering är: Vad gäller juridiskt om det av någon anledning skulle komma fram/visa sig att jag är den biologiska fadern. Kommer jag vara tvungen att "betala ikapp" med underhåll, framtida arv etc? Borde det inte vara så att om både mannen och kvinnan intygar på "heder och samvete" att de är föräldrar så har man med det tagit på sig försörjningsansvaret osv?

• Svar på tråden skrivit på faderskap men är inte pappa
  • Anonym (ja)

I detta läge kan du inte göra nånting alls. Du kan inte tvinga mamma/barn genom gå en faderskapsutredning när det redan är en pappa som har skrivit under.

Det kan du fråga vilken advokat som helst.

• Anonym (Ofrivillig pappa?)

Ja, men det var inte frågan. Jag vill inte ta på mig faderskapet, men kan någon tvinga mig i efterhand on det skulle visa sig vara fel person som är den juridiske fadern i nuläget? Dvs kan någon tvinga mig att göra faderskapstest?

• Tow2Mater
    Anonym (ja) skrev 2016-06-17 11:44:28 följande:

I detta läge kan du inte göra nånting alls. Du kan inte tvinga mamma/barn genom gå en faderskapsutredning när det redan är en pappa som har skrivit under.

Det kan inte stämma; då  har ju mamman makt att att ifran ett barn dess pappa bara for att hon vill. Men det kanske krävs särskilda skäl att gora det efter hela 7 år.
  • Anonym (nopp)
    Anonym (ja) skrev 2016-06-17 11:44:28 följande:

Det där stämmer inte alls.
  • seriösanvändare

Det klart att en faderskapsutredning KAN göras om en annan man hör av sig och påstår sig vara fadern, eller kunna vara det. Men då måste han ha mycket på fötterna. Det skulle vara svårt för TS att få igenom det efter 7 år och på så vaga grunder. Inte omöjligt men svårt.

I det här fallet skulle det dock räcka med att den juridiske fadern gjorde test, vilket med all sannolikhet skulle visa att han är pappan.

MEN nu var ju inte det TS fråga. Han vill inte ta på sig faderskapet eller göra någon utredning, alltså lär ingenting hända.

Varför oroar du dig för detta TS? Vem skulle starta en utredning menar du? Du vill ju inte. Och sannolikheten att du skulle vara pappa är minimal, efter vad du beskriver.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
Svar på tråden skrivit på faderskap men är inte pappa