• Asirna

Socker beroende, tips?

Det här har varit jobbigt för mig att erkänna, både för andra och mig själv.

Men ja, jag är socker beroende och det är nu dags att bryta den här trenden sen några år tillbaka.

Jag äter sällan pasta och vitt bröd, jag äter något av det knappt en gång i veckan.
    Problemet för mig, är godis och chips.

Nu en period under två veckor ska jag vara utan socker!

Är nu inne på dag ett och man känner hur sugen man är då munnen mer eller mindre vattnas.
    Är nu alltså 13 dagar kvar, suck... Är lagom till jag ska på en spa helg med min partner och kommer då bli tre rätters, sedan lite praliner osv.

Men det känns rätt jobbigt med det här suget hela tiden.

Jag ska börja äta mer regelbundet, ska äta gröt på morgonen, ha något mellanmål, men vet inte vad?!?! Sedan middag då.

Kommer också dra ner på frukten de här veckorna.

Har en lapp när jag kommer bocka av dag för dag utan socker.

Finns det några fler här eller kanske några som vill hänga på?

Eller kanske finns någon här som vet vad jag kan äta istället när jag känner söt sug?

Hoppas de finns några här som vill hänga på så vi kan stötta varandra! :)

Men vore tacksam för alla tips jag kan få!
  • Svar på tråden Socker beroende, tips?
  • chadde

Börja röka.
    Funkar det åt ena hållet funkar det säkert åt det andra med.

• Kelsson1

Jag började med LCHF och blev av med mitt sockersug helt (var också väldigt sockerberoende tidigare)! Hade inte förväntat mig det men nu när jag blir sugen på något är det inte socker utan ost eller korv! Så mitt tips är att helt sluta med socker och kolhydrater, frukt äter jag bara ibland och återgå inte till socker sedan när du blivit av med suget.

• Asirna
    chadde skrev 2016-06-17 04:34:54 följande:

Börja röka.
    Funkar det åt ena hållet funkar det säkert åt det andra med.

Sämsta tipset någonsin, vill endast ha seriösa råd, inte såna här fåniga tack.
  • Asirna
    Kelsson1 skrev 2016-06-17 06:28:20 följande:

Jag började med LCHF och blev av med mitt sockersug helt (var också väldigt sockerberoende tidigare)! Hade inte förväntat mig det men nu när jag blir sugen på något är det inte socker utan ost eller korv! Så mitt tips är att helt sluta med socker och kolhydrater, frukt äter jag bara ibland och återgå inte till socker sedan när du blivit av med suget.

Hur lång tid tog det för dig att bli av med suget? :)
    Äter nu inget socker alls, visst finns det lite socker i vissa produkter, men där det finns mängder äter jag inte och försöker undvika det så mycket som möjligt.

Tänker inte äta socker så ofta som jag gjorde innan, blir någon gång då och då, inte varje dag :)

Men först ska jag se till att socker suger försvinner först.

Frukt kommer jag undvika mycket också som jag skrev samt pasta och vitt bröd, men äter inte så mycket av det iaf så det är inte boven för min del, utan det är socker socker :P
  • Kelsson1

Jag tror att det inte tog mer än ett par veckor men då var jag helt utan socker, jag var väldigt noga med det.
    Lycka till!

• Asirna
    Kelsson1 skrev 2016-06-20 07:47:53 följande:

Jag tror att det inte tog mer än ett par veckor men då var jag helt utan socker, jag var väldigt noga med det.
    Lycka till!

Okej! :)

Är också väldigt noga med allt jag stoppar i mig nu.

Har nu gått fem dagar utan socker och jag klarar mig galant och har mindre socker sug :)
  • Kelsson1
    Asirna skrev 2016-06-20 21:32:24 följande:
    Okej! :)

Är också väldigt noga med allt jag stoppar i mig nu.

Har nu gått fem dagar utan socker och jag klarar mig galant och har mindre socker sug :)
    Vad bra, fortsätt så kommer du inte ens att vilja ha socker sen
  • ostpaj

Bra jobbat! En annan sak att tänka på, är att blir du sugen, drick vatten och stå emot. För ofta varar ett sug, en "jag måste ha"-känsla bara ett par minuter. Inget man kanske tänker på, men det hjälpte mig när jag slutade röka iaf. :)

• Asirna
    ostpaj skrev 2016-06-21 06:43:02 följande:

Bra jobbat! En annan sak att tänka på, är att blir du sugen, drick vatten och stå emot. För ofta varar ett sug, en "jag måste ha"-känsla bara ett par minuter. Inget man kanske tänker på, men det hjälpte mig när jag slutade röka iaf. :)

Tack för tipset med vatten! Läste att vatten med citronjuice kan dämpa suget så de satsar jag på samt försöker äta regelbundet :)

Är ju något sug jag känner hela tiden, men för varje dag dämpas det :)
  • ostpaj
    Asirna skrev 2016-06-21 06:50:42 följande:
    Tack för tipset med vatten! Läste att vatten med citronjuice kan dämpa suget så de satsar jag på samt försöker äta regelbundet :) Är ju något sug jag känner hela tiden, men för varje dag dämpas det :)

Men sjätte dagen utan socker är ju jättebra! Duktig du är :)
Svar på tråden Socker beroende, tips?