• Bettyboopan1984

Hemmagjord välling

Jag har börjat göra egen välling till min lilla tjej som hon får på kvällen. Nu har jag kommit på att det strular ju till sig i sommar. Vi ska iväg en del och sova borta och kommer inte ha tillgång till spis eller micro. Finns det någon hemmagjord välling jag kan göra som inte behöver kokas? Jag kommer ha tillgång till vattenkokare så varmt vatten kan jag ordna.

• Svar på tråden Hemmagjord välling
  • Coccolina

Vad menar du med hemmagjord välling??

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Rani

Varför kan du inte ge köpevälling på resan då? Otto-välling på tetra finns om man vill ge färsk och inte pulver. Varför krångla till livet i onödan?

• Bettyboopan1984
    Coccolina skrev 2016-06-16 23:46:42 följande:

Vad menar du med hemmagjord välling??

Alltså egengjord, inte köpevälling
  • Bettyboopan1984
    Rani skrev 2016-06-17 00:26:02 följande:

Varför kan du inte ge köpevälling på resan då? Otto-välling på tetra finns om man vill ge färsk och inte pulver. Varför krångla till livet i onödan?

För att hon nu är van vid hemmagjord och jag tycker om att göra det. För mig är det inte krångligt att veta vad jag stoppar i mitt barn.. ottovälling måste väl stå i kyl?
  • Bettyboopan1984
    Tow2Mater skrev 2016-06-17 01:28:40 följande:

Ta med en ko. Och vad du nu blandar i den ljumma mjölken.

Ja men det låter ju väldigt smidigt....
  • Rani
    Bettyboopan1984 skrev 2016-06-17 05:02:36 följande:

För att hon nu är van vid hemmagjord och jag tycker om att göra det. För mig är det inte krångligt att veta vad jag stoppar i mitt barn.. ottovälling måste väl stå i kyl?

Jag förstår dig när ni är hemma. Men på resa verkar det onekligen smidigare med köpevälling.
  • Annelie 76

Har ni tillgång till el? Isf kan du köpa en sån där ensam spisplatta och göra vällingen som vanligt.

• Bettyboopan1984
    Rani skrev 2016-06-17 08:50:30 följande:

Jag förstår dig när ni är hemma. Men på resa verkar det onekligen smidigare med köpevälling.

Ja, om det nu inte går att göra utan spis så är det ju smidigare med köpevälling.. det är det jag ville ta reda på ????
  • Bettyboopan1984
    Annelie 76 skrev 2016-06-17 08:55:52 följande:

Har ni tillgång till el? Isf kan du köpa en sån där ensam spisplatta och göra vällingen som vanligt.

Det ska jag kolla upp om det kan funka! Tack för tipset!
  • Lia4

Får jag fråga vad du gör vällingen på? Jag har blivit tillsagd av Bvc att inte göra egen välling då det är svårt att få den väl sammansatt av allt de behöver.

• Bettyboopan1984
    Lia4 skrev 2016-06-17 10:31:38 följande:

Får jag fråga vad du gör vällingen på? Jag har blivit tillsagd av Bvc att inte göra egen välling då det är svårt att få den väl sammansatt av allt de behöver.

Jag gör vällingen på dinkelmjöl, skrädmjöl, vatten, havredryck och lite rapsolja. Dock så ammar jag också och hon äter vanlig mat också så vällingen är mer en mysig kvällsrutin, alltså inte en huvudsaklig näringskälla eller hur man ska säga. ?
  • Bettyboopan1984
    BeautifulMoments skrev 2016-06-17 14:55:33 följande:

Om den inte är en huvudsaklig näringskälla kan du inte hoppa över den på resan?

Skulle jag absolut kunna göra.. men lillan har liksom tagit det som ett sätt att varva ner.
  • Ibbe

Hur gammal är hon? Hon äter vanlig mat? Då kanske hon även dricker komjölk? Du kanske kan ta en liten flaska komjölk då?

Annars är ju vällingpulver detsamma som det du blandar ihop själv. Ingen skillnad - mjöl som mjöl. Havre som havre.

Ge henne en flaska havremjölk annars?

Eller kall välling på tetra?

Eller gör din "hemgjorda mjölblandning" och blanda med varmvatten från vattenkokarn?

• Körsbärslompott
    Bettyboopan1984 skrev 2016-06-17 14:48:56 följande:

Jag gör vällingen på dinkelmjöl, skrädmjöl, vatten, havredryck och lite rapsolja. Dock så ammar jag också och hon äter vanlig mat också så vällingen är mer en mysig kvällsrutin, alltså inte en huvudsaklig näringskälla eller hur man ska säga. ?

Vi har bara kört egengjord välling också (skrädmjöl, havremjölk och kallpressade kokosolja) blev avrådd köpvillig av dietistsköterskan på mammagruppen då det innehåller saker barn under tre år inte ska få i sig.
  • Tow2Mater
    Körsbärslompott skrev 2016-06-17 15:30:15 följande:
    Vi har bara kört egengjord välling också (skrädmjöl, havremjölk och kallpressade kokosolja) blev avrådd köpvillig av dietistsköterskan på mammagruppen då det innehåller saker barn under tre år inte ska få i sig.
    Herreminskapare....

Vad ska man säga om alla dessa "råd" idag..... Kanske "skaffa inte barn - de kommer ju dö en dag".
  • Guggenhajen

@Lia4: ang. att hemmagjord välling inte skulle innehålla allt barnet behöver. Det finns bara ett livsmedel som innehåller allt ett litet barn behöver och det är bröstmjölk/ersättning.

Är barnet så stort att det börjat dricka välling hoppas jag att det får annan mat också (eller ammar övriga måltider).

Med en välbalanserad kost utgör välling gjord på tex havre och mjölk en väldigt bra måltid. Båda ingredienserna är proppade med nyttigheter. Havre har i tester dessutom visat sig bra för tarmbakterierna.

TS, jag gissar att säden man gör välling på behöver värmen för att svälla. Men det finns raw-food-folk som gör gröt utan att värma. På såna sidor kanske du kan få tips. Men det ökar ju risken för bakterietillväxt om det inte kokas.

Svar på tråden Hemmagjord välling