Bältesstol eller kudde?
Min son är 7 år och har just nu en bältesstol, går det likars med en kudde eller när är åldern inne för det?
Min son är 7 år och har just nu en bältesstol, går det likars med en kudde eller när är åldern inne för det?
Har det inte mer med längden än åldern att göra? Om jag minns rätt så får huvudet inte sticka upp längre än 5 cm ovanför nackstödet på barnstolen. Fast det kanske är gamla mossiga regler?
På bälteskudden kan vi höja nackstödet så den växer han inte ur
Vi kör med bältesstol på vår 9-åring, men vet att hon sagt att en del i klassen bara har kudde numer.
Ok, ingen som vet ?
Det är lagligt ok så klart ni kan byta till kudde. Är väl dock bättre med stolen ur säkerhetssynpunkt.
Har ni en nyare bil med krockgardiner och barnet är över 130 cm kan en kudde ge minst lika bra skydd som en bältesstol. Sover barnet i bilen är ju risken dock att barnet säckar ihop och bältet hamnar fel.
Mina barn sitter i bältesstol tills de vuxit ur de största. De sitter bättre och skönare i bältesstol och får skydd åt båda sidorna.
Vår son är inte 130, han är 124 tror jag. Men är så trångt så tänkte att en kudde vore bra. Men är de inte lika säkert så ska jag absolut inte byta såklart
Ur säkerhetssynpunkt spelar det ingen roll då det är höfterna och benen som kudden/stolen skyddar. Detta enligt NTF. Ryggstödet är för komfort, för att barnet ska kunna sova bekvämt osv. Ur lagens perspektiv så räcker det att kuddrn/stolen är E-märkt. De ska sitta på stol/kudde tills de är 135 cm, annars får man böter. I framsäte med airbag måste de vara 145 cm för att sitta (av säkerhetsskäl). Så det går bra att byta till en E-märkt kudde.
Jag var.på en NTF- info.om detta för imte så länge sedan. Man kan maila dem om man är osäker.
Vi bytte när hon inte tyckte stolen var bekväm längre. Det var när hon var 130cm.
Tack
Ur säkerhetssynpunkt spelar det ingen roll då det är höfterna och benen som kudden/stolen skyddar. Detta enligt NTF. Ryggstödet är för komfort, för att barnet ska kunna sova bekvämt osv. Ur lagens perspektiv så räcker det att kuddrn/stolen är E-märkt. De ska sitta på stol/kudde tills de är 135 cm, annars får man böter. I framsäte med airbag måste de vara 145 cm för att sitta (av säkerhetsskäl). Så det går bra att byta till en E-märkt kudde.
Jag var.på en NTF- info.om detta för imte så länge sedan. Man kan maila dem om man är osäker.