• Tryggvebo

Hjälp mig förstå utbränd kusin

Fick just veta att min kusin är sjukskriven. Hon ligger i sängen hela dagen. Släktingar och vänner tar hand om barnen. Pappan gör karriär 130% som vanligt.

Hon har jobbat deltid i flera år. Han har som sagt gjort karriär, jobbat massor. Ofta jobb på annan ort. De två barnen (förskola o lågstadie) har sedan länge två, tre aktiviteter var i veckan hon ska skjutsa till o från.

De har köpt hus, renoverat. När han är hemma har han byggt altan. Allt i deras hem är perfekt och dyrt. De tänker bygga ut huset ytterligare trots att det redan finns tex ett rum var till barnen. Det är som att det aldrig duger. Aldrig räcker.

Jag står inte min kusin jättenära, vi träffas typ 2-3 ggr per år, men jag och fler i släkten har sett kraschen närma sig. Jag vet att hennes föräldrar har ifrågasatt deras livsstil.

När min sambo och jag har nämnt ngt om våra livsval (inte för att pådyvla utan för att det varit relevant i ngn diskussion) har hon blivit jätteprovocerad och utan att vi på något vis har sagt ngt om deras familj börjat försvara deras val, att han måste jobba så mycket för att de ska ha råd med huset tex (sälj det då, tänker jag...).

Vi har fått sluta prata om vår vardag med henne när vi ses för det känns som att hon mår dåligt av att höra att vi har det bra. :-/ Det här har pågått i flera år.

Det är inte första gången jag ser sånt här hända småbarnsföräldrar. Jag förstår inte. Vad är det som driver folk till det här? Varför köper och renoverar man hus när man har småbarn tex? Varför prioriterar man karriär, pengar och status framför sin partner och sina barn?

Kan någon hjälpa mig att förstå min kusins situation? Det är så ledsamt alltihop.

• Svar på tråden Hjälp mig förstå utbränd kusin
  • Tryggvebo

Jag vill förstå för att det är intressant. Jag intresserar mig för hur människor och samhällen fungerar.

• Tryggvebo

Det där svaret lät ju känslokallt som f-n. Jag är såklart intresserad av min kusins liv också, för att jag bryr mig om henne. Men det tror jag framgick av TS.

• Kjell2

För att man har en orealistisk dröm hur livet ska se ut
    Att man ser att andra har stort hus, fint hemma, många hobby, skjutsar barn massor, reser, sommarstuga mm utan att inse att ingen har allt.
    För att man vill ge sina barn ett fint hus, möjliget att ha dyra intressen, roliga saker, resa

• Tryggvebo
    Kjell2 skrev 2016-06-14 12:54:55 följande:

För att man har en orealistisk dröm hur livet ska se ut

Att man ser att andra har stort hus, fint hemma, många hobby, skjutsar barn massor, reser, sommarstuga mm utan att inse att ingen har allt.

För att man vill ge sina barn ett fint hus, möjliget att ha dyra intressen, roliga saker, resa

Javisst. Jag vill också ha det där men inser att priset är för högt för mig. Jag klarar inte sånt.

Jag förstår inte varför de inte själva ser vad det innebär för deras och barnens välmående. Varför ser man inte det orimliga i situationen och bromsar? Är det pinsamt? Har man dålig självkänsla?

Vad är det som händer med tankeverksamheten när drömmandet går så överstyr?

Mest undrar jag över mannen som ser sin fru gå på knäna under flera års tid men ändå fortsätter klättra karriärmässigt och tar alltmer krävande jobb. Vem bryr sig om en fräck tjänstebil och en ny altan när frun håller på att gå under?
  • Kjell2
    Tryggvebo skrev 2016-06-14 13:06:51 följande:
    Javisst. Jag vill också ha det där men inser att priset är för högt för mig. Jag klarar inte sånt.

Jag förstår inte varför de inte själva ser vad det innebär för deras och barnens välmående. Varför ser man inte det orimliga i situationen och bromsar? Är det pinsamt? Har man dålig självkänsla?

Vad är det som händer med tankeverksamheten när drömmandet går så överstyr?

Mest undrar jag över mannen som ser sin fru gå på knäna under flera års tid men ändå fortsätter klättra karriärmässigt och tar alltmer krävande jobb. Vem bryr sig om en fräck tjänstebil och en ny altan när frun håller på att gå under?
    För att man inte ser
    För att man lurar sig själv med att det blir lättare snart
    För att man säger till sig själv och varandra att det funkar och är bra

• Tryggvebo
    Kjell2 skrev 2016-06-14 13:48:38 följande:

För att man inte ser

För att man lurar sig själv med att det blir lättare snart

För att man säger till sig själv och varandra att det funkar och är bra

Ja. I det här fallet har jag lutat åt svar två. Mannen har bytt jobb ofta och varje gång har det hetat att NU ska jobbet ta mindre tid. Men det blir aldrig så.

Vad gäller punkt tre så har frun klagat över trötthet och stress i flera år. Även mannen periodvis.
  • Thewi

Folk klarar av olika mycket. Renovering, arbete och skjutsa barn behöver inte vara orealistiskt för alla och i normala fall fungerar det kanske alldeles utmärkt för din kusins familj. Man vet sällan så mycket om andras liv som man tror och det kan vara mycket annat som ligger bakom att hon mår dåligt nu.. strul i förhållandet eller andra relationer, dålig stämning på arbetsplatsen, sjukdomar osv som man kanske inte gärna pratar om.

• Tryggvebo
    Thewi skrev 2016-06-14 13:54:31 följande:

Folk klarar av olika mycket. Renovering, arbete och skjutsa barn behöver inte vara orealistiskt för alla och i normala fall fungerar det kanske alldeles utmärkt för din kusins familj. Man vet sällan så mycket om andras liv som man tror och det kan vara mycket annat som ligger bakom att hon mår dåligt nu.. strul i förhållandet eller andra relationer, dålig stämning på arbetsplatsen, sjukdomar osv som man kanske inte gärna pratar om.

Så kan det vara. I det här fallet har det klagats på trötthet och stress i flera år.

Men det är säkert som du säger. Det finns saker jag inte känner till.
  • sextiotalist

Jag tror att det är annat under ytan som är orsaken, det fina huset och den fina ytan är nog lika mycket symptom som de fysiska.
    Problemet är att hon inte ser / vill se det. Det enda sättet för henne att komma tillbaka och inte få återfall är att ändra inställning till livet. Det behöver inte vara att hon backar från det huset de bor i, inte heller att de behöver rubba sin standard, utan att hon måste inse att hon är inte huset, hon är inte det materiella. Den dagen hon inser detta, så kan hon börja må bra igen.

• Nymphaea
    sextiotalist skrev 2016-06-14 14:46:55 följande:

Jag tror att det är annat under ytan som är orsaken, det fina huset och den fina ytan är nog lika mycket symptom som de fysiska.
    Problemet är att hon inte ser / vill se det. Det enda sättet för henne att komma tillbaka och inte få återfall är att ändra inställning till livet. Det behöver inte vara att hon backar från det huset de bor i, inte heller att de behöver rubba sin standard, utan att hon måste inse att hon är inte huset, hon är inte det materiella. Den dagen hon inser detta, så kan hon börja må bra igen.

^^ Det svaret var otroligt träffande!
  • Tow2Mater

Jobbade hon deltid är det ju konstigt hon inte klarade två barn och ett hus. Kanske det ligger annat bakom. Pedanter o allt ska vara superstädat och perfekt alltid?

• Hjalmarintis
    Tow2Mater skrev 2016-06-15 04:10:00 följande:

Jobbade hon deltid är det ju konstigt hon inte klarade två barn och ett hus. Kanske det ligger annat bakom. Pedanter o allt ska vara superstädat och perfekt alltid?

Ja. Alltid noga med att saker ska göras och se ut på "rätt sätt". Hon provoceras av normbrytare och folk som inte gör som hon tycker är rätt. Pratar ganska ofta illa om bekanta som inte lever upp till hennes normer. Tolkar det som att hon gör det för att själv känna sig lite bättre.

(Jag är TS men bytt nick)
  • Hjalmarintis
    sextiotalist skrev 2016-06-14 14:46:55 följande:

Visst är det så. Det jag önskar att jag kunde förstå är vad som driver/drivit henne och andra som råkar ut för samma sak. Varför blev det så? Varför tänker jag helt annorlunda?

När jag tänker mer på det har hon nog ett stort behov av att få visa att hon är duktig och att hon duger. Hon hackar gärna på andra, tyvärr. Det hänger väl ihop...

Men som fler sagt och som jag inser stämmer: jag vet långt ifrån allt som hänt henne.

(Jag är TS med nytt nick)
Svar på tråden Hjälp mig förstå utbränd kusin