Överklagat avslag visum för att besöka vänner. Någon försökt?
Hejdär.
Har en vän som kanske blir mer än så från Saudiarabien. Han är Syrier, men född och uppvuxen i Saudi. Har ansökt om visum men nu fått avslag pga att dom inte tror att han ska återvända. Sure, jag förstår dom. Många från oroshärdar eller ekonomiskt utsatta områden gör vad som helst för att ta sig därifrån. Han är däremot etablerad och lever ett gott liv där med en mycket nära relation till familj och vänner. Jag jobbar själv inom en myndighet, många gånger gentemot migrationsverket, och har letat fram lagar och propositioner/ lagförarbeten som vi kommer använda som skäl för omprövning. men tänkte höra, finns det någon som överklagat visumansökan och fått rätt hos ambassaden eller migrationsdomstolen?
Alla övriga villkor är uppfyllda, och det är just det att dom inte litar på honom. I överklagandet trycker jag/vi självklart också på att vi båda skrivit under var sin blankett på heder och samvete plus lite annat smått och gott...
Och jo, planen är att han ska åka tillbaka. Inget annat. Blir det aktuellt blir det också en annan typ av visumansökan.
Finns det någon som kan hjälpa hoppet? Lösningar finns alltid, men det är just dom andra lösningarna som känns som fulspel, som vi INTE vill ägna oss åt. Men vad gör man om myndigheterna inte tror på en?
*suck*