Påträngande försäljare Jehovas vittne etc
När man får besök av dörrförsäljare blir man uppmanad att be dem gå med en gång, Jehovas Vittne likaså. De är tyvärr kända för att verkligen inte ge sig när man väl har öppnat dörren för dem. Vissa rykten säger att de pressar in foten mellan och hindrar en på så sätt att stänga igen dörren i ansiktet på dem. Det har jag dock inte själv varit ute för, men när de har kommit har de verkligen varit jobbiga och sedan brukar de lämna skriften Vakna, som de vill att man ska läsa.Försäljare kan verkligen prata sönder huvudet på en och pensionärer samt vissa handikappade kanske inte kan skilja på om köpet är nyttigt eller inte. Det bryr sig dock inte försäljaren om, utan han är bara ute efter att sälja sin produkt. Där luras många pensionärer och vissa handikappade som är i en väldigt utsatt situation. Tidigare var det så att försäljare inte fick sälja till handikappade personer och om de ändå gjorde det blev de stämplade som opålitliga och ratades.
Numera har den spärren släppt och de säljer gladeligen till vem som helst. När jag gick i skolan fick jag besök av handikappkonsulenter som provade ut hjälpmedel åt mig och även om hjälpmedlen som sådana var bra tycker jag inte om deras stil. Barnet som får hjälpmedlet utprovat uppmanas att vara duktigt, lyda och göra som det blir tillsagt. Trots att både föräldrar och kanske någon lärare sitter med s<äger ingen ifrån och talar om för handikappkonsulenten att han eller hon borde gå med en gång.
Oavsett hur bra hjälpmedlet än må vara tycker jag att det är fel att de trycker på hjälpmedel som barnet inte har en chans att ta ställning till om han eller hon vill ha eller inte.
När det gäller försäljare dyker då och då upp artiklar i tidningarna om hur någon har blivit lurad. Till artikeln hör en ruta med tydliga punkter där det står angivet vilka saker man bör tänka på för att slippa bli lurad. Bland annat heter det att man inte ska svara ja på en enda fråga eftersom samtalet från en telefonförsäljare spelas in och ett enda ja-svar innebär at du som kund godtar köpet av en produkt utan att ha sett den, utan att veta vad det är eller om du behöver den.
Personer som blir hjärntvättade av diverse sekter brukar bli kontaktade av en organisation som har för avsikt att avprogrammera dem och inse att sekten har hjärntvättat dem, men vem granskar, kartlägger och varnar för handikappkonsulenter som tränger sig på ett barn som inte kan försvara sig? När barnet svara att det trivs med sitt hjälpmedel är det viktigt att komma ihåg att det inte är barnets egna ord, utan det svaret är helt och hållet styrt av de vuxna som sitter i samma rum.
Värt att notera är också att de inte kollar upp hur barnets vardag i övrigt ser ut. Dessutom får inget av de andra barnen i klassen reda på vad det är för ett hjälpmedel och vad det används till. Sådant skapar mobbning! Har handikappkonsulenterna rätt att göra så här och om inte är jag intresserad av att veta varför ingen kollar upp deras verksamhet, skriver artiklar om den och varnar för eventuella skojare och hur man kan avslöja dem.