• Skorpion76

Påträngande försäljare Jehovas vittne etc

När man får besök av dörrförsäljare blir man uppmanad att be dem gå med en gång, Jehovas Vittne likaså. De är tyvärr kända för att verkligen inte ge sig när man väl har öppnat dörren för dem. Vissa rykten säger att de pressar in foten mellan och hindrar en på så sätt att stänga igen dörren i ansiktet på dem.  Det har jag dock inte själv varit ute för, men när de har kommit har de verkligen varit jobbiga och sedan brukar de lämna skriften Vakna, som de vill att man ska läsa. 

Försäljare kan verkligen prata sönder huvudet på en och pensionärer samt vissa handikappade kanske inte kan skilja på om köpet är nyttigt eller inte. Det bryr sig dock inte försäljaren om, utan han är bara ute efter att sälja sin produkt. Där luras många pensionärer och vissa handikappade som är i en väldigt utsatt situation. Tidigare var det så att försäljare inte fick sälja till handikappade personer och om de ändå gjorde det blev de stämplade som opålitliga och ratades.

Numera har den spärren släppt och de säljer gladeligen till vem som helst. När jag gick i skolan fick jag besök av handikappkonsulenter som provade ut hjälpmedel åt mig  och även om hjälpmedlen som sådana var bra tycker jag inte om deras stil. Barnet som får hjälpmedlet utprovat uppmanas att vara duktigt,  lyda och göra som det blir tillsagt. Trots att både föräldrar och kanske någon lärare sitter med s<äger ingen ifrån och talar om för handikappkonsulenten att han eller hon borde gå med en gång.  

Oavsett hur bra hjälpmedlet än må vara tycker jag att det är fel att de trycker på hjälpmedel som barnet inte har en chans att ta ställning till om han eller hon vill ha eller inte. 

När det gäller försäljare dyker då och då upp artiklar i tidningarna om hur någon har blivit lurad. Till artikeln hör en ruta med tydliga punkter där det står angivet vilka saker man bör tänka på för att slippa bli lurad. Bland annat heter det att man inte ska svara ja på en enda fråga eftersom samtalet från en telefonförsäljare spelas in och ett enda ja-svar innebär at du som kund godtar köpet av en produkt utan att ha sett den, utan att veta vad det är eller om du behöver den. 

Personer som blir hjärntvättade av diverse sekter brukar bli kontaktade av en organisation som har för avsikt att avprogrammera dem och inse att sekten har hjärntvättat dem, men vem granskar, kartlägger och varnar för handikappkonsulenter som tränger sig på ett barn som inte kan försvara sig?  När barnet svara att det trivs med sitt hjälpmedel är det viktigt att komma ihåg att det inte är barnets egna ord, utan det svaret är helt och hållet styrt av de vuxna som sitter i samma rum. 

Värt att notera är också att de inte kollar upp hur barnets vardag i övrigt ser ut. Dessutom får inget av de andra barnen i klassen reda på vad det är för ett hjälpmedel och vad det används till.  Sådant skapar mobbning! Har handikappkonsulenterna rätt att göra så här och om inte är jag intresserad av att veta varför ingen kollar upp deras verksamhet, skriver artiklar om den och varnar för eventuella skojare och hur man kan avslöja dem.   
    Pethead
  • Svar på tråden Påträngande försäljare Jehovas vittne etc
  • sportpappa

Vad är frågan? Du hoppar mellan olika saker och drar paralleller mellan helt skilda grupper.
    Är inte dessa handikappkonsulter som vilka säljare som helst? Då behandlar man dem som vanliga säljare. Det är föräldrarnas ansvar att se till barnets bästa. Har du pratat med dina föräldrar om det här? Vad säger de?

• Skorpion76

När jag har pratat med föräldrarna säger de att det är bra att jag fick den hjälp som jag fick. Mamma äger att det numera finns barn som inte får någon som helst hjälp alls, men de har dålig koll på bemötandet av barnen och om någon är väldigt påträngande känner i alla fall jag mer avsmak än intresse inför mötet. med tanke på att det numera varnas för gode män som luras tycker jag att det bör kollas upp. Ett barn vet inte skillnaden på vad som är lurendrejeri och vad som är äkta och därför tycker jag att det är viktigt att föräldrarna tänker sig för både en, två och rentav tre gånger!   

Pethead
  • micromat

Jag fattar ingenting... Pratar du om jehovas vittnen? Försäljare eller handikapp och hjälpmedel?

• Hannahaha

Vill bara försvara Jehovas vittnen lite och säga att jag känner flera som bara helt lugnt knackar på, hälsar och frågar om man är intresserad och om inte så lämnar de tidningen och går. Har aldrig varit med om någon påträngande och det är nog snarare en fördom. Dessutom är det fullt förståeligt att de knackar dörr eftersom de helt och fullt tror på att de räddar liv genom att göra det. Dom gör det inte för att vara dryga eller sälja nått, dom gör det för att dom vill hjälpa.

• Skorpion76

Försäljarna som knackar dörr eller ringer till dig trycker på dig att du ska köpa deras produkter. De bryr sig inte om att respektera att di säger nej och inte vill ha produkten. Jehovas Vittnen gör vad de kan för att få dig att gå med i deras organisation. Det varnas man också för och man ska inte gå på det oavsett hur bra det än låter, men ingen varnar för handikappkonsulenter som kommer på besök och trycker på att man ska prova deras produkter. När jag fick besök av dem upplevde jag det som väldigt påträngande, men där var det ingen som sa ifrån. istället hette det att jag skulle vars duktig och göra som de sa. 

Pethead
  • Anonym (pp)
    Skorpion76 skrev 2016-06-11 09:51:07 följande:

Försäljarna som knackar dörr eller ringer till dig trycker på dig att du ska köpa deras produkter. De bryr sig inte om att respektera att di säger nej och inte vill ha produkten. Jehovas Vittnen gör vad de kan för att få dig att gå med i deras organisation. Det varnas man också för och man ska inte gå på det oavsett hur bra det än låter, men ingen varnar för handikappkonsulenter som kommer på besök och trycker på att man ska prova deras produkter. När jag fick besök av dem upplevde jag det som väldigt påträngande, men där var det ingen som sa ifrån. istället hette det att jag skulle vars duktig och göra som de sa. 

du är rätt snurrig. Varför startar du en massa trådar inom "etik" när du sen mest bara svamlar om olika saker i samma tråd? Om du vill ha en vettig diskussion bör du hålla isär olika saker i olika trådar. Ett tips i all välmening.
  • Hannahaha
    Skorpion76 skrev 2016-06-11 09:51:07 följande:

Pethead
    Fast vadå "gå på" jehovas vittnen? De säljer ju inget, allt är gratis.
  • Skorpion76

Nej, det är alldeles riktigt att de inte säljer någonting och det gör inte handikappkonsulenterna heller, men ändå pratar de sönder huvudet på en och lurar en att man ska gå med i föreningen. De bryr sig inte om att man säger nej tack för att man inte är intresserad. Det finns rykten som säger att de till och med pressar in foten emellan och hindrar en från att stänga igen dörren om dem. Som funktionshindrad behöver du visserligen hjälpmedel, men det finns ändå ingenting som får mig att tro att en handikappkonsulent för den skull har rätt att pressa någon på att prova ut ett hjälpmedel.  

Pethead
  • Hannahaha

Tycker det är mycket rykten dock, men fattar att det är jobbigt.

• evaeva18

Öppnade dörren och tog mot något från någon kyrka. Nu får jag brev handskrivet några gånger om året från kyrkan. Går rakt ner i papperskorgen.

Det är någon slags frikyrka..

• sportpappa
    Skorpion76 skrev 2016-06-11 11:14:48 följande:
    Nej, det är alldeles riktigt att de inte säljer någonting och det gör inte handikappkonsulenterna heller, men ändå pratar de sönder huvudet på en och lurar en att man ska gå med i föreningen. De bryr sig inte om att man säger nej tack för att man inte är intresserad. Det finns rykten som säger att de till och med pressar in foten emellan och hindrar en från att stänga igen dörren om dem. Som funktionshindrad behöver du visserligen hjälpmedel, men det finns ändå ingenting som får mig att tro att en handikappkonsulent för den skull har rätt att pressa någon på att prova ut ett hjälpmedel.  
    Vad är det för förening som handikappkonsulterna vill att du ska gå med i?

Rykten är rykten. Om de stoppar in foten i dörren så anmäler man dem. Kontakta företaget, konsumentverket och Polisen. Om de försöker sälja något man inte vill ha så säger man nej tack och stänger dörren.
  • Skorpion76

Nej, de är inte ute efter att få personen ifråga att gå med i. De provar ut hjälpmedel, men deras sätt att göra det går ut på att de är väldigt påträngande och det är det som gör att jag likställer dem med hemförsäljare och Jehovas Vittnen. Skillnaden är bara att man inte har någon som helst möjlighet att säga ifrån eftersom man behöver hjälpmedlen. 

Pethead
  • Skorpion76
    Nej, de är inte ute efter att få personen ifråga att gå med i någon förening. De provar ut hjälpmedel, men deras sätt att göra det går ut på att de är väldigt påträngande och det är det som gör att jag likställer dem med hemförsäljare och Jehovas Vittnen. Skillnaden är bara att man inte har någon som helst möjlighet att säga ifrån eftersom man behöver hjälpmedlen. 

Pethead
Svar på tråden Påträngande försäljare Jehovas vittne etc