• 092016

Hur upplever ni era sammandragningar?

Tänkte fråga er vad ni har för erfarenheter utav sammandragningar? Jag har haft det sen v. 15 är i v. 27 nu. Framförallt i början var det på jobbet då jag har ett väldigt stressigt och fysiskt jobb (på lager) men nu får jag det även när jag ligger i soffan o vilar. Jag har väldigt svårt att ta det lugnt på jobbet när jag får sammandragningar, har pratat med min bm flera gånger men hon säger att det inte är någon fara om det inte gör ont eller kommer regelbundet. Men hur känns det när det gör ont och vad är regelbundet? Hela tiden? Igår har jag 9 SD på 1h 20 min ungefär var 10 min sen gick det över och kom 1-2 i timmen, är det regelbundet? Och då satt jag bara i soffan. Hade säkert över 30 på hela dagen men svårt att sitta och hålla koll på varje SD tycker jag... Idag har det varit hyffast lugnt iallafall men hur upplever ni era SD? Oroar ni er också mycket? Detta är min första bebis så man har ju ingen aning om vad som är normalt :)

• Svar på tråden Hur upplever ni era sammandragningar?
  • syntharen

Jag har mycket sammandragningar, både med första barnet och nu med andra (är i v 27). Med första barnet var jag också orolig och fick tid till läkare. Han sa att det var ingen fara. Sedan visade det sig vid förlossningen att jag hade urinvägsinfektion och förmodligen dragits med det en lång tid utan att veta. Dåligt att läkaren att inte göra en urinodling. Nu lämnar jag urinprov varje gång jag är hos BM eller om jag har känningar och har spår av GBS som läkaren håller koll på. Urinvägsinfektion kan ge sammandragningar och som gravid är det inte säkert att man får några symptom.

Har du fått lämna urinprov hos din barnmorska? Om inte så tycker jag genast att du ska göra det. Det ska skickas på odling också.

Regelbundna sammandragningar är väl om det börjar bli som vid förlossning, att dom kommer var 5:e minut och vara i ca en minut. Men annars är det fullständigt normalt att ha, ibland lite obehagliga sammandragningar. Det är livmoderns sätt att träna inför förlossningen.

• 092016
    syntharen skrev 2016-06-10 17:25:23 följande:

Jag har mycket sammandragningar, både med första barnet och nu med andra (är i v 27). Med första barnet var jag också orolig och fick tid till läkare. Han sa att det var ingen fara. Sedan visade det sig vid förlossningen att jag hade urinvägsinfektion och förmodligen dragits med det en lång tid utan att veta. Dåligt att läkaren att inte göra en urinodling. Nu lämnar jag urinprov varje gång jag är hos BM eller om jag har känningar och har spår av GBS som läkaren håller koll på. Urinvägsinfektion kan ge sammandragningar och som gravid är det inte säkert att man får några symptom.

Har du fått lämna urinprov hos din barnmorska? Om inte så tycker jag genast att du ska göra det. Det ska skickas på odling också.

Regelbundna sammandragningar är väl om det börjar bli som vid förlossning, att dom kommer var 5:e minut och vara i ca en minut. Men annars är det fullständigt normalt att ha, ibland lite obehagliga sammandragningar. Det är livmoderns sätt att träna inför förlossningen.

Oj, det visste jag inte! Men vad konstigt att han inte kollade det på dig? Lämnade urinprov i v. 12 (?) På inskrivningen och skulle göra det nästa gång om 2 och en halv vecka.. men kollar dom efter urinvägsinfektion då eller bör jag fråga min bm om att få göra det? Regelbundna är det att det kmr var 5 min hela tiden då eller bör man ringa in om dom kommer regelbundet en stund och sen blir mindre?
  • syntharen

Jag tycker du ska be din barnmorska om att få lämna urinprov och odling om hon inte nämner det själv. Viktigt är att urinet skickas på odling så att hon inte bara kör en snabbsticka. Jag hade urinvägsinfektion när jag var i v 9 den här gången men det syntes bara på odlingen.

Om sammandragningar avtar är det ingen fara. Dom kommer i perioder hos mig också. Både på jobbet och när jag ligger och slappar i soffan. Om du börjar få som mensvärk samtidigt som du får sammandragningar ska du nog ringa förlossningen och höra med dom. Men dom allra flesta får sammandragningar som är ofarliga.

• Jw83

Jag får också mycket och ofta. Även i vila. Några gör ont och ger ett tryck neråt. Har känt dom sedan v 20-25, är i v 36 nu. Men det är normalt.

När förlossningen drar igång så känner man genast skillnaden ;) Är du orolig så prata med din bm. Jag har en jävlig foglossning också pch den påverkar kanske hur jag upplever mina sammandragningar.

På många sidor står det att man ska vila när dom kommer. Men det är ju inte realistiskt för dom flesta gravida kvinnor. Vi har ju jobb, småbarn, hobbys och hushåll precis som alla andra. Då kan man inte lägga sig och vila 20 gånger om dagen. Jag är visserligen hemma och föräldraledig. Men jag kan ju inte be min 1,5 åring att vänta för att mamma har ont eller låta bli att lyfta runt på honom för att jag har sammandragningar ;)

• Moorii

Jag har också mycket sammandragningar, haft i två veckor nu (är i vecka 35). Kommer väldigt ofta vissa dagar, kan få 10 eller mer i timmen då. Ringde 1177 när det var som värst, som kopplade mig vidare till förlossningen, och där sa hon att det inte var någon fara så länge de inte gjorde ont. Ingen nämnde att det kunde vara uvi :/ min bm tar inte urinprov om jag inte har högt blodtryck, men kanske får tjata till mig det nästa gång!

Svar på tråden Hur upplever ni era sammandragningar?