• Misscaswell

Hur hantera nattvak?

Min son på 8,5 månader sover rätt oroligt på natten. Han har nattsömn ca 18-06 - varierar lite, men generellt kvällstrött och morgonpigg. Sen vaknar han ca varannan timme. Oftast somnar han snabbt om igen med hjälp av tutte eller lugnande hand (han sover i vår säng) men ett par gånger i veckan vaknar han 4 eller tidigare och är klarvaken. Inte ledsen alls, men kravlar omkring och vill prata och leka. Helt ointresserad av att sövas om.

Jag brukar då interagera så lite som möjligt med honom i hopp om att förmedla att nu är det natt och då sover man. Dessutom vill jag inte uppmuntra genom att göra det roligt att vara vaken på natten. Oftast bökar han omkring i typ nån timme och somnar sen om, men ibland (som idag) blir han till sist arg och ledsen och jag blir tvungen att gå upp med honom. Även när han somnar om är det ju svårt för mig att sova sen efter att ha hållits vaken en lång stund.

Vad tror ni, kan jag göra på något annat sätt för att få bort de här vaktimmarna? Eller är det fortfarande för tidigt för att lära honom om natt och dag? Det är liksom ingen tillfällig fas, utan har varit så här i flera månader nu.

• Svar på tråden Hur hantera nattvak?
  • Ellie

Jag tror på att helt enkelt gå upp då. Våra barn har varit väldigt morgonpigga och vaknat vid 5 ett par års tid. Ibland vid 4 ibland vid 6, men för dem har det varit morgon då. När vi gått upp vid 4 har det blivit lite tidigare/längre tupplur några timmar senare. Det rättar till sig.

• Carambolan

Som nattuggla hade jag absolut pushat för att skjuta lite på hela nattiden. Mina bebisar har (under bra perioder) sovit 21-09 och då känns det inte lika hårt de dagar de gjort morgon klockan 07 :)

• Misscaswell
    Ellie skrev 2016-06-10 07:12:02 följande:

Jag tror på att helt enkelt gå upp då. Våra barn har varit väldigt morgonpigga och vaknat vid 5 ett par års tid. Ibland vid 4 ibland vid 6, men för dem har det varit morgon då. När vi gått upp vid 4 har det blivit lite tidigare/längre tupplur några timmar senare. Det rättar till sig.

Tror du? Jag är rädd att det liksom blir värre då. Men det har gått över för dina barn? Kanske ska pröva, jag får ju ändå ingen sömn på det här viset.
  • Misscaswell
    Carambolan skrev 2016-06-10 08:18:13 följande:

Som nattuggla hade jag absolut pushat för att skjuta lite på hela nattiden. Mina bebisar har (under bra perioder) sovit 21-09 och då känns det inte lika hårt de dagar de gjort morgon klockan 07 :)

Vi har försökt hålla honom vaken i hopp om att han ska vakna liiite senare, men det går verkligen inte. Han blir så trött så det bara känns elakt att hålla honom vaken. Sen är jag också morgonpigg (även om 4 är i tidigaste laget för mig också) och sambon vaknar 5:30 för att gå till jobbet, så vår dygnsrytm är ändå rätt "tidig".
  • Elliva

Jag tror inte på att skjuta på läggningen. Mina barn har vaknat samma tid oavsett när de lagt sig, och har de då somnat sent så är de trötta och lättretliga nästkommande dag. Även om det har pågått en tid så tror jag ändå att det äe en fas som kommer att ordna till sig. 

Mina barn har sovit betydligt bättre efter att vi gett omega3, men tro det är från 1 år?

Prova klassikerna, svalt i rummet osv (blir ju extra varmt om man samsover) Har ni förresten provat egen säng/rum, om det funkar bättre?

• Ellie
    Misscaswell skrev 2016-06-10 09:59:36 följande:
    Tror du? Jag är rädd att det liksom blir värre då. Men det har gått över för dina barn? Kanske ska pröva, jag får ju ändå ingen sömn på det här viset.
    Ja, här har det gått över. En period var det mycket uppvak omkring 02. Det hjälpte inte att ligga kvar i sängen då, utan snabbaste sättet att söva om (tog ca 1 timma) var att kliva upp och bära barnet, och amma samtidigt. Ev sitta och amma i en fåtölj.

När det vaknat kring 04 har det fått bli morgon. Det har inte blivit värre för oss om man gått upp då. Snarare så att det sovs lite extra natten efter. Ju äldre de blir, desto bättre blir sömnen. Nu sover äldsta dottern (4 år) ofta ända till 07. Dottern på 15 månader vaknar nästan aldrig 04 längre, utan snarare 5.30.

Jag längtar till tonåren.... då skall jag sova! Jag är kvälls/nattmänniska och tycker väldigt illa om tidiga morgnar :)
  • Misscaswell
    Elliva skrev 2016-06-10 19:13:03 följande:

Jag tror inte på att skjuta på läggningen. Mina barn har vaknat samma tid oavsett när de lagt sig, och har de då somnat sent så är de trötta och lättretliga nästkommande dag. Även om det har pågått en tid så tror jag ändå att det äe en fas som kommer att ordna till sig. 

Mina barn har sovit betydligt bättre efter att vi gett omega3, men tro det är från 1 år?

Prova klassikerna, svalt i rummet osv (blir ju extra varmt om man samsover) Har ni förresten provat egen säng/rum, om det funkar bättre?

Just nu finns det två sätt att söva honom: amma eller bära utomhus i sele, och han är helt omöjlig att flytta på efter att han har somnat - vaknar direkt. Blir dessutom rädd och ledsen när han vaknar ensam (tex dagtid), men inte när han vaknar intill en förälder. Det är därför vi samsover.
Svar på tråden Hur hantera nattvak?