Hur hantera nattvak?
Min son på 8,5 månader sover rätt oroligt på natten. Han har nattsömn ca 18-06 - varierar lite, men generellt kvällstrött och morgonpigg. Sen vaknar han ca varannan timme. Oftast somnar han snabbt om igen med hjälp av tutte eller lugnande hand (han sover i vår säng) men ett par gånger i veckan vaknar han 4 eller tidigare och är klarvaken. Inte ledsen alls, men kravlar omkring och vill prata och leka. Helt ointresserad av att sövas om.
Jag brukar då interagera så lite som möjligt med honom i hopp om att förmedla att nu är det natt och då sover man. Dessutom vill jag inte uppmuntra genom att göra det roligt att vara vaken på natten. Oftast bökar han omkring i typ nån timme och somnar sen om, men ibland (som idag) blir han till sist arg och ledsen och jag blir tvungen att gå upp med honom. Även när han somnar om är det ju svårt för mig att sova sen efter att ha hållits vaken en lång stund.
Vad tror ni, kan jag göra på något annat sätt för att få bort de här vaktimmarna? Eller är det fortfarande för tidigt för att lära honom om natt och dag? Det är liksom ingen tillfällig fas, utan har varit så här i flera månader nu.