• KanJagGöraRätt

Varför kan jag aldrig göra rätt, enligt folk?

I sommar är mitt barn ledig hela sommarlovet. Jag har sparat semester för att kunna göra så, men det är tydligen fel. Stackars mitt barn som måste vara hemma med mig och inte få ha barnomsorg under sommaren. Det är sådana kommentarer jag fått höra.

Jag drog helt in på lördagsgodis för att det var så farligt med socker och jag var så dålig som gav socker. Nu är det istället synd om barnet som aldrig kan unna sig godis.

Alltså det är något H E L A tiden!!!

Varför!? Kan folk bara SKITA I MIG OCH SKÖTA SIG SJÄLVA???

• Svar på tråden Varför kan jag aldrig göra rätt, enligt folk?
  • Birgitta02

Ska man ta allas råd, ingen har heller samma råd att ge, så kan du lika gärna ta livet av dig. Folk fostrar gärna andras ungar. Varför vet jag inte. Men framförallt barnlösa människor är helt suveräna på att sprida råd och stöd åt andra.
    Jag tycker du ska skita i andra och själv använda ditt sunda förnuft. Du ska inte behöva ta emot oombedda råd. Och kommentarer som "nä men stackars unge.... " osv, ska du inte bry dig om. Du är ju otrolig som lyckats skrapa ihop en massa extra ledig tid som barnet får vara med dig. Tummen upp för dig!

• gbgumman

Varför lyssnar du andra. Jag gör helt andra val än du men ändrar mig inte för att du gör som du gör. Alla barn uppfostras olika så är det bara.

• Vickan I

Lättare att du skiter i andra än att få dem att skita i dig. Lägg inte energi på det.

• sportpappa

Som sagt så vet alla bäst hela tiden och man får konstant råd om hur och vad man ska göra. Jag hör, men lyssnar inte. Låt dem prata och svara ja som att du lyssnar på dem, men skit i vad de säger. Det är så jag gör. De blir glada för att de får komma med sina jättebra tips och jag blir glad för jag gör som jag vill utan att hamna i konflikt om struntsaker. Jag tänker att det är kul att göra andra glada så jag bjuder på det.

• Harvester

Det är väl självklart att ditt barn kommer älska ett långt lov tillsammans med dig?!

Du får väl svara "Tack för ditt råd, men jag och N föredrar att..." Eller "Det funkar bäst för oss att..". "Jag tror inte så mycket på.." är en annan bea formulering om man får förslag som är helt uppåt väggarna..

• sportpappa
    Harvester skrev 2016-06-10 08:42:28 följande:
    Det är väl självklart att ditt barn kommer älska ett långt lov tillsammans med dig?!
    Du får väl svara "Tack för ditt råd, men jag och N föredrar att..." Eller "Det funkar bäst för oss att..". "Jag tror inte så mycket på.." är en annan bea formulering om man får förslag som är helt uppåt väggarna..
    Det är väldigt sällan meningsfullt att opponera sig mot de som kommer med råd för de vet bäst. Tacka för rådet och sen är det bra med det. Annars kommer de bara fortsätta att tjata och en meningslös argumentation uppstår. Oavsett vad man kommer med för motargument så kommer de inte ändra sin ståndpunkt. Släpp det bara och leva ett gladare liv. Du har inte förlorat för att inte du inte tagit diskussionen. Du har istället sparat mängder med tid och energi.
  • Emmask

Det är jättesvårt att inte lyssna på andra, Jah kämpar. Främst är det min svägerska vara moraliska kompass alltså verkar skilja sig från min. Man får inte ha barn på förskola 15 h/v när det kommer syskon, man ska inte förneka dem efterrätt osv. Allt jag tar ställning om tycker hon motsatt om. Jag hoppas att jag själv inte bidrar till detta, då det är hemskt ansträngande att inte ta till sig när hon är så fördömande.

Svar på tråden Varför kan jag aldrig göra rätt, enligt folk?