• Tändstickan

Lön som administratör?

Jag ska snart på anställningsintervju för en tjänst som administratör på kommunen. Jag är väldigt osäker på vad jag ska uppge för löneanspråk, för man har ju hört att kommunen ofta är sämre betalt. Men samtidigt vill man ju inte gå ner för mycket i lön.
    På min nuvarande tjänst tjänar jag 29500 som ekonomiassistent (jag har lång erfarenhet), men det är ju inte på ett kommunalt bolag och det är ju en lite annorlunda tjänst. Jag vill byta jobb för jag inte trivs där jag är nu och jag tycker att denna tjänst hos kommunen låter rolig. Jag är därför osäker på vad jag ska uppge för löneanspråk, eftersom jag misstänker att det är lägre där då det är kommunalt och jag vill ju inte skrämma bort dem. Samtidigt så vill jag ju inte gå ner alltför mycket...
    Några råd eller tips? Någon som jobbar administrativt hos kommunen, vad tjänar ni?
    Tacksam för hjälp!
  • Svar på tråden Lön som administratör?
  • Birgitta02

Både stat och kommun har riktlinjer vad gäller lön. Men ett ganska stort spann. Så hade jag varit du så hade jag väntat med löneanspråk tills de frågar vid intervju nr 2. KAN ju komma redan i första intervjun. Jag har alltid bett att de själva ska föreslå lönen. Därutöver vet du om du kan kräva ett par tusenlappar mer.

Men kommunen är sällan några fuskare när det gäller löner så de kommer ju inte blåsa dig. De sätter lön utifrån vad de läst i din ansökan. Och därefter förhandlar du under intervjun.

Men det är vad jag gjort. Låter de föreslå lön så jag får en hint om var de ligger, och sen lägger jag mig ett par tusenlappar över det. Och det har jag fått igenom.

• Tändstickan

Tack för rådet! Jag hade faktiskt inte ens tänkt på att man kan göra så. Jag brukar vara lite feg och har alltid bara sagt "ok" när företaget har sagt vad de erbjuder. Men det har oftast varit när de väl erbjuder en tjänsten - efter att jag har fått svara på vad jag har i löneanspråk. Men är som sagt ny på det här med kommunalt!

Har inte heller tänkt på att de kan ha två intervjuer! Åh sånt som gör mig så nervös! Glad

• Tändstickan
    Birgitta02 skrev 2016-06-09 13:45:27 följande:

Både stat och kommun har riktlinjer vad gäller lön. Men ett ganska stort spann. Så hade jag varit du så hade jag väntat med löneanspråk tills de frågar vid intervju nr 2. KAN ju komma redan i första intervjun. Jag har alltid bett att de själva ska föreslå lönen. Därutöver vet du om du kan kräva ett par tusenlappar mer.

Men kommunen är sällan några fuskare när det gäller löner så de kommer ju inte blåsa dig. De sätter lön utifrån vad de läst i din ansökan. Och därefter förhandlar du under intervjun.

Men det är vad jag gjort. Låter de föreslå lön så jag får en hint om var de ligger, och sen lägger jag mig ett par tusenlappar över det. Och det har jag fått igenom.

Förresten, det här med riktlinjer vad gäller lön. Innebär det att de ofta redan har bestämt innan vad de kommer att ge i lön för just den tjänsten?
    Eller tar de även hänsyn till den specifika personens erfarenhet, ålder, utbildning etc ?
  • Birgitta02
    Tändstickan skrev 2016-06-09 14:39:50 följande:
    Förresten, det här med riktlinjer vad gäller lön. Innebär det att de ofta redan har bestämt innan vad de kommer att ge i lön för just den tjänsten?
    Eller tar de även hänsyn till den specifika personens erfarenhet, ålder, utbildning etc ?
    De sätts individuellt. Det finns minimilön och maxlön i varje yrkesgrupp. Sen beror det på var du hamnar efter de kriterier du skrev. Ålder, utbildning, erfarenhet. Även om du har egna ansvarsområden.

Så sitt lugnt. Be dom lägga ett bud. Är du nöjd tackar du ja. Om du tycker det är lite lågt, så försök ödmjukt lägga på en tusenlapp eller två :)
  • Anonym (Ellen)

Jag jobbar delvis inom kommunal verksamhet och kollade lite snabbt hur det ser ut här. Då är vi en mellanstor kranskommun till Stockholm kan man säga.

Befattningen ekonom:
    Max 42 000kr mån
    Min 33 300kr mån
    Medel 36 880kr mån

Befattningen ekonomiassistent:
    Max 31 500kr
    Min 28 000kr
    Medel 29 750kr

Sen säger ju varken befattningen eller lönen något om erfarenhet eller utbildning egentligen. Åldersspannet ovan går från födelseår 1959 till 1982.
    Men om du haft 29000kr tidigare så är det väl inte orimligt att du kan bli erbjuden samma lön eller något mer?
    Beroende på hur många bra kandidater som finns kvar efter första omgången med intervjuer så är lönen inte det man främst går på, det är inte min erfarenhet i alla fall. Dvs man ratar inte någon som man tycker verkar bra bara för att den begär 1000kr mer per månad än man tänkt sig. Rekrytering i sig är en kostsam process!

Får du inte det du uttalat har begärt så försök nå en överenskommelse där du och din chef ska revidera lönen efter tex. sex månader.

• Amarixe

Jag jobbar som administratör i ett kommunalt bolag sedan ett år tillbaka och har 25500kr i grundlön men sen tillkommer ett par tusen i OB och ansvarstillägg.

Svar på tråden Lön som administratör?