• Eliotta

Fosterdiagnostik Blekinge Landsting

Jag är gravid och ska på inskrivningssamtal om ett par veckor. En vecka efter det , i vecka 13, ska jag tydligen på läkarbesök. När jag var gravid sist (i annat landsting) gick jag inte till någon läkare. Vad ska läkaren göra? Dessutom sa barnmorskan på telefon att de inte har KUB i Blekinge utan skulle börja med något annat, helt nytt nu i sommar som jag tydligen precis skulle hinna med att få. Någon annan som vet hur det brukar gå till  inom mödravården i Blekinge? 

• Svar på tråden Fosterdiagnostik Blekinge Landsting
  • DevilsDaughter

Hej!
    Hur gick det? Är gravid och bor också i Blekinge och undrar samma. Vad var det för version av KUB de erbjöd?

• Anonym (:))

Det erbjuds inte kub utan bara NIPT :) Vul först och sen ett blodprov. Jag väntar spänt på svaret :)

Ojdå jag insåg nu att det är augusti och att du för odlingen redan fått informationen ;)

Jo, det är det enda som erbjuds sedan ett litet tag tillbaka. Det erbjuds inte kub längre.

DevilsDaughter skrev 2016-08-10 16:40:01 följande:

Men NIPT görs väl inte i Blekinge??

DevilsDaughter skrev 2016-08-10 16:40:01 följande:

Men NIPT görs väl inte i Blekinge??

• DevilsDaughter

KUB har aldrig gjorts i Blekinge väl? Blev därför förvånad att NIPT görs här. Vi har nu bokat NIPT i Linköping.. Undrar om man kommer få göra NIPT i Blekinge när vi "bara" är 30 och om man får reda på könet. Stod att det var från 32 man blev erbjuden.. Hmm, måste helt klart kolla upp detta innan vi pröjsar 6000 för att göra det här!

Jag vet inte säkert men jag tror de gjorde kub innan. Tidigare graviditeten fick vi frågan om fosterdiagnostik men tackade nej, men det var ett antal år sedan ;)

Varför har ni bokat NIPT i Linköping om ni bor i Blekinge? Eller missförstod jag? ;)

DevilsDaughter skrev 2016-08-10 16:53:40 följande:

KUB har aldrig gjorts i Blekinge väl? Blev därför förvånad att NIPT görs här. Vi har nu bokat NIPT i Linköping.. Undrar om man kommer få göra NIPT i Blekinge när vi "bara" är 30 och om man får reda på könet. Stod att det var från 32 man blev erbjuden.. Hmm, måste helt klart kolla upp detta innan vi pröjsar 6000 för att göra det här!

Men får reda på könet om man vill veta :) Vad gäller åldersgränsen kan jag inte svara, jag är äldre än 32 ;)

• DevilsDaughter

Tidigare har KUB inte gjorts i Blekinge utan bara blodprovsdelen i KUB (då kallas det något annat), vilket är ganska värdelöst utan att göra ett ultraljud till. Jag var gravid för 2 år sedan och detta var det enda som fanns i Blekinge då. Då gjorde jag privat KUB i Linköping

Jag ringde mvc idag för att höra om detta gällande NIPT, vad som gällde. Jag sa att jag precis hade fått veta att det görs NIPT i Blekinge och hon sa då att nja alltså vi har ju egentligen redan en annan sorts fosterdiagnostik så vi har gjort vissa ändringar med det här med NIPT. Det är bara de över 32 år som erbjuds detta och det är först efter rutinultraljudet i v 18 (antar om man ser något misstänkt där då som detta erbjuds?). En vän till mig är 34 år och gravid i v 25 och hon erbjöds inte detta, hon bor i karlskrona (bLekinge). Min enda chans enligt BM var att göra privat.

Jag fattar det som att det finns möjlighet till NIPT i Blekinge, men detta är inget de marknadsför öppet utan det tas bara till efter RUL i v 18 om de hittar något misstänkt där innan de gör ev fostervattensprov. Misstänker också att man kanske kan tjata sig till ett NIPT om man har åldern inne, men det är nog också senare i graviditeten.

Jag har en tid bokat i Linköping till KUB nu på onsdag, och anledningen till att jag bokade den var för att jag inte hade en aning om att detta fanns i Blekinge. men nu efter att ha pratat med BM så visade det sig ändå att det inte finns en chans för mig att få göra detta i Blekinge. Så det som stod på landstingets sida att det görs i v 12 som en primär metod för alla över 32 är bara bullshit.

Jag undrar verkligen vem du har pratat med. Jag är som sagt över 32 år gammal, har inte gjort rul än och blev erbjuden NIPT i Blekinge. Jag frågade inte själv utan svarade ja när vi fick frågan. Antingen är det för att du är under 32 eller så är det en felaktigt underrättad bm du pratat med ;) Men jag förstår fortfarande inte var Linköping kommer in i bilden om du bor i Blekinge..? För jag kan ju förstå dem att de inte gör NIPT om man inte bor här ;)

DevilsDaughter skrev 2016-08-11 11:13:07 följande:

Tidigare har KUB inte gjorts i Blekinge utan bara blodprovsdelen i KUB (då kallas det något annat), vilket är ganska värdelöst utan att göra ett ultraljud till. Jag var gravid för 2 år sedan och detta var det enda som fanns i Blekinge då. Då gjorde jag privat KUB i Linköping

Jag ringde mvc idag för att höra om detta gällande NIPT, vad som gällde. Jag sa att jag precis hade fått veta att det görs NIPT i Blekinge och hon sa då att nja alltså vi har ju egentligen redan en annan sorts fosterdiagnostik så vi har gjort vissa ändringar med det här med NIPT. Det är bara de över 32 år som erbjuds detta och det är först efter rutinultraljudet i v 18 (antar om man ser något misstänkt där då som detta erbjuds?). En vän till mig är 34 år och gravid i v 25 och hon erbjöds inte detta, hon bor i karlskrona (bLekinge). Min enda chans enligt BM var att göra privat.

Jag fattar det som att det finns möjlighet till NIPT i Blekinge, men detta är inget de marknadsför öppet utan det tas bara till efter RUL i v 18 om de hittar något misstänkt där innan de gör ev fostervattensprov. Misstänker också att man kanske kan tjata sig till ett NIPT om man har åldern inne, men det är nog också senare i graviditeten.

Jag har en tid bokat i Linköping till KUB nu på onsdag, och anledningen till att jag bokade den var för att jag inte hade en aning om att detta fanns i Blekinge. men nu efter att ha pratat med BM så visade det sig ändå att det inte finns en chans för mig att få göra detta i Blekinge. Så det som stod på landstingets sida att det görs i v 12 som en primär metod för alla över 32 är bara bullshit.

• DevilsDaughter

Ser nu att jag skrivit fel, det är nipt och inte kub jag har bokat i linköping. Jag bor i blekinge men gör fosterdiagnostiken privat i linköping och betalar för den själv.

Antar det beror vilken kommun/mvc man tillhör då kanske. Min vän som är 34 går på samma mvc som mig och blev inte erbjuden nipt.

Sen att jag var yngre än 32 gjorde väl att hon var extra avfärdande kanske..

Ja det låter lite märkligt, iaf borde ju din vän blivit erbjuden även om de sagt nej till dig. Sen kan jag tycka det är fel att säga nej pga ålder för man kanske har andra anledningar att vilja ha fosterdiagnostik.. Hur som så hoppas jag det går bra för er! :)

DevilsDaughter skrev 2016-08-12 09:37:15 följande:

Ser nu att jag skrivit fel, det är nipt och inte kub jag har bokat i linköping. Jag bor i blekinge men gör fosterdiagnostiken privat i linköping och betalar för den själv.

Antar det beror vilken kommun/mvc man tillhör då kanske. Min vän som är 34 går på samma mvc som mig och blev inte erbjuden nipt.

Sen att jag var yngre än 32 gjorde väl att hon var extra avfärdande kanske..

• Eliotta

Ser nu att jag missat lite här. Jo, det är mycket riktigt NIPT som man erbjuds samt ett ultraljud. Jag gjorde vanligt utanpå-ultraljud i vecka 13 och tog blodproverna för NIPT i vecka 14. Fördelen är ju att man inte får en sannolikhet, utan helt (99. nånting %) säkert svar. Vi fick även veta kön. Detta erbjuds sedan mitten av juni har jag för mig och Blekinge är först ut i landet att erbjuda detta som enda fosterdiagnostiksmetod till alla (över en viss ålder). 

Hur lång tid tog det innan ni fick svaret? Jag väntar fortfarande, snart tre veckor.

Eliotta skrev 2016-08-16 19:25:24 följande:

Ser nu att jag missat lite här. Jo, det är mycket riktigt NIPT som man erbjuds samt ett ultraljud. Jag gjorde vanligt utanpå-ultraljud i vecka 13 och tog blodproverna för NIPT i vecka 14. Fördelen är ju att man inte får en sannolikhet, utan helt (99. nånting %) säkert svar. Vi fick även veta kön. Detta erbjuds sedan mitten av juni har jag för mig och Blekinge är först ut i landet att erbjuda detta som enda fosterdiagnostiksmetod till alla (över en viss ålder). 

• Eliotta
    Anonym (:)) skrev 2016-08-16 23:33:47 följande:

Hur lång tid tog det innan ni fick svaret? Jag väntar fortfarande, snart tre veckor.

Det tog ungefär en månad :(

Åh nej så segt! Helt vill man ju ha svaret inom ett par dagar! Sa de samma till dig att du får brev om allt är ok och att de ringer om det skulle vara något? Det hade varit bättre om man fått beskedet på samma sätt oavsett resultatet, jag känner att jag är lite rädd för min telefon ;)

Eliotta skrev 2016-08-17 09:00:12 följande:

Det tog ungefär en månad :(

• DevilsDaughter

Nu har jag varit i linköping och lämnat prov! Det skulle ta ca 14 dagar. Provet skickas till usa. Samma här att det meddelas över telefon om det skulle vara något och annars mail och post, samt ett sms när mailet har gått iväg.

Svar på tråden Fosterdiagnostik Blekinge Landsting