Jag undrar verkligen vem du har pratat med. Jag är som sagt över 32 år gammal, har inte gjort rul än och blev erbjuden NIPT i Blekinge. Jag frågade inte själv utan svarade ja när vi fick frågan. Antingen är det för att du är under 32 eller så är det en felaktigt underrättad bm du pratat med ;) Men jag förstår fortfarande inte var Linköping kommer in i bilden om du bor i Blekinge..? För jag kan ju förstå dem att de inte gör NIPT om man inte bor här ;)
DevilsDaughter skrev 2016-08-11 11:13:07 följande:
Tidigare har KUB inte gjorts i Blekinge utan bara blodprovsdelen i KUB (då kallas det något annat), vilket är ganska värdelöst utan att göra ett ultraljud till. Jag var gravid för 2 år sedan och detta var det enda som fanns i Blekinge då. Då gjorde jag privat KUB i Linköping
Jag ringde mvc idag för att höra om detta gällande NIPT, vad som gällde. Jag sa att jag precis hade fått veta att det görs NIPT i Blekinge och hon sa då att nja alltså vi har ju egentligen redan en annan sorts fosterdiagnostik så vi har gjort vissa ändringar med det här med NIPT. Det är bara de över 32 år som erbjuds detta och det är först efter rutinultraljudet i v 18 (antar om man ser något misstänkt där då som detta erbjuds?). En vän till mig är 34 år och gravid i v 25 och hon erbjöds inte detta, hon bor i karlskrona (bLekinge). Min enda chans enligt BM var att göra privat.
Jag fattar det som att det finns möjlighet till NIPT i Blekinge, men detta är inget de marknadsför öppet utan det tas bara till efter RUL i v 18 om de hittar något misstänkt där innan de gör ev fostervattensprov. Misstänker också att man kanske kan tjata sig till ett NIPT om man har åldern inne, men det är nog också senare i graviditeten.
Jag har en tid bokat i Linköping till KUB nu på onsdag, och anledningen till att jag bokade den var för att jag inte hade en aning om att detta fanns i Blekinge. men nu efter att ha pratat med BM så visade det sig ändå att det inte finns en chans för mig att få göra detta i Blekinge. Så det som stod på landstingets sida att det görs i v 12 som en primär metod för alla över 32 är bara bullshit.